Het is 1956. Het aantal verkeersdoden stijgt sterk en is (met veel minder auto’s) ruim twee keer zo hoog als nu. Er is een crisis en er moet wat gebeuren. De gemeente Wassenaar is innovatief en zet als eerste gemeente de fotoauto met flitser in om verkeerszondaars te vereeuwigen.

Hoe nobel het streven in eerste instantie ook leek, zoals iedere vorm van overheidsingrijpen wordt het al snel een doel op zich. De rijksoverheid meldt:

In 2020 zijn 2.803.661 snelheidsboetes opgelegd na controle met een flitspaal, in 2021 waren dat er 2.830.213. Ook zijn 1.509.650 snelheidsovertredingen met mobiele radarsets geconstateerd, tegen 1.476.304 een jaar eerder. … Bij de trajectcontroles is in totaal het aantal geconstateerde snelheidsovertredingen gestegen van 1.963.918 in 2020 naar 2.103.772 in 2021

Er zijn ook andere vormen van toezicht mogelijk die veel verder gaan. Het kabinet is voornemens rekening rijden in te voeren in 2030. Dit zou betekenen dat als dit met GPS kastjes gebeurt er geen privacy meer is en iedere snelheidsovertreding feilloos kan worden vastgelegd, een 100 procents controle. Deze is eigenlijk nu al mogelijk met de eCall functionaliteit, waarmee auto’s verplicht zijn uitgerust. En met ISA waarmee nieuw ontwikkelde auto’s vanaf 1 juli 2022 en alle nieuw verkochte auto’s vanaf 2024 moeten zijn uitgerust.

Het AD meldt over het ISA systeem:

Het waarschuwingssysteem wordt gecombineerd met een black box waarin tal van andere rijgegevens worden opgeslagen. Autoriteiten, zoals politie en justitie, kunnen deze data opvragen, maar dat gebeurt alleen als zij daar een concrete aanleiding voor hebben, zoals onderzoek na een ernstig ongeval. Daarnaast worden de gegevens door de autofabrikant geanonimiseerd gebruikt voor analyses over bijvoorbeeld verkeersgedrag. Vraag is wel of die anonimiteit te allen tijde gewaarborgd blijft: ook verzekeraars zullen maar al te graag over de informatie willen beschikken. … 

Wanneer het een overschrijding van de maximumsnelheid detecteert, stelt het systeem de bestuurder daarvan op de hoogte. Dat kan bijvoorbeeld met een knipperende waarschuwing in het instrumentarium of head-up display en met een waarschuwingstoon. Maar ook een trillend gaspedaal kan als voelbare waarschuwing worden toegevoegd. …

Overigens is een belangrijke wijziging ten opzichte van de eerste plannen dat het systeem ook volledig kan worden uitgeschakeld. Maar dat kan alleen voor de duur van één rit. Start je de auto opnieuw op, dan is het automatisch weer actief.

Kortom, het afdwingen van maximumsnelheden middels techniek begon onschuldig en resulteert in een totale controlestaat waar privacy niet langer bestaat. Van iedere auto weet men 24/7 de locatie. Iedere automobilist is elektronisch te volgen, waar hij ook gaat of staat. Dit proces van onschuldig naar totalitair kan een reden zijn om je tegen ieder nieuw overheidsvoorstel teweer te stellen, hoe goed en bescheiden het in eerste instantie ook lijkt.

8 REACTIES

  1. Oranje boven? Het kan zo veel makkelijker.
    stel je mag 50km/h, stel max in op 40km/h en rekenaf bij 52 km/h, maar dan over de volle 12km/h
    stel je rijdt door het rode licht: plaats de lichten aan de overkant van een kruising als je nu de kruising over bent ga je dus door rood! En voor je de kruising over mag moet je dus bij groen ook rechts nog in de gaten houden!
    Ik weet het, is te moeilijk om bij oversteken kruising en snelheid en kleur en van rechts te beoordelen..
    Zo het wat uitmaken bij indeling licht oranje, rood, groen?

  2. En hoe het gesteld is w.b. de betrouwbaarheid van onze autoriteiten kan je er zonder meer vanuit gaan dat alle gegevens keurig worden opgeslagen.
    Tenslotte weten ze nooit of dat ze later nog ergens voor nodig hebben.
    Misschien reed er wel op dat moment een terrorist of pedofiel rond, of geef er een reden aan waarom het noodzakelijk is om het toch maar op te slaan.
    In middels weten we dat de overheid op geen enkele manier nog als betrouwbaar kan worden beschouwt, wat ze ook ergens over beweren.
    De boete machine zal overuren draaien want hier komt niemand mee weg.
    En dan te bedenken dat het flitsapparaat om snelheden te meten ooit bedacht is om nauwkeuriger te kunnen zien wie er als eerste over de finishlijn kwam.
    Nooit om boetes mee uit te schrijven.
    Is trouwens nog een Nederlandse uitvinding ook van ene mr. Gatso.
    https://nl.wikipedia.org/wiki/Gatsometer

    Ik had er al over gelezen.
    https://www.security.nl/posting/26875/Column%3A+Kilometerheffing+lijkt+fraudegevoelig

    • Hoe betrouwbaar ze zijn blijkt wel uit de verklaring van dat korps in Friesland dat zei dat die agent geschoten had uit noodweer en de jongen díe beschoten wás door de politie eerst vastzette wegens poging tot doodslag en pas na grote maatschappelijke verontwaardiging weer losliet. En ik had ooit bijna mijn leven gegeven voor dit land en hoeveel anderen hebben dat daadwerkelijk, omdat het nog een rechtstaat was voor íedereen. Shame on you.

  3. Maximumsnelheid controleren is nooit onschuldig geweest, of om slachtoffers te verminderen.
    Het grootste gedeelte van de controles vind plaats op (snel)wegen waar heel weinig ongelukken gebeuren, en de politie tekent ook maar weinig ‘snelheid’ als oorzaak op bij ongevallen.
    Vergeet ook niet dat je als libertarier niet voor slachtofferloze misdrijven kunt zijn.

  4. Jawel en omdat ze gehoord hebben dat ze efficiënter moeten zijn, koppelen ze je bankrekening ook maar meteen aan het boetesysteem, veeel efficiënter en ze voorkomen daarmee dat een bekeuring per post, in het ongerede gaat: alles om je te helpen.

    • Maar of we dan nog willen werken, is vers twee. De meeste mensen hebben de oto om te werken en zodoende uit de uitkering te blijven.

  5. Ik rijd zelf nu een redelijk “slimme” auto. Deze kan bijvoorbeeld op snelwegen op z’n eigen baan blijven (incl bochten) en houdt automatisch afstand tot de voorligger met een Max. Van de door mij ingestelde snelheid. So far, so good.

    Die auto “herkent” ook de maximum toegestane snelheid. En daar schort het vaak aan. Onderborden herkent ie niet. Dus als je ‘s avonds 130 rijdt en er staat een bord “90 bij nat wegdek”, dan begint dat kreng te plingen dat je te hard rijdt.

    Daarbij is het wettelijk verboden een te lage snelheid te tonen op het dashboard, met als gevolg dat elke kilometerteller een te hoge snelheid aangeeft. De vorige Opel Astra spande de kroon: zei de teller 100, dan reed je slechts 88.

    Mijn auto heeft een afwijking van 3-5 km per uur. Als je 53 rijdt, rij je exact 50. Rij je 109, dan rijd je 104. Met 4 correctie kilometers dus boetevrij op een 100km-trajectcontrole.

    Bij iedere vermeende snelheidsovertreding geeft de auto (gelukkig) eenmalig een pling. Maar hoe zit dat straks? Wat als ik op dat stuk weg met dat onderbord met 110 km/u op de teller (105 in het echt) een ongeluk krijg en uit de blackbox blijkt dat ik maar 90 mocht (bij nat wegdek)? Of als blijkt dat ik met 53 km/u als notoire hardrijder word gezien, terwijl ik feitelijk exact 50 reed? Vragen, vragen, vragen.

  6. Tot nu toe zonder auto kunnen functioneren. Ik laat het maar zo. Deze strijd gaan we niet winnen. Mogelijk zijn er uitzonderingen voor oldtimers of 45 km wagentjes. Hier in de Vinex lukt alles met de fiets, als Hanzedorp gerealiseerd is mogelijk een electrische fiets voor de grotere afstanden.
    Maak je leven eenvoudiger. Zoek werk in de buurt. Werk thuis. Verlaag je uitgaven, verbouw een deel van je eigen groente en ga deeltijd werken. In en om huis ben je minder kwetsbaar voor dergelijke surveillancemaatregelen.

Comments are closed.