Vrijspreker: U denkt wat na over dieren als model voor mensen.

Opperdienaar: Het is meestal eenvoudiger de zaken te begrijpen als je een beetje afstand neemt en dat kun je doen door na de dierenmaatschappij te kijken. De roverheid zelf heeft bijvoorbeeld door dat beren afhankelijk en hulpeloos maakt als je ze voert.

 

 

Deze dieren hulp instelling ziet ook dat honden die op straat gezet worden hulpeloos zijn en niet in staat om voor zichzelf te zorgen.

“Everything these animals have ever known is gone in an instant. Left out on the streets to fend for themselves, they have no idea how to survive. And it is heartbreaking to witness.” – John Dalley

Vrijspreker: Kennelijk is dit moeilijk om te zien bij mensen. Hoe komt dat?

Opperdienaar: Het is vooral moeilijk om te zien voor de onderdanen. Voor de heersers kun je je afvragen of ze niet door hebben dat ze een kudde afhankelijken aan het kweken zijn.

Natuurlijk is er veel aan te merken op modellen, maar de geschiedenis leert dat beschaving slechts een dun laagje vernis is. Het lijkt er op dat de wortels van ons gedrag veel dieper liggen en dat daarom veel te leren valt van het sociale gedrag van dieren, waar veel experimenten mee gedaan zijn.

Vrijspreker: Wat voor soort experimenten?

Opperdienaar: Neem bijvoorbeeld het experiment ‘Universe 25’ op muizen/ratten voor het eerst gedaan door John B Calhoun. Hierbij werd een muizenparadijs gemaakt met voldoende eten en drinken, waarin een paar koppels werden losgelaten. Ze begonnen zich enthousiast te vermenigvuldigen, maar ondanks dat er voldoende te eten en drinken is, vlakt de reproductie af en sterft de populatie uiteindelijk uit. Dus ondanks dat deze muizen zeg maar een uitkering hebben en van wieg tot graf verzorgd worden, gaat het toch mis. Dit is meerdere keren herhaald.

Wat er tijdens die afvlakking gebeurt, is opmerkelijk, er ontstaat agressie en vrouwtjes lukt het vaak niet meer om de zwangerschap af te maken of als het wel lukt, schieten ze zo te kort in het moederschap dat de kinderen alsnog overlijden. Soms richt de agressie zich ook tegen het eigen nageslacht. Verder vindt er kannibalisme plaats, seksueel afwijkend gedrag (not that there is anything wrong with that), ontstaan er ook mannetjes die Calhoun ‘de mooie mannetjes’ noemde. Dit zijn mannetjes die alleen nog maar aandacht besteden aan persoonlijke verzorging, eten en slapen, maar alle sociale contact en seks vermijden. Ze zien er prima verzorgd uit, maar zelfs als je ze weer in een nieuw muizenparadijs zet, verandert hun gedrag niet en sterven ze toch uit. De gedragsverandering is niet meer terug te draaien.

Het doet toch denken aan de Japanse gras eet mannen. Er wordt bijna niet meer voort gepland en er is zelfs geen interesse meer in seks. Toch zien deze mannen er prima verzorgd uit. Japan ligt voorop in de hele geld druk en schulden manie, met een schuld van inmiddels waarschijnlijk 300% van het nationaal inkomen en 10% tot 15% zombie bedrijven in leven gehouden door de geldpers. Hier wordt voorspeld dat Japan over 1750 jaar zal zijn uitgestorven.

Je krijgt wel eens het idee dat de hele wereld die kant op gaat. Niets van het Malthusiaanse einde, waarin iedereen vecht vanwege een gebrek aan eten. Met voldoende eten en drinken ten onder gaan tijdens een leven waar je niets hoeft te doen en je bedje gespreid is.

Not that there is anything wrong with that

 

 

 

 

15 REACTIES

  1. De denktanks die de toekomst uitstippelen hebben helaas een punt. De manier van leven, met iedereen een auto en een hoog grondstofverbruik inclusief de bijhorende vervuiling zijn op lange termijn niet vol te houden en zeker niet wanneer de hele wereld op het westerse niveau gaat leven.

    Dus de conclusie is dat we anders moeten gaan leven, met de focus op evenwicht tussen mens en natuur. Veel zaken die we nu gewoon vinden, kan je geen eeuwen volhouden. Dus we zullen flinke stappen terug moeten zetten en focussen op duurzaamheid en recyclage. Een simpeler leven met minder spullen. Terug naar een lokale economie, lokale voedselvoorziening en lokale ambachten. Volgens mij niet eens zo’n ramp, want de huidige mallemolen is een aanfluiting voor de menselijke waarde. Leven om te werken en te consumeren, het is eigenlijk van de gekke.

    Ik zou best terug naar een dorpje in de stijl van 150 jaar geleden willen. Waar ieder zijn stiel heeft en de mensen tijd hebben om te leven. Waar iedereen elkaar kent en het dorp een gemeenschap vormt. Kijk waar we nu zitten, de wereld is een openlucht gekkenhuis! We werken elkaar tegen in plaats van elkaar te helpen. Geld en status hebben vriendschappen vervangen. Het leven tikt weg en wij hollen achter lege oppervlakkige zaken aan. Er zijn gewoon niet genoeg spullen om de geestelijke armoede te verdrijven..

  2. Stel je voor, allemaal een woning met superisolatie zodat we met enkele zonnepanelen de hele woning warm kunnen houden door een elektrisch verwarmingselementje. Een paar Led lampjes voor verlichting.

    Afwassen en wassen ouderwets met de hand. Eten halen bij de lokale boer of volkstuintje. Voetballen op straat. ravotten in de bossen en zwemmen in de beek..

    Slechts een fractie van het aantal uren werken van nu. Veel vrije tijd (om op gezapig tempo de afwas te doen, op de fiets naar de boer te rijden enz.) Geen wegwerpmeubilair maar handgemaakte houten meubelen.

    Met meer tijd is al die automatisatie overbodig en verbruiken we dus ook minder energie. Vakanties doen we met de fiets of de trein. TV’s en computers gooien we in de container en ons sociale leven speelt zich lokaal af.

    Elk dorp zijn openbare buitenzwembaden en sportvelden. Terug schoenmakers, bakkers, meubelmakers en een ouderwetse veldwachter. Herstellen ipv. bestellen uit China. In vergelijking met de digitale consumptie controlestaat van vandaag lijkt dat wel het hof van eden..

  3. En niet te vergeten, opiniemakers(conflictbedenkers) jagen we met pek en veren uit het dorp!

  4. Als knaagdieren vast in onze zelf gecreëerde val, met behulp van degenen die daar wel “brood” in zien.

    • Zelf gecreëerd , tja de meeste mensen zijn niet zo slecht, ze hebben wel kleine kantjes en last van grote ego’s en een flink portie egoïsme, maar over het algemeen hebben ze geen diepe kwaadaardige intenties. Vanuit hun eigen beleving kunnen ze zich niet voorstellen dat er mensen bestaan die niet zo zijn. Dat maakt ze een makkelijk slachtoffer. Cultuur is niet grassroots, maar een product van de ‘rolmodellen’ van de entertainmentindustrie in al zijn vormen, monkey see, monkey do. Social enginering 101.

      We worden onschuldig geboren en vervolgens vertellen de mensen die we vertrouwen ons hoe de wereld in elkaar steekt en wat we moeten geloven. En als onschuldige zieltjes, niet bekend met het grote kwaad hebben we geen reden om te wantrouwen. Dus zelf gecreëerd is toch niet helemaal waar. Te goed(gelovig) voor eigen bestwil komt dichter bij de waarheid.

      Ook moet Jan modaal flink hard werken en heeft niet de tijd om hele dagen te filosoferen. Te druk bezig met overleven en vooruit te geraken. En ja Jan Modaal beschikt gemiddeld ook niet over extreem intellect.

      Een paar generaties geleden werd er nog flink gepreekt over satan en zijn truken, over hel en verdoemenis. Over de consequenties als men kwaad laat betijen en geen zelfdiscipline aan de dag legt en in alles maat houdt. Over hoe discipline en maat ons onderscheiden van de beesten. Toen waren mensen veel waakzamer voor het kwaad in al zijn vormen. Woorden als dame, heer, eer, manieren en nobel hadden betekenis.

      De laatste decennia werd het gospel van positief denken gepropageerd. Volgens dit gospel zijn er geen echte problemen, het probleem ontstaat pas als je aandacht geeft aan het negatieve, dat mag dus niet! Je moet problemen en onrecht negeren, niet benoemen en je ogen sluiten en positief denken terwijl de wereld om je heen afbrandt. Anders ben je een pessimist en wordt je niet succesvol was de boodschap. Zelfdiscipline werd vervangen door “Thou as thou wilst”, doe zoals de beesten. Geen dames en heren meer, maar thugs and bitches. Tja, zo’n houding is satan’s natte droom, de “highway to hell” geopend.

      Of je dat letterlijk neemt of filosofisch maakt geen verschil.

      “Those who stand for nothing fall for anything” A. Hamilton

      • Ik hoorde laatst van iemand die weer eens naar de kerk ging, dat het tegenwoordig allemaal climate change en racisme was. Ze proberen met de zonde van de dag mee te gaan, maar het zijn geen leiders meer.

  5. Interessant interview met Bellamy Fitzpatrick over Ted Kaczynsky en diens voorspelling van niet alleen Antifa en de heropleving van totaal verzonnen problemen zoals seksisme, homofobia en racisme. Hoe dit soort opstanden eigenlijk gewoon bereiken wat de machthebbers wilden en gerelateerd aan dit artikel: Hoe ineenstorting min of meer onvermijdelijk is.
    https://freemanbeyondthewall.libsyn.com/episode-461

    • Dat van die beren is wel een topper!
      Hoewel je mensen en dieren niet op gelijk vlak kan zetten.

      Wat te doen als er gewoon niet genoeg werk is? Overheidsbaantjes bijmaken? Of foodstamps uitdelen?
      Een deel van het probleem is dat onze technologie de vraag naar arbeid sterk heeft verminderd. Volledige tewerkstelling wordt zo quasi onmogelijk.

      Misschien moeten we toch maar de-ïndustrialiseren, terug naar de ambachten, dan is er meer nuttig werk. Duurdere producten en dus minder luxe zijn een gevolg, maar alles went. Minder luxe in ruil voor meer job voldoening en minder stress?

      • Automatisering is van alle tijden. Ooit was 80% van de mensen werkzaam in de landbouw, toen dat geautomatiseerd werd 80% in de industrie, toen dat geautomatiseerd werd in de dienstverlening. Er komen hele sectoren bij die niet bestonden als iets geautomatiseerd wordt. Denk aan Joe Rogan. De man is super rijk als podcaster. Dat bestond 20 jaar geleden niet eens. Ik zag laats een interview met een meme historicus. Je hoeft je denk ik geen zorgen te maken dat er niet genoeg werk is. De behoeftes van mensen zijn oneindig.

      • Toch hebben we werklozen? Niet iedereen heeft de talenten om zijn eigen weg te maken..

        De wereld is gecompliceerd. Hoe meer volk erbij komt hoe erger dat wordt. Hoe meer alles in onpersoonlijke systemen wordt gegoten. Een uitstapje met 3 vrienden verloopt heel organisch, wanneer de groep uitbreid naar een volle touringcar beginnen de regels en afspraken. Hier verzamelen, om dat uur daar zijn enz. We zijn nu al een hele tijd zover dat je niet buiten het systeem kunt leven, wegens regels en belastingen.

        De eerste USA kolonisten konden zich een stukje land uitzoeken en in hun eigen onderhoud voorzien, leven van het land en het vee. In de huidige wereld kan je op geen enkel manier buiten het systeem geraken, waar je ook gaat, het systeem komt op je deur kloppen met haar regels en eisen.

        De vraag is of het wel anders kan met zoveel mensen op een kluitje. Ik zou wel willen, maar realistisch gezien vrees ik van niet. We kunnen alleen maar hopen dat het systeem ons nog een beetje adem laat. Minder luxe is dan nog de minste zorg. Zolang je nog over je eigen lijf mag beslissen en vrij kan bewegen kan je leren tevreden te zijn. Luxe is overroepen. Stabiliteit, rust, gezondheid en sociaal leven zijn de echt essentiële zaken.

        Ik heb eens een documentaire gezien over ossies (ex-DDR) met heimwee naar de tijd voor de val van de muur. Ze hadden veel minder luxe, maar ook veel minder zorgen zeiden ze. Ze hadden de basis en leefden veel rustiger. na de val van de muur begon voor hen ook de ratrace. Natuurlijk is luxe fijn, maar ik bedoel maar dat het niet essentieel is om tevreden te zijn. Wanneer het leven herleid wordt tot een wedstrijdje spullen vergaren offer je ook veel op.

        Zeker als die spullen vooral dienen als statusversterker met weinig echt toegevoegde waarde voor je leven. Dan leef je eigenlijk hengelend naar goedkeuring van anderen, dan wordt je slaaf van je spullen.

  6. @ModernTimes *** De denktanks die de toekomst uitstippelen hebben helaas een punt. De manier van leven, met iedereen een auto en een hoog grondstofverbruik inclusief de bijhorende vervuiling zijn op lange termijn niet vol te houden en zeker niet wanneer de hele wereld op het westerse niveau gaat leven ***

    De club van Rome aan het woord? De steentijd volkeren moesten zich zorgen maken om het opraken van de vuursteen? Nee hoor, er kwam ijzer en brons. Moeten wij ons zorgen maken over olie en kolen? Nee hoor, er komt vast iets nieuws.

    Een dorpjessamenleving van 150 jaar terug vereist een depopulatie agenda

Comments are closed.