Tot de weinige geneugtes van het leven van een libertariër in een totaal collectivistische maatschappij behoort leedvermaak. Leedvermaak met de managers van grote door de staat ondernomen infrastructurele projecten. Daar gaat het altijd fout. In Nederland hebben we de Betuwe Route gehad, de teller stopte uiteindelijk op 4,7 miljard euro.

In het Midden Oosten hebben ze meer te besteden. Men wil daar een spoorlijntje aanleggen voor 250 miljard dollar. De Gulf Railway. Ik kan u verklappen. Het gaat niet werken. En als het uiteindelijk wordt aangelegd dan kost het veel meer.

 

11 REACTIES

  1. Hoe hoog moet de olieprijs zijn om zo’n spoorlijn rendabel te maken? Als er uberhaupt een relatie is tussen deze twee factoren.

    Je hoeft niet ver van huis te gaan voor spoort misère. Weet je nog van een dag of 10 geleden? Toen de NS besloot om helemaal niet te rijden? Want er werkte een PC-programma niet en konden er vertragingen ontstaan. Dus dan maar helemaal niet rijden want dat komt niet in de jaarafrekening te staan.
    Dat duizenden mensen niet naar huis konden boeide ze niet, in elk geval niet op het niveau van de managers. Ik vroeg mij sowieso af wat ze met die mensen hebben gedaan. Het station uit geschopt ’s nachts want “de regels”? Lijkt mij echt iets voor de NS.

    Met metro’s net zo. In Amsterdam gaan ze de Noord-Zuid metrolijn doortrekken naar Schiphol. Langs de snelweg waar ook al een spoorlijn ligt. De snelweg die door niemandsland loopt waar geen passagiers zijn. Niet door Nieuw-West waar ze de metro wel goed kunnen gebruiken. Ik ken mensen daar en als ik er heen ga met de tram ben ik een uur onderweg vanaf centraal, waarvan de tramrit 35-60 minuten kan duren.

    Ik weet niet wat wel de oplossing is. Spoorlijnen zijn zo duur dat er altijd geld bij moet. Niemand gaat 10 euro betalen voor een ritje met de metro. Trams zijn leuk voor oude mannetjes die er op geilen. Wat mij betreft wordt die hap vervangen door iets dat handiger en flexibeler is. Een soort Uber maar dan beter.

    • Het OV brengt je van een plaats waar je niet bent naar een plek waar je niet moet zijn.

      De toekomst is aan individueel door-to-door vervoer, dat om kosten en energie te sparen soms een collectief karakter heeft qua vervoersnetwerk en deelgebruik.

      Deze Pop-Up elektrische luchttaxi van Airbus en Italdesign/Audi bestaat uit een comfortabele cabine die zowel over de weg als door de lucht autonoom passagiers of vracht kan vervoeren. Hij is bedoeld voor lokaal en regionaal vervoer, maar kan ook voor intercontinentaal vervoer worden gebruikt door hem in de snelle Hyperloop trein van Elon Musk te zetten. Je bestelt hem net als een Uber:
      https://youtu.be/L0hXsIrvdmw

      • Interessant filmpje.
        Straks maar hopen dat de gezichtsherkenning in het voertuig niet is gekoppeld aan je ‘social credit score’… “U heeft iets gezegd op twitter waar Jesse Klaver van moet huilen. Ga lopen naar huis, u ontvangt geen Air Miles.”

      • Het gaat hier idd om Mobility As A Service, dus geheel in lijn met Schwab’s “You will own nothing and you will be happy”.

        Je hebt er minder controle over dan wanneer je je eigen auto kan besturen. Maar deze optie zal je meer mogelijkheden bieden tegen een lagere prijs, want je betaalt alleen voor het gebruik, niet voor het bezit.

      • Privacy wordt steeds meer een issue bij al die interconnected systems. Het is een compromis tussen gebruiksgemak, comfort, kosten, individuele vrijheid en privacy.

        Zo beschikt de X-Box game console van Microsoft over een microfoon voor voice input en een camera met gezichtsherkenningssoftware. Het gerucht gaat dat de NSA (binnenlandse veiligheidsdienst) in de VS toegang heeft tot het MS netwerk. Zij kunnen dan bij mensen thuis kijken en gesprekken afluisteren. Dat kon vroeger alleen als ze bij je hadden ingebroken en een ‘bug’ hadden geplaatst.

    • Musk heeft voor de aanleg van zijn Hyperloop trein de Boring company opgericht. Mbv zgn tunnel boring machines worden de ondergrondse tunnelbuizen gegraven waar de cabines van de Hyperloop doorheen schieten.

      Omdat NL inmiddels ruime ervaring heeft met het graven van tunnelbuizen in slappe kleigrond, is er een plan uitgewerkt om onder de Randstad een cirkelvormige metroroute te graven van Amsterdam/Schiphol naar Haarlem, Leiden, Den Haag, Rotterdam, Gouda, Utrecht, Hilversum, terug naar Amsterdam.

      Deze hogesnelheidsmetro kan in 1 uur het rondje Randstad rijden. Je bent dan in een half uur van Amsterdam naar Rotterdam. Een dienstregeling is niet nodig, want iedere 3 min gaat er een trein.

  2. De toekomstige auto’s worden net als de karretjes in Aalsmeer middelen van transport. Kan de rails weg. Asfalt leggen en geautomatiseerd karren maar. Past ook in het “You will own notting” verhaal.

    • Op zich is dat niet erg zolang het geen deel is van een nejo-kommunistiese ideologie.

      In de stad kunnen deelauto’s best handig zijn. Zeker als een eigen auto het grootste deel van de tijd op een parkeerplaats staat. Als je al een parkeerplaats vinden kan.
      Zo’n deelauto zal in een vrije markt ook kunnen bestaan. Als mensen er maar voor willen betalen.

      Maar als de politiek het loopt op te dringen, ben ik veel minder geïnteresseerd. Zeker als het politici zijn die voor zichzelf maximaal “comfort” eisen: https://news.google.com/search?for=dienstauto+minister&hl=nl&gl=NL&ceid=NL%3Anl

      • De overheid wurmt zich er altijd weer tussen en dan kom je er niet meer vanaf.

        Er is al jaren een discussie over rekeningrijden, maar niet veel mensen weten dat we in NL aan het begin van de vorige eeuw, toen de auto net opkwam, nog overal tolwegen hadden. Die tol werd door particuliere wegbeheerders gebruikt voor het onderhoud.

        Als je een langere rit maakte, moest je vaak stoppen om tol te betalen. De pas opgerichte ANWB stelde toen, heel naief, voor aan de regering om ipv die tol een wegenbelasting te gaan heffen. Dat zou een stuk makkelijker zijn.

        Dat hebben de automobilisten geweten. De wegenbelasting werd ieder jaar een beetje hoger en overtrof op een gegeven moment ruimschoots de kosten van het wegonderhoud. De overheid gebruikte het voortaan als welkome aanvulling op de algemene middelen.

Comments are closed.