Met een groot tekort aan medici en techneuten, wordt een groot deel van de zojuist geslaagden uitgeloot voor een medische of zelfs technische studie.

Loting klinkt dan wel eerlijk, maar heeft niets te maken met geschiktheid, motivatie of toekomstig succes van de potentiële studenten.

En is het dan wel eerlijk dat rijke ouders hun kind naar een buitenlandse uni kunnen sturen? Met daarbij als grote kans dat er weer een techneut voor Nederland verloren gaat, want grote kans dat deze student in het buitenland blijft. (mede vanwege de uitlootervaring).

Het is wel het zoveelste voorbeeld dat een overheid wel tekorten kan veroorzaken, nu weer elektriciteit in Limburg en Brabant, maar tekorten niet kan oplossen. En die dan maar met heel veel energie de ‘juiste en eerlijke’ verdeling reguleert. Tekorten verdelen kunnen ze erg goed en zo maak ik me geen illusie dat straks het gas/energietekort bij een strenge winter uitstekend verdeeld en gerantsoeneerd gaat worden. In plaats van nu maatregelen te nemen om die tekorten niet te laten ontstaan.

Maar terug naar de studentenloting waar jong talent en ambitie in de kiem gesmoord wordt.

Een libertarische oplossing zou zijn dat universiteiten particulier kunnen zijn. En met elkaar  concurreren met opleidingskosten, curriculum en kwaliteit en hoeveelheid toelatingen. De markt bepaalt dan de prijs en welke klanten ze krijgen. Vergelijk het met topclubs in voetbal. Te veel studenten? De prijs gaat omhoog. Slechte opleiding?, uni verliest klanten. etc. Viervoudige hoeveelheid afstuderende tandartsen: de tandarts tarieven gaan omlaag, maar de hele goede tandartsen kunnen nog steeds hun tarief verhogen. Vergelijk dit eens met de huidige standaardtarieven voor goede en slechte tandartsen en wachtlijsten.

In feite zijn de problemen in het onderwijs en gezondheidszorg ontstaan omdat alles van bovenaf geregeld werd, dus een geleide economie. Dat heeft nooit ergens gewerkt en toch gaat de overheid er steeds verder mee door. Met als gevolg dat tekorten alleen maar oplopen en de verdelingsmechanismes belangrijker zijn dan het oplossen van het tekort.

Tijd voor bedrijven om hun eigen Tech certificaten in te stellenen, wat opleiders bij de uni weg te kopen? ( sterkte, want dat is ook al zwaar gereguleerd).

10 REACTIES

  1. Een vrij ingewikkeld toelating examen zou al een betere oplossing zijn.
    Dan filter je direct de kneusjes er tussenuit.

    Om toegelaten te worden voor een opticien opleiding moest ik ook zo iets maken.
    Zo wisten ze meteen of je ook wat meer kennis had van lenzen behalve natuurkunde en wiskunde in je pakket gehad te hebben met wat vragen.
    Inmiddels is dit een vrij beroep geworden waar geen opleiding meer voor nodig is.
    Meer dan een meet apparaat leren bedienen en klantvriendelijk zijn hoef je niet meer te kennen.

  2. De overheid had beter nooit kunnen beginnen, zich met het onderwijs te bemoeien.

  3. De macht achter “onze”volksverraders in Den Haag willen niet een slimmere bevolking maar juist een domme meute die de hele dag met hun plaatsvervangend hersens(Phone)in een apparaatje rond lopen…Ben bang dat we reddeloos verloren zijn als een eens zo trots volk van ontdekkers en doeners ..Maar ik ben ook een pessimistische optimist en zie de “vooruitgang” waarschijnlijk niet!

    • Wat je beschrijft is de Pol Pot doctrine uit Cambodja.
      Ooit was kennis macht; nu niet meer. je hebt veel meer aan handen uit de mouwen steken. een papiertje kost goud geld en levert nauwelijks de kosten daarvan op.

      Een goede raad aan jongeren: ontwikkel je zelf en jaag je dromen na.
      Iedereen mag een bedrijf beginnen, ook zonder opleiding.
      Wat je opbouwt is van jezelf en je bent aan niemand verantwoording verschuldigd.

      • @Jhon 15-06-22 at 03:06
        Dat is al heel lang zo.
        Succes wordt voor 5% bepaald door je kennis en voor 95% door je kennissen. Daarom is politicus zo’n lucratief beroep.

  4. De top-opleiders op de uni’s hebben het veel te druk met het volgen van diversiteits- en inclusiviteitstrainingen om zich druk te kunnen maken om de kunde en vaardigheden van hun pupillen. Zolang deze maar beseffen dat een “vrouw” niet perse een “baarmoeder”, “vagina” of “meer oestrogeen dan testosteron” hoeft te hebben, zijn ze al in de running voor een toppositie in het bedrijfsambtelijke leven.

  5. Nederland is een land van “product owners”, verkenners, adviseurs, managers, verbinders, zieners, doeners, coaches en andere koekenbakkers. Tjakkaroepers wiens hoogste ambitie een luie kantoorbaan bij de overheid e.d. is. Want als je eenmaal dat vaste contract getekend hebt…

    Veel jongeren gedragen zich er kennelijk ook naar:
    https://www.telegraaf.nl/financieel/899756103/jongere-wordt-liefst-ambtenaar-ook-shell-populair

    Als het elan van de jeugd een vaste baan bij de Rabobank of de Autoriteit Persoonsgegevens is, wat zegt dat over een samenleving?

    Dus wie wat kan en ambitie heeft, zoekt beter zijn heil in het buitenland. Betaal je nog minder belastingen ook en dat is best een fijne gedachte.

  6. Als je ziet dat die Matt Walsh bij universiteiten in de VS langs gaat en alleen vraagt ‘wat is een vrouw?’ dat mensen dan het interview afbreken en hem transfoob noemen.
    Mag je blij zijn dat je daar niet voor betaald hebt.
    https://youtu.be/mSXXnTfuUU0

  7. Een alternatief voor regulier onderwijs beginnen, daar zit echt wat in. Als we erin zouden slagen om een libertair diploma te introduceren dat net zoveel/meer vertrouwen wekt dan een stempel mbo/hbo/wo… De besparingen van tijd en geld zouden enorm kunnen zijn!

    Hebben jullie ook The case against education gelezen?

Comments are closed.