Vrijspreker: U zit dat de hoeveelheid waanzin boven de 400 ppm is gekomen. Wat zijn daar voorbeelden van?

Opperdienaar: Alle ingrediënten in lucht zijn inmiddels gedemoniseerd behalve zuurstof (terwijl zuurstof extreem reactief is en dodelijk bij te lage concentraties). De voedselverbouwing, de bouw, het verkeer, het moet allemaal stilgelegd worden vanwege progressieve mensen, want vooruitgang is stilstand. Er is niets dat ze niet bereid zijn op te offeren voor de goede zaak. Je hoeft ze maar wijs te maken dat iets goed is en ze beginnen te offeren. Zelfs als ze gisteren nog niet van het bestaan van PFAS afwisten, is het nu een onoverkomelijk probleem. Dat je niets zou hoeven op te offeren voor de goede zaak, of zelfs iets zou kunnen winnen met inzet voor de goede zaak, klinkt ze onwaarschijnlijk in de oren. Eerst offeren ze natuurlijk het liefst anderen op. Of nog liever de kinderen van anderen. Bergen schulden opbouwen die door toekomstige generaties moet worden terugbetaald. De onderdaan wordt steeds effectiever klem gezet.

Vrijspreker: Verwacht U dat er ook een hockeystick vervolg komt, zoals de klimaatverandering hockeystick grafiek? Dat de waanzin opeens escaleert?

Opperdienaar: Ik sta open voor het idee dat zelfs waanzinnigen ergens een kern van waarheid te pakken hebben. Die temperatuur gaat nergens heen, zelfs de klimaatwetenschappers beginnen voorzichtig aan te geven dat het uit de hand loopt. Tovernaarleerlingen die de controle kwijt zijn. Maar de waanzin zelf staat in de startblokken voor een exponentiële groei. De 400 ppm aan waanzin is overschreden: Sekspoppen die rechten moeten krijgen, kinderen van 7 jaar die hormoonbehandelingen krijgen voor geslachtsveranderingen, negatieve rentes, de lijst is te lang om op te noemen. Met rellen in Chili (!), Ecuador, Libanon, Hong Kong,  Catalonië, Parijs en protesten op het Malieveld, lijkt er niet veel voor nodig te zijn om de vlam in de pan te laten slaan. Er wordt al openlijk gehint naar het vermoorden van de president van de VS. (Barbara StreisandTom Arnold). Het klimaat kent geen positieve terugkoppeling als de hoeveelheid CO2 over de 400 ppm komt, maar waanzin heeft wel een positieve terugkoppeling. We hebben in de geschiedenis gezien dat grote groepen mesen soms een waas voor hun ogen krijgen.

 

19 REACTIES

  1. “Tovernaarleerlingen die de controle kwijt zijn”. Hadden de tovernaars die controle dan wél? Voor zover ik het proces qua oorzaken en gevolgen juist in beeld heb, was ‘toveren naar’ meer een kwestie van ‘wie niet (lichamelijk) sterk is moet slim zijn’. Goed bedoeld misschien, maar ondertussen wel een eerste stap richting een dwaalweg.

    Van magie kun je leren dat alle magie iets kost. Zo wordt de witte magie van subsidiëren gefinancieerd met de zwarte magie van belastingheffing, en wordt zo een cyclus aangejaagd. Zoiets zie je ook bij levensenergie die misschien openlijk stroomt, terwijl die in het verborgene wordt opgewekt. Alleen in het verborgene is helder of die energie schoon of vuil van aard is. Kennis die overigens dankbaar misbruikt is en tot een te beschermen mysterie is verheven. Pas op met wat verworvenheden worden genoemd. Wat is de aard van zo’n beestje?

    Een olifantje in de kamer van de bovenste afbeelding over absurdities en atrocities: Deities hebben ooit de term ‘cities’ vervalst om het maar zo te zeggen. En/of de priesters van die vermeende deities. Het origineel is de moeite waard, de vervalsing niet. Zoals dat gaat met vervalsingen. Kennelijk was de gedachte; creëer een waan, dan krijgen anderen zin. Want dat is waanzin. Nou… liever zin (wil) zonder een waan. Dat klinkt gezonder, qua uitwerking van wilskracht en wat daardoor veroorzaakt wordt. Er kan maar één kern-gezonde manier van denken zijn. En dan maakt het niet meer uit hoeveel nullen daarna volgen 😉

  2. Het is heel eenvoudig, de angst psychose brengt de mensen tot waanzin, het zijn de domme onder ons die niet geleerd hebben het één en ander af tewegen, ook niet hun daden overwegen, als dieren slaan ze op de vlucht, en aan het eind van hun krachten makkelijk te manipuleren, daarom is goede scholing zo belangrijk, en opvoeding, maar ja hoe er wordt te weinig tijd en energie ingestoken om van kinderen toerekeningsvatbare individuen te maken, met een eigen mening, en gezonde kijk op het leven!

    • Was scholing niet bedoeld om angst te zaaien voor wat er bij ongehoorzaamheid gebeurt? Hoe anders kan kadaverdiscipline gecreëerd worden dan door angst te zaaien? Een bruikbare medewerker is allereerst bang voor ontslag. Een loyale medewerker, bruikbaar als karaktertype ‘werknemer van de maand’ heeft van de gecreëerde nood een ‘deugd’ gemaakt en zich echt helemaal overgegeven. Terwijl andersom een zelfstandige zich niet bang wil laten maken, omdat angst alleen maar afleidt en hindert.

      • Dat heb je wederom heel goed omschreven Nico, scholing heb ik altijd wat raar gevonden wanneer ik in de schriften van mijzelf (en later de kinderen/kleinkinderen) bij 20 vragen in het rood zag staan 3 FOUT i.p.v. 17 GOED. In de hoek staan als je je niet confirmeerde aan de onnatuurlijke houding waarin je moest zitten terwijl je hele lijf en geest als kind zijnde schreeuwde om bewegen en spelen, een tik op je handpalmen met de liniaal, strafwerk, nablijven het was echt zeer onaangenaam en inderdaad angstaanjagend. Als kind let je daar niet op, je weet niet beter.

      • Het is een methode om gehoorzaam en volgzaam gedrag als standaard ‘in te kerven’. Alleen lukt dat kerven bij sommigen beter dan anderen. Qua framing gaat het echter niet om goed of fout, maar om een al dan niet gezonde of schadelijke uitwerking. Een andere manier van denken in feite, dan goed of fout (zoals bij examens, wetgeving) of mis of raak (zoals bij jagen, schieten).

      • Willem: Complimenten heb ik echt niet nodig. In feite vind ik het al mooi als er actief nagedacht wordt. Iets dat niet uit een compliment of andersom stilzwijgen blijkt. Eigenlijk zaai ik stof tot nadenken. En wie weet, groeit er iets uit. Zolang datgene wat er eventueel uit groeit maar een gezonde, niet-schadelijke richting in gaat, prima. Ik ben neutraal. Punt.

      • Voor Willem die eerdere schrijfselen van me niet heeft meegekregen: Met gezond of juist niet bedoel ik de eigen, individuele psyche en het lichaam. Wil je die gezond hebben, gun dat dan ook anderen. Althans, zolang een lichaam ademt en het niet te gek maakt.

    • Jammer, maar mijn bevindingen zin heel anders, trouwens dit beleren moet men in grote lijnen zien, ik heb van al dit venijn nooit iets onderrvonden, als zodanig dat het mijn psyche schond, ying en yang vormen een eenheid, de kunst van het laten leren – onderwijs is iets anders, ligt besloten in het animeren van de lesstof, ook het plezier van het weten, het is een roeping, te zien bij de oude Griekse filosofen, het doorgeven van het weten, begeleid met zachte strenge hand, maar goed ieder zijn idée !
      En dan Nico zijn misvatting : was scholing niet om angst te zaaien : kadaver dicipline : en dan zelfstandige, of zelfstandigen geen weten nodig hebben, angst ?, en dan dicipline is geen vies woord, waar mensen bijelkaar komen, daar behoren regels bij, als je dit als kadaver dicipline wilt beschrijven, nou ja OK, absoluut volkomen on eens met jullie slot sommen, groet !

    • “Bang” is niet meer dan een emotie, die bij “angst” chronisch is geworden. Als je wat verder kijkt, dan is zelf-discipline echt nodig om iets niet te laten gebeuren wat je niet wilt, of andersom juist wel te laten gebeuren wat je wel wilt. Bij zelf-displine kun je zelf regels stellen, die je dan zelf gehoorzaamt. Dit vanuit het zelfstandige perspectief.

      In collectieve projecten genaamd ‘beschaving’ wordt er van buitenaf bang gemaakt, angst in gezaaid. Eigenlijk als gevolg van ongehoorzaamheid aan een ander. Die angst wordt niet zonder reden ingezaaid, omdat zo’n systeem afhankelijk is van medewerking. Dat ieder doet wat ‘ie moet doen. Maar toch. Angst voor ongehoorzaamheid inzaaien impliceert ook de angst om iets ‘verkeerd’ te zeggen, ‘fout’ naar het idee van anderen, wat dan in feite implicieit ongezonde en schadelijke toestanden helpt handhaven.

      Laat niemand denken dat ik educatie, discipline etc. verwerp. Het gaat om de bron ervan en het doel ervan. Oorzaken en gevolgen. Een oude ongeschreven wijsheid is dat dit vanuit jezelf moet komen, niet als cosmetica erop geplamuurd en niet afgedwongen door anderen voor de schone schijn. Een systeem moet voldoende kern-gezond zijn om dat niet alleen te erkennen, maar ook openlijk te propageren. En daartoe is individueel autonoom zelfstandig zijn één van de openlijk gestelde doelen die een systeem nodig heeft om te kunnen blijven voortbestaan zonder vroeger of later te crashen. Door anderen verplicht afhankelijk zijn werkt van kwaad tot erger uit, veroorzaakt crashes.

      • Ja juist je tapt nu wel even uit een ander vaatje beste Nico, bravo en bedankt wij humanisten vinden elkaar uiteindelijk altijd, groet !

      • Je kent het vaatje waaruit ik tap minstens onvoldoende, dus ja, dat kan dan allerlei voor jou onverwachte richtingen in gaan. En… voorspelbaar zou saai uitwerken, geestdodend zelfs 😉

  3. Alle mensen stellen regels. Handhaving kan op vele manieren gebeuren. Agressief, passief agressief, rode kaart, gele kaart, bekeuring, rijbewijs afnemen etc. Maakt dat het goed? Maakt dat het fout? Ik weet dat niet. Maar deal with it. Wees als water wat hetgeen het tegenkomt, ontwijkt zoals water dat kan.

    • Daar zit hem de kneep, als je is bijgebracht dat we allemaal de zelfde rechten “”PLICHTEN”” hebben, en de overheid het walletje bij het schuurtje laat, kan het allemaal min of meer goed verlopen, hier en daar een goed bedoelde berisping, en voor de rest de wet streng handhaven, met strenge straffen, en openbaarmaking van de straf, dat doet pijn ! nou mij dunkt Nederlanders weten water wel aardig in het keurslijf te krijgen !

  4. Het positieve is dat de overheid zich hiermee steeds verder uit de maatschappij plaatst en zich met grotere stappen vervreemd van de bevolking. Uiteindelijk is het als het Romeinse Rijk in zijn nadagen. Vanuit Rome werden er continue besluiten en wetten uitgebracht waar niemand zich meer aan hield.

    • Misschien zijn het niet de regels. Het gekke is dat het volk vaak zelf om meer regels vraagt. De draagkracht ontbreekt. Wat wellicht ontbreekt, is de gemene deler. De overheid lijkt wel iedereen het zijne of het hare te willen geven zonder dat de overheid precies weet wat dat is. Dat wekt valse verwachtingen. En mensen leren af problemen zelf op te lossen.

    • Bertuz: Misschien zitten we qua denken meer op dezelfde golflengte dan het zeg een jaar of paar jaar geleden leek. Je reactie inhoudelijk; het is een gebrek aan (bepaalde) kennis die allerlei problemen veroorzaakt. Want mét (bepaalde kennis), hoeven problemen niet meer van buitenaf ‘opgelost’ te worden, maar kan dat gewoon zelf geregeld worden zodat dat er weer volgende problemen worden gecreëerd. Het moet eens een keer klaar zijn met die problemen hé? Doodreguleren is zoveel als problemen vermenigvuldigen en verschuiven. Het gaat dus om de (probleem)bron. Waar ‘gek genoeg’ ook zelf-herstellend vermogen in zit. Raar maar waar 😀

    • Oeps, er miste een woord. Correctie:
      Want mét (bepaalde kennis), hoeven problemen niet meer van buitenaf ‘opgelost’ te worden, maar kan dat gewoon zelf geregeld worden zodat dat er niet weer volgende problemen worden gecreëerd.

  5. Hoe het positieve, sta je een andere maatschappy vorm voor, nee hoor groot deel van de bevolking (helaas) denkt als zij, lievergezegt denken niet, bij de Romeinen was 1/3 slaven, en dat is ze opgebroken, vooral de mercenairs zagen hun kans schoon, zo iets zou ons ook kunnen gebeuren met onze bewapende minderheden !

  6. Heel kort samengevat: Al is de leugen nog zo snel, de waarheid achterhaalt hem wel. De leugen is dat overheden er voor de bewoners van de landen zijn, de consequentie is dat het vast moet lopen, dan wordt ineens de waarheid zichtbaar. Het zal pijnlijk zijn.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in