Het verhaal van het Atlas Network en haar impact op ideologie en politiek is nooit echt volledig verteld. Dit libertarische netwerk dat zich inzet voor vrijheid en economische ontwikkeling is vrijwel onbekend in Nederland. Atlas heeft ca. 450 denktanks wereldwijd en is met name in Latijns- en Midden Amerika actief.

Het Atlas Network opereert tevens als een stille verlenging van het buitenlandse beleid van de VS. Zo zit de Trumpregering vol met Atlasgerelateerde groepen en vrienden van het netwerk. Sebastian Gorka, antiterrorisme adviseur van Trump, leidde een Atlas denktank in Hongarije. Vice President Mike Pence sprak op een Atlasbijeenkomst en is lovend over ze. Onderwijsminister Betsy DeVos en Chafuen hadden veel contact met Atlas via de Acton Institute, een denktank die religie en libertarisme promoot.

Voorheen stond het netwerk bekend onder de naam de Atlas Economic Research Foundation. De organisatie promoot de vrije markt economie wereldwijd. De missie van het Atlas Network is ‘om de wereldwijde vrijheidsbeweging te versterken door een effectief en uitgebreid netwerk te cultiveren dat inspireert en een blijvende impact geeft aan betrokken individuen en organisaties.’  De denktanks van Atlas ondersteunen particulier bezitrechten, beperkte overheid, markteconomie en de rechtsstaat.

Antony Fisher, een Britse ondernemer en de oprichter van het Atlas Netwerk, was pionier in de verkoop van libertarische economie aan een breder publiek. Zijn aanpak was eenvoudig: Fisher maakte het zijn missie om de wereld te vullen met denktanks over de vrije markt.

De basis voor de idealen van Fisher kwam van Friedrich Hayek, een voorloper van het moderne denken over een beperkte overheid. In 1946, na het lezen van de Reader’s Digest-versie van Hayek’s baanbrekende boek, “The Road to Serfdom”, zocht Fisher de Oostenrijkse econoom in Londen op. Fisher stelde Hayek voor om de politiek in te gaan. Maar Hayek weigerde en antwoordde dat een bottom-up focus op het verschuiven van het publieke discours de samenleving beter vorm kon geven.

Ondertussen had Leonard Read, een andere vrijemarktideoloog, vergelijkbare ideeën. Hij leidde de vestiging van de Amerikaanse Kamer van Koophandel in Los Angeles en een verbeten strijd met de vakbonden. Om de groei van de verzorgingsstaat tegen te gaan, was een uitgebreider antwoord nodig om belangrijke informatie over de samenleving te delen, zonder het zichtbare verband met bedrijfsbelangen.

Read richtte de non-profit Foundation for Economic Education in New York op. Deze stichting werd opgericht om de ideeën van intellectuelen uit de vrije markt te sponsoren en promoten. Daar heeft libertarisch econoom F.A. Harper, destijds werkzaam bij FEE, Anthony Fisher geadviseerd over het creëren van zijn eigen non-profit in het Verenigd Koninkrijk.

Atlas groeide snel. Tegen 1985 had het netwerk 27 instellingen in 17 landen, waaronder non-profitorganisaties in Italië, Mexico, Australië en Peru. En de timing had niet beter kunnen zijn: de internationale expansie van Atlas kwam precies op het moment dat de Reagan- en Thatcherregering in de VS en VK starten.

In de loop der jaren hebben Atlas en de aangesloten liefdadigheidsinstellingen honderden subsidies verstrekt aan conservatieve en vrijemarkt-denktanks in Latijns-Amerika. Hieronder het libertarische netwerk dat de Free Brazil Movement ondersteunde en libertarische organisaties in Argentinië, waaronder Fundación Pensar, de Atlas denktank die fuseerde met de politieke partij gevormd door Mauricio Macri, een zakenman die nu het land leidt. De leiders van de Free Brazil Movement en de oprichter van Fundación Eléutera in Honduras, een invloedrijke neoliberale denktank na de staatsgreep, hebben financiële steun van Atlas ontvangen en behoren tot de volgende generatie bestuurders die de trainingsseminars van Atlas hebben doorlopen.

Het Atlas-netwerk omvat tientallen andere denktanks in de regio, waaronder prominente groepen die rechtse troepen ondersteunen achter de anti-overheidsbeweging in Venezuela en de campagne van Sebastián Piñera, de kandidaat voor het midden van de presidentsverkiezingen van dit jaar in Chili.

Atlas geeft beurzen voor nieuwe denktanks, biedt cursussen over politiek management en public relations, sponsort netwerkevenementen over de hele wereld en heeft de afgelopen jaren speciale middelen besteed aan het aansporen van libertariërs om de publieke opinie te beïnvloeden via sociale media en online video’s. Een jaarlijkse competitie moedigt het netwerk van Atlas aan om virale YouTube-video’s te maken die laissez-faire-ideeën promoten en voorstanders van de verzorgingsstaat belachelijk maken. James O’Keefe, de man achter Project Veritas, is voor Atlas verschenen om zijn methoden uit te leggen.

Bron: The Intercept

1 REACTIE

  1. Mooi libetarisme als product te verkopen, prachtig, of echte liberalen het hier mee eens zijn, dat geloof ik niet, een liberaal is altijd een éénling binnen de groep, anders werkt het niet, heel gevaarlijk dit denken balanseerd echt, als een koorddanser, en ja die vallen soms, en dan kan dit van alles worden, groet !

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in