Autoproducenten zijn – ook door druk vanuit de EU bureaucratie – bezig met electrische auto’s en de ontwikkeling van zelfrijdende auto’s. Prachtig allemaal maar de klanten waar het om draait, hebben weinig vertrouwen in zowel electrisch als zelfrijdend volgens een recent onderzoek van J.D. Power Mobility Confidence Index Study.

Op een schaal van 100 krijgen de volledig electrische auto’s een neutrale 55 punten en zelfrijdende auto’s slechts 36 punten ofwel categorie laag. Het onderzoek is gebaseerd op twee gescheiden polls van 5.000 consumenten en industrieexperts. Het onderzoek geeft geen verbetering over het laatste JDP’s onderzoek naar electrisch en autonoom.

“It was a little surprising to find consumer sentiment about self-driving vehicles and electrification has stayed flat, but it shows that consumers are really steadfast in their opinions about new mobility technologies right now, regardless of how close they are to being available for purchase,” zegt Kristin Kolodge, Executive Director, Driver Interaction & Human Machine Interface Research bij J.D. Power.

In het bijzonder gaven de respondenten aan dat ze het niet prettig vinden om in een autonoom voertuig te rijden, of het nu een privéauto of een openbaar vervoer is. Daarbij zegt meer dan de helft dat het onwaarschijnlijk is dat ze ooit een zelfrijdend model zouden kopen. Dit kan mogelijk worden toegeschreven aan het feit dat meer dan tweederde (68 procent) van hen toegaf weinig tot geen kennis te hebben van zelfrijdende technologie. Systeemstoringen of -fouten waren de belangrijkste zorg voor 71 procent van de ondervraagden. Uit het onderzoek bleek ook dat vrouwen meer op hun hoede zijn om in autonome voertuigen te rijden of de weg mee te delen dan mannen.

Wat betreft volledig elektrische voertuigen blijven betaalbaarheid en consumentenvertrouwen de grootste hindernissen voor autofabrikanten om brede acceptatie te krijgen. Meer dan de helft (59 procent) van de respondenten – die nog nooit in een elektrische auto hebben gezeten – zegt dat ze “niet al te waarschijnlijk” of “helemaal niet waarschijnlijk” er een zal kopen of leasen. Opmerkelijk is dat slechts vier procent van de ondervraagden een elektrische auto bezitten of leasen terwijl 68 procent er nog nooit in gereden heeft.

Bijna tweederde (65 procent) van de ondervraagden uitte bezorgdheid over een gebrek aan openbare laadpalen en 60 procent maakte zich zorgen maakte over de actieradius. Driekwart (76 procent) van degenen die niet bekend zijn met het genre verwachten dat ze 640 kilometer uit hun accu halen wat een prestatie is die alleen de Tesla Model 3, Model S en Model X momenteel kunnen bereiken in hun Long Range versies.

Belangrijk is dat driekwart van de ondervraagden zei dat beschikbare belastingkredieten of subsidies een rol zouden spelen in hun beslissing. Dat plaatst Tesla en General Motors in het nadeel. Dit omdat het eenmalige federale belastingkrediet van $ 7.500 voor beide autofabrikanten wettelijk wordt afgebouwd vanwege het bereiken van een verkoopdrempel  van 200.000 eenheden. De elektrische auto’s van andere autofabrikanten blijven in aanmerking komen voor het volledige tegoed. Het is teruggebracht tot $ 1.850 voor Tesla en Chevrolet plug-in voertuigen. Het krediet van Tesla vervalt eind 2019 en dat van GM’s wordt op 31 maart 2020 geëlimineerd.

Bron: Forbes 

7 REACTIES

  1. Als je het product van begin tot eind bekijkt schijnt de diesel nog milieu vriendelijker te zijn?
    Het zelfde probleem met de biomassacentrale!

    • Auto Motor Sport haalde ik meen een Zweeds onderzoek aan en daarin was berekend dat je 8 jaar lang met een benzine auto kunt rijden voordat deze vervuilender is dan een elektrische auto.

      Zelf heb ik niets op elektrische auto’s tegen. Als ik er eentje kan kopen met een bereik van 500 km die dat met gemak kan rijden, koop ik er een. Van mij hoeven auto’s niet per se op benzine of diesel te rijden.

  2. Mijn 24 jaar oude Saab 9000 doet het nog steeds goed, mijn dagelijkse auto Audi A2 diesel, van af nieuw nu 230 000 km, gebruikt 3 a 4 liter per 100 KM, wat moet ik, de moderne auto’s ze zijn schreeuwend duur vol electronica wat stuk kan gaan, ben op zoek naar een andere A2 met minder KM, heb altijd mijn eigen zin gedaan en blijf dit ook maar doen !

  3. De nieuwe generatie dieselmotoren is zó schoon, dat de lucht die uit de uitlaat komt 90% schoner is dan de buitenlucht. Met andere woorden: vooral in steden zijn dit rijdende luchtverbeteraars! Maar het daadwerkelijk oplossen van acute milieuproblemen als smog behoort niet tot de taken van onze heerschers.

  4. Ik vraag mij steeds meer af, of in een wereld waar wij vlak voor een oorlog staan, door het constante geprovoseer door de USA en de NATO, van Rusland, het wel normale is om over onderwerpen als hier op deze pseudo vrijspreker site, te lezen en schrijven, niet echt opportuun, meer het niet willen zien, het naderende onheil !

    • Misschien wilt U vuile bek eens een poosje houden, en neem Uw medicijn op tijd !

  5. wat is de afstand in de winter bij zeg -10 Celsius.
    wat kost zo’n battery, zeg over een duur van 20 jaar, je per jaar.
    80% van de vervuiling bij een elektrische auto wordt gemaakt tijdens de bouw er van.
    en bij een niet electrische auto is deze te verdelen over 20 jaar gebruik.
    zo’n wagen binnen 1 a 2 jaar in de prak rijden is dus een enorme aanslag op het millieu.
    kan ik de battery van de auto gebruiken , bij schakelen, om na werktijd het huis van stroom te voorzien?
    tip , leg de stroomleiding onder de rijweg, bij 100% wagenpark op elektra is in de winter geen strooier meer nodig. Vergelijk de stroomleidingen naar de huizen als die in een broodrooster, wordt warm als je deze nodig hebt!

Comments are closed.