De miljoenennota is uit. Het gaat om enorme bedragen:

Per inwoner als we uitgaan van 17,7 mln inwoners bedragen de uitgaven 22.316 euro en de ontvangsten 20.701. Per inwoner wordt er 1606 euro meer uitgegeven dan er wordt ontvangen.

Per departement / aandachtsgebied ziet het er zo uit:

De bedragen per persoon zijn interessant. Bij een klassiek liberale samenleving zou er geen 22 duizend euro worden uitgegeven per persoon maar slechts 5,5 duizend euro (onderwijs, binnen en buitenlandse veiligheid, infrastructuur en rente). Bij minarchisme ongeveer 2 k. Als de rentelasten worden meegenomen.

De overheid kan met 75 procent krimpen als we naar een klassiek liberale samenleving gaan en met 90 procent als minarchisme het uitgangspunt is.

19 REACTIES

  1. En willem de overbodige krijgt er dit jaar ook weer 500.000 bij.
    Om de koude winter door te komen zullen we maar zeggen.

    • Die 5 ton is minder dan drie cent per inwoner. Maar ik ben het eens dat we die drie cent per inwoner beter kunnen besteden

    • Zou hij ook een energievoorschot betalen.
      Iemand enig idee wat er gebeurd met je betaalde energievoorschotten als na het stookseizone de maatschappijen omvallen , omdat de burger niet stook, de energieleverancier niets verkoop en geleverd krijgt tegen een te hoge prijs.
      Overigens wordt het jaar op dit stookseizoen pas een probleem want hoe krijgen ze de voorraden dan voor 80% gevuld.
      Is er dan een 1 parlement(a)ire medewerker om een rekening geldenderden te verplichten voor de energieleveranciers?

  2. Die 450K voor die koning is ongehoord als het volk zo worstelt met de extreem verhoogde lasten. Ik ga bijn eerstvolgende belastingafdracht 450,000 / 17.7 miljoen van het te betalen bedrag aftrekken uit protest voor iedereen in mijn gezin (afgerond 3 cent p.p.) Zouden meer mensen moeten doen. Dan snappen ze het misschien in Den Haag.

  3. Het kan nog veel verder krimpen, Justitie en veiligheid is al veel te groot en bureaucratisch.

  4. Het gaat er niet om wat een burger of een ondernemer voor een overheidsvoorziening betaalt. Het gaat er om wat mensen vrij te besteden hebben om hun eigen leven vorm te geven. Je moet dus altijd het per capita BBP in koopkracht-pariteit (PPP) vergelijken. Dat verschilt aanzienlijk als je in NL, in Zwitserland of Monaco, de VS, in een klassiek liberale staat, een minarchistische staat of in Noord-Korea woont.

    • Een typisch voorbeeld is investeren in infrastructuur, rechtsorde en onderwijs. Als je 2 geïsoleerde economische centra met een weg verbind, zal de totale economische output groter zijn dan van de som van die 2 centra afzonderlijk. Die output stijgt verder als je een goed functionerende rechtsorde toevoegt en als er een goed opgeleid werknemersaanbod is.

      Hier geldt de wet van de verminderde meeropbrengst. Een tweede weg is even duur, maar levert niet evenveel op. Er is dus een optimum in de investeringen door overheid en bedrijfsleven. Dat ligt bij de meeste sociaal-democratieen bij een collectieve lastendruk van 50% (Laffer-curve).

      Het idee van een klassiek liberale of minarchistische staat is zoveel mogelijk economische activiteit aan de burgers over te laten, aangezien zij op het individuele niveau een nauwkeuriger afstemming met veel minder bureaucratie mogelijk maken dan een planningsafdeling met een stel ambtenaren dat kan. Het per capita BBP neemt dan toe. In een Ancap economie zou die nog groter zijn als het idd mogelijk is om publieke goederen en diensten door de vrije markt te laten verzorgen (minarchisten denken van niet).

  5. Ik kan me wel vinden in de minarchistische opvatting dat Justitie nog (deels) door de overheid wordt gedaan, maar … a) men kan alle lagere rechtbanken privatiseren en ook daar marktwerking laten spelen, b) alleen de hogere rechtbanken zijn dan nog in staatshanden maar daar geldt dan dat de verliezer (cq. diens verzekeraar) betaalt, dus de belasting benodigd voor Justitie komt uit op 0.

    Wat defensie betreft, stel ik voor dat we uit de huidige begroting de kosten van buitenlandse aanvalsmissies halen. Immers ze zijn duur, vallen niet in de taakomschrijving volgens de minarchistische opvatting en creeren slechts vijandigheid jegens ons land wanneer er in Irak onschuldige burgers omkomen t.g.v. onze bommen, kortom een potentieel gevaar voor ’s lands toekomstige veiligheid.
    Die 830 kan vermoedelijk makkelijk dalen tot 500 of zo.

    (ik had 14 jaar geleden ooit eens de berekening gemaakt voor Belgie o.b.v. een meer gedetailleerde begroting van defensie en kwam toen uit op ca. 400 per gezin maar ik heb momenteel geen geactualiserde cijfers bij de hand. Zelfs met 15jaar inflatie denk ik niet dat 400 per huishouden vandaag meer dan pakweg 1200 per huishouden zou zijn, dus zeg ca. 500 per persoon lijkt me ruimschoots voldoende)

    • Waarom laat je de hogere rechtbanken in staatshanden?

      Waarom zou je Defensie niet gewoon inkopen op de vrije markt, op de momenten dat er behoefte aan is, net zoals je infrastructuur of gezondheidszorg inkoopt als die nodig zijn?

      • Het artikel gaat over status quo versus klassiek liberaal versus minarchisme.
        Als u er graag een extra mogelijk wil aan toevoegen (AK), prima, maar in een minarchie is justitie nou eenmaal (ten dele) nog in overheidshand.

        Ik voer dus geen debat over de extra mogelijkheid maar over hoe je minarchisme zuiniger kan maken dan louter alleen overtollige rubrieken te schrappen maar voor de te behouden rubrieken het budget integraal over te nemen.
        M.a.w. het minarchisme kan goedkoper dan in het artikel al te makkelijk werd aangenomen.

        Dat er daarnaast nog een andere optie bestaat, zal best, maar daar ging het artikel niet over.
        Wat let je evenwel om daar een eigen artikel over in te sturen. Ik neem aan dat de vrijspreker het zeker zal waarderen.

    • Goede argumenten, echter ik denk niet dat de belasting voor justitie en veiligheid op nul uitkomt. Je kan nog steeds een politie hebben die zaken aandraagt bij het openbaar ministerie dat dan tot vervolging overgaat. En daarnaast zullen er ook kale kippen zijn die de proceskosten bij verlies niet kunnen betalen. Daarnaast zal men mogelijk nog steeds mensen opsluiten in gevangenissen.

      • Kale kippen kunnen naar werkkampen. Gedetineerden idem. Die betalen zo voor hun eigen gevangeniskosten.

        om gedupeerden niet te lang op hun schadevergoeding te laten wachten, kan deze schuld door factoring bedrijven of door de overheid worden overgenomen. Zij betalen de gedupeerden en verhalen dit geld vervolgens op de dader(s).

    • @Scrutinizer,

      Ik ben slechts geïnteresseerd in je overwegingen. In een minarchistische staat is veiligheid en justitie volledig in handen van de overheid. Toch zeg je hier, dat dit goedkoper kan, oa door lagere rechtbanken aan de markt over te laten. Waarom denk je, dat dit bij lagere rechtbanken wèl kan en bij hogere rechtbanken niet?

      Ik ben ook geïnteresseerd waarom je denkt, dat defensie niet goedkoper kan dan 500 per capita.

  6. Het bbp van Nederland in 1999: 374 miljard euro.
    Het bbp van Nederland in 2000: 401 miljard euro.
    De begroting van 2023:
    – uitgaven 395 miljard euro
    – inkomsten 366,4 miljard euro.
    Tekort van 28,6 miljard.
    In 22 jaar tijd is de begroting van Nederland bijna even groot als het bbp van het jaar 2000, voor heel Nederland. Hoezo de verzorgingsstaat/welvaartsstaat wordt kleiner? (CBS cijfers).

    • De groei van de overheidsuitgaven kost ons jaarlijks 0.4% economische groei.

      Overheid kan tot 22 miljard besparen
      https://www.binnenlandsbestuur.nl/financien/overheid-kan-miljarden-goedkoper-uit

      De overheidsuitgaven zijn de laatste 20 jaar veel sneller gegroeid dan de reële groei van het BBP. In 2022 was er een piek ivm corona. Verwacht wordt, dat in 2030 de staatsschuld 60% van het BBP zal bedragen.
      _________
      2023
      Inwoners 17,8 miljoen
      BBP 925 miljard (51.966,-/inw)
      Overheidsuitgaven 395 miljard (22.191,-/inw) 43% BBP
      Staatsschuld 49,5% BBP

      2022
      Inwoners 17,7 miljoen (+6,3% in 10 jaar)
      BBP 895 miljard (50.565,-/inw, +18% PPP in 10 jaar)
      Overheidsuitgaven 421 miljard (23.785,-/inw) 47% BBP (+31% PPP in 10 jaar)
      Staatsschuld 49,8% BBP

      2012
      Inwoners 16,7 miljoen (+4,4% in 10 jaar)
      BBP 607 miljard (36.347,-/inw – 42.889,-/inw PPP, +9% PPP in 10 jaar)
      Overheidsuitgaven 257 miljard (15.389,-/inw – 18.159,-/inw PPP) 42% BBP (+67% PPP in 10 jaar)
      Staatsschuld 65% BBP

      2002
      Inwoners 16,0 miljoen
      BBP 448 miljard (28.000,-/inw – 39.480,-/inw PPP)
      Overheidsuitgaven 123 miljard (7688,-/inw – 10.840,-/inw PPP) 27% BBP
      Staatsschuld 42% BBP

      https://www.rijksfinancien.nl/miljoenennota/2022/bijlage/1062390

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in