Zoals ik uit eigen waarneming kan bevestigen, is Schiphol momenteel de meest chaotische luchthaven ter wereld en is de situatie hier volkomen uit de hand gelopen.

Zelfs de toestanden zoals ik deze wel heb aangetroffen op diverse luchthavens in India worden hier ruimschoots overtroffen.

De chaotische toestand op Schiphol wijt men aan personeelstekort. ­­­­­De chaos is niet van gisteren, maar bestaat in het hoogseizoen al meer dan tien jaar. En gedurende deze tien jaar heeft niemand kans gezien, de chaos op te lossen.

Personen die wel in staat zouden zijn te chaos op te lossen, zijn er bij de vleet, maar de Luchthaven Schiphol vermijdt zorgvuldig, dergelijke personen aan te trekken. Ook de KLM als grootste klant van de luchthaven ziet blijkbaar geen kans, druk uit te oefenen, die tot verbetering van de situatie leidt.

De aangerichte schade is enorm. Het aantal manuren dat op de luchthaven verspild wordt is gigantisch. De luchthaven zou kunnen beginnen, deze terug te geven aan het luchtverkeer en alle verkeer aantrekkende winkels te sluiten. Schiphol is immers gedegenereerd tot een winkelcentrum, waar de vliegtuigen en de luchtreizigers, die zich tussen de chaos een weg moeten zien te vinden, nog marginaal getolereerd worden.

Het gevolg is een soort dierentuin, waar van tientallen miljoenen personen evenzovele manuren verloren gaan, die elders productief aangewend hadden kunnen worden.

Dat een klein land kans ziet, zijn visitekaartje de nationale luchthaven tot een dergelijk vod te reduceren, mag verbazend geacht worden.

Hugo van Reijen

5 REACTIES

  1. De chaos op Schiphol is mede een gevolg van politieke benoemingen. Dick Benschop https://nl.wikipedia.org/wiki/Dick_Benschop geschiedkundige en staatssecretaris voor buitenlandse zaken is hier na zijn politieke carriere geparkeerd.

    Best wel bizar dat een PvdA-er hier kortzichtig asociaal beleid voert door bagagemedewerkers zo weinig te betalen dat ze er massaal de brui aan geven en dit een knelpunt vormt voor het functioneren van de luchthaven

  2. Een staatsbedrijf met een oud politicus aan het hoofd leidt tot hoge prijzen en lage service. Die zag ik niet aankomen.

  3. als ik de coronatactiek toepas dan is dit de mogelijkheid om te kunnen afschalen.
    Je doel bereiken via een omweg, dus 2 stappen vooruitdenken, da’s verdomde moeilijk.
    Voorbeeldje hoe zo’n denkwijze werkt; stel je hebt 2 hoogovens 1 ervan kun je binnen 8 jaar elektrificeren de andere daarna.,Is na 8 jaar de ene omgebouwd dan zeg je gewoon die andere hoeft niet, dat wat daaruit komt is slechts voor de export. Gevolg alles niet rendabel doel bereikt nl alles weg.
    De wef tacktiek dus, ben toch niet gek?

  4. Het is niet de bedoeling dat je reist in het nieuwe normaal. Thuis zitten en je VR vakantie simulator nog maar eens opstarten.
    De nieuwsberichten staan vol met ellende verhalen over reizen. Je moet er een gestrest en vervelend gevoel bij krijgen. We moeten de planeet redden met zijn allen.

  5. Dit is een bewuste manier om reizen te ontmoedigen, geheel in lijn met de wensen van dictatoriale milieu gekken. En dat die dictatoriaal zijn was gisteren ook te zien in de 2e kamer bij het vragenuurtje.
    Waar nagenoeg de hele oppositie tegen de verplichte hybride warmtepomp bleek, was er 1 mevrouw van GL die het allemaal niet ver genoeg vond gaan. We zouden allemaal in 2026 volledig van het gas of moeten zijn.
    Ik denk dat ik mijn schoorsteen maar weer open maak en een houtkachel koop; ben ik ook van het gas af.

Comments are closed.