Als je de Nederlandse media mag geloven, is Tesla bezig met een glorieuze opmars en rijdt binnenkort iedereen electrisch. Dat de natte droom van Tesla en electrisch rijden een complete mythe is, doet Greg Cadger uit de doeken in zijn adequate opsomming van feiten.

Tesla in vergelijking met General Motors bijvoorbeeld. Tot het derde kwartaal 2019 verkocht Tesla 255.561 auto’s wereldwijd. GM deed er 5.688.000 voertuigen van de hand. De complete omzet van Tesla is dus ongeveer 4,5 % van die van GM.

In het derde kwartaal verkocht Tesla 97.186 auto’s. Dat was een stijging van 1,92 % ten opzichte van het tweede kwartaalcijfer van 95.536. Een robuuste groei zou het CBS zeggen. Een modern en hyperactief innoverend bedrijf dat de markt opende in Japan, Australië, Groot Brittannië, Europa en China had een groei van 1,92 %.

Wacht, het wordt nog beter. Tesla verkocht in het vierde kwartaal van 2018 een 90.966 auto’s. 97.186 – 90.966 = 6.220 meer auto’s of een stijging van 6,8 % in voornamelijk Noord Amerika.

Electrische auto’s hebben het voordeel van genereuze overheidssubsidies, belastingvoordelen, milieuwetten en staatsmandaten op ‘schone’ voertuigen. Dit creeërt een kunstmatige vraag en trekt andere producenten aan. De niet afhoudende klimaatpropaganda en de overwegend Teslaverliefde ‘vak’pers doet de rest.

Dan zou je verwachten dat de wereldwijde verkopen van electrische auto’s door het dak zouden gaan. In het eerste kwartaal van 2019 verkocht GM wereldwijd 1.879.000 auto’s versus 1.869.000 in het derde kwartaal. Dat is een achteruitgang van 0,00532 %. De verkoop van electrische auto’s was is KW1 503.344 en in KW3 500.643. Een achteruitgang van 0,00537 %. Dus een slechtere verkoop en geen marktafname van GM ?

Maar Tesla zou meer zijn dan alleen auto’s en groeit in andere marktsegmenten. Batterijen bijvoorbeeld ?! Nou nee. Panasonic heeft batterijen maar Tesla niet. De GF1 locatie in de woestijn is Panasonic, Panasonic apparatuur en Panasonic ontwikkeling.

Ok, maar zelfrijdende auto’s dan ? Na hun desastreuze avonturen met AutoPilot is Tesla verbannen naar een uithoek van onderstaande grafiek over autonomous driving en producenten:

Afbeelding
Als je meer bewijs en amusement wilt dan kan je Advanced Summon op Youtube aan het werk zien. Als je auto niet kan navigeren op een parkeerterrein dan houdt het met de rest ook wel op.

7 REACTIES

  1. Als je jezelf op de AutoPilot zet, dan ontstaan brokken of val je stil. Om nog maar te zwijgen over hack-pogingen. Waarom zou dat bij een auto anders zijn?

  2. ff dit kleine projectje of te wel niet-wit wit gezien en om het eenvoudig te houden.
    2019 100 Tesla’s gebouwd
    politici en millieu freaken oh oh oh wat was het een slecht jaar (bouw teslas en molens en zonnepanelen hiervoor)
    2020-2030 gebruik 100 Teslas met energie van deze molens en zonnepanelen
    politici en millieu freaken oh oh oh wat was het een schone 10 jaar
    2031 sloop 100 Tesla’s
    politici en millieu fraken oh oh oh wat was dit slecht voor het millieu
    2020 rapport: een dieselmotor maakt tijdens rijden de te gebruiken lucht schoner dan bij inname
    2020 rapport door hoger gewicht Teslas meer fijnstof van de banden
    2020 stel voor om de nieuwe generatie diesels voortaan de StofzuiderTesla te noemen met als logo “ST””
    M.a.w. wat staat ons allemaal te wachten tussen de polen en hoe zal mijn magnetische vlaflip er smaken. Afstotend of aantrekkelijk …. iemand een idee?

    • StofzuiderTesla=StofzuigerTesla
      komt ervan, na de flip te veel vla gegeten op de Noordpool

    • DzVzTkM: Lekker geluid hé, zo’n ronkende diesel? En al stofzuigerend nog filterend voor het milieu ook. Iemand die zelfstandig wil zijn is als een auto, brandstof, bestuurder in één. Filterend in al. Soms ronkend, soms spinnend, nooit zonder voorraadje smeermiddel of desnoods met de vlam in de pijp ?

  3. Puntje over omzet: Omzet gaat over geld, niet alleen aantallen producten.
    Als een gemiddelde Tesla 3x zo duur is als de gemiddelde GM auto, dan ziet het er al heel anders uit.

Comments are closed.