Deze winter dreigen naast gas-tekorten ook tekorten aan elektriciteit. Een groot deel van de Franse nucleaire reactoren is vanwege achterstallig onderhoud stilgelegd en Frankrijk moet soms elektriciteit importeren. Zwitserland dreigt hier de prijs voor te betalen. Hun stuwmeren produceren in de winter relatief weinig elektriciteit. De Zwitsers vrezen een tekort aan elektriciteit.

Tot de mogelijkheden om stroom te besparen horen rijverboden voor elektrische auto’s. Niet noodzakelijke ritten worden dan verboden (noodzakelijk is woon-werk verkeer en bezoek aan artsen of kerken). Hoe vervelend is dat? Je doet het politiek gewenste en stapt al vroeg over naar elektrisch rijden en vervolgens vertelt de overheid je dat je de auto moet laten staan. Geen bezoekjes aan oma of de IKEA meer.

Zie hier de betrouwbaarheid van de overheid. Zo zijn er ook prijsplafonds ingesteld voor de leveranciers van wind en zonne-energie. Best wel zuur als je investeringen eindelijk goed gaan renderen.

36 REACTIES

  1. En hier gaat de politie over op elektrische wagens.
    Maar hier denken ze nog steeds dat ze dat wel gaat lukken met windmolens en zonnecellen.
    Denk dat ze daar nog wel spijt van gaan krijgen als ze met een lege accu komen te staan bij een achtervolging.
    Volgens mij moet zo’n politie auto 24 uur per dag beschikbaar zijn.
    En dat gaat moeilijk worden als je eerst je accu moet opladen, wat niet binnen 2-3 uur gebeurt is.

  2. ‘In 1 liter diesel zit ongeveer 10 kWh energie opgeslagen, een zeer compacte vorm van energie, want een 10 kWh batterij weegt bijna 100 kg’.

    Een liter diesel kost in Nederland ca. € 1,90, 10 kWh tussen de 4 en 7 euro, of meer.

    Uit een moderne diesel komt nauwelijks uitstoot. Een elektrische auto stoot niets uit, maar de productie van accu’s, zonnepanelen en windmolens wel.

    Het mag overigens ook bio-diesel zijn. Accu’s moeten om de 5-10 jaar vervangen worden, een dieselmotor kan wel 50 jaar draaien, of met een klein beetje onderhoud meer.

    • Mijn ontgaat ook elke logica waarom ze zo graag alles elektrisch willen hebben i.p.v. de zo goed als schone diesels.
      Beperkte levensduur en zeer kostbare accu’s bij vervangen.
      Een goede diesel zou je je leven lang mee kunnen doen als je een beetje zuinig bent op je autootje.
      Dat wat je al schrijft.

      Ik las gisteren dat ze ergens in een NL stad na 2035 alle scooters willen verbieden.
      Dat scootertje van mij is 4 takt met een euro 5 norm en voldoet daarmee aan dezelfde eisen als er aan auto’s worden gesteld.
      Schoner ga je nergens vinden voorlopig.
      https://nieuwsmotor.nl/motornieuws/24795-in-2020-verplicht-alles-over-euro-5-voor-motoren

      • Ze willen en gaan alles verbieden uiteindelijk, inclusief de mensen.

      • ik denk dat ze met al die elektrische autos meer centrale controle krijgen. ze zitten aan het internet en je kunt ze waarschijnlijk gewoon op afstand af zetten. Als je hele huis elektrisch is, is afsluiten ook een groter dreigementen.
        zonnepanelen werken dan ook niet meer aangezien die het net nodig hebben

      • Tesla’s zitten van binnen en van buiten ook vol cameras. Handig om zowel de inzittenden als het publiek op straat in de gaten te houden.

        Er zijn voor zon en wind ook off-grid oplossingen mogelijk met accu’s. Je bent dan in staat om de elektriciteitsbedrijven en de overheid te omzeilen en echt energie-onafhankelijk te worden.

        De kosten van een off-grid systeem zijn wel het dubbele van de huidige on-grid systemen. Maar als de salderingsregeling voor zonnepanelen wordt afgebouwd zal je meer off-grid gaan zien.

    • Er is geen economisch voordeel.

      Het verbruik van een Tesla Model 3 is 15 kWh/100 km, van een Audi A3 met 2.0 TDI is 4,2 liter/100 km. Dus 6,00-10,50 stroomkosten voor de Tesla tegen 8,00 euro voor de diesel.

      De Tesla heeft lagere onderhoudskosten, maar kost meer in aanschaf (53 mille tegen 45 mille). De Tesla kost 39 cent/km incl afschrijving en rente. De Audi kost 40 cent/km incl afschrijving en rente.

      • Ik ben benieuwd hoeveel kWh elektrische auto’s echt slurpen, en niet naar wat de producent opgeeft. Een praktijktest van hetzelfde model, de één met verbrandingsmotor, de ander elektrisch, moet toch niet zo heel moeilijk zijn.

      • Hoogspanning boven de snelweg voor vrachtwagens is een optie. Laden op de snelweg terwijl je rijdt kan dan ook, dan kan je toe met een veel kleinere accu.

        Probleem is de beschikbaarheid van elektriciteit. Het idee dat windmolens en zonnepanelen toereikend zouden zijn schijnt niet realistisch te zijn.

    • ‘In 1 liter diesel zit ongeveer 10 kWh energie opgeslagen’, verderop lees ik dat het rendement van de huidige dieselmotoren ca. 42% is. Dan kom je dus op ca. 4,2 kWh per liter diesel.

      Ook interessant inzake zelf elektriciteit opwekken met een dieselaggregaat.

  3. Normaal vinden nieuwe ontwikkelingen automatisch een plek in de markt als ze voordelen bieden (economisch, functioneel, operationeel). Zo vervingen vee-artsen op het platteland hun paard en rijtuig door een auto toen bleek, dat ze dan sneller konden vertrekken bij een spoedgeval.

    Ook de omschakeling van zeilschepen naar stoomschepen halverwege de 19e eeuw gebeurde snel en zonder overheidssteun.

    De grote clippers uit die tijd waren de top van duizend jaar technologische ontwikkeling van zeilschepen. Beter was er niet.

    De nieuwe stoomschepen hadden alles tegen: ze waren duur in aanschaf en gebruik, ze vereisten een speciaal getrainde bemanning en ze hadden minder vrachtruimte door de grote machinekamer, kolenbunkers en watertanks.

    Toch braken stoomschepen binnen tien jaar door. Vrachtvervoerders en hun klanten hadden graag de meerprijs over voor de veel grotere leverbetrouwbaarheid die stoomschepen boden tov zeilschepen.

      • Het probleem met biobrandstoffen zoals biodiesel, bio-ethanol en SAF vliegtuigbrandstof is, dat de productie zeer energie-intensief is.

        Zo is het nu verplichte bijmengen van bio-ethanol met benzine volslagen contraproductief. De productie van een liter bio-ethanol kost méér energie dan die liter bevat.

    • Als ze eerst eens zouden uitrekenen wat de werkelijke uitstoot is van A. Een dieselauto en (bio)diesel, B. Een elektrische auto met accu, zonnepanelen, windmolens en kabels.

      • Die info is al ergens terug te vinden op het internet.
        tik in, uitstoot van voertuigen. b.v.
        Elektrische auto’s kwamen daar, dacht ik, niet echt goed in uit.

      • Er is geen uitstoot voordeel zolang het lichtnet grijze stroom aanbiedt met maar 25% duurzame stroom.

        Als je volledig groene stroom gebruikt voor zowel productie van auto’s, accu’s, PV-panelen en windturbines dan is de uitstoot nihil. Dat is voorlopig niet het geval.

        En gezien de verwachting, dat we tegen 2050 wereldwijd het dubbele energieverbruik hebben en tegen 2100 het viervoudige, gaat dat ook nooit gebeuren.

      • Er zal in die vergelijking valsgespeeld worden, mdat in dat vergelijk de productie van die electrische auto niet word meegenoemen en ook niet wat er gestookt word om gedurende de levensduur van die auto te kunnen blijven rijden, zoals ze ook niet zullen kijken naar het feit dat die batterijen uiteindelijk een keer vervangen moeten worden en wat daarbij vrijkomt.

        Daar bovenop kijkt men ook niet naar hoe de grondstoffen voor die electrische motroren, windmolens en zonnepanelen worden gemijnd, en wat voor gif en ellende daarbij vrijkomt naast de kinderarbeid die we weten wat op grote schaal in die markten voorkomt.

  4. Ik vraag me af of de mensen die zo’n elektrisch voertuig kopen, auto maar ook fiets, nadenken over de beperkte levensduur van de peperdure accu. Hetzelfde geldt voor zonnepanelen: de levensduur is beperkt. Zowel accu’s als zonnepanelen zijn chemisch afval.

  5. QED. Er zijn genoeg benzine en dieselauto’s met een CO2 uitstoot van 130 of minder gram per kilometer. In DLD doen de elektrische auto’s het slechter. https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/duits-onderzoek-co2-uitstoot-door-evs-neemt-toe/?referrer=https%3A%2F%2Fduckduckgo.com%2F

    Gerekend met de genoemde 23,6 kWh per 100 km zorgde een elektrische auto in Duitsland in het eerste halfjaar van 2022 voor een CO2-uitstoot van 175 g/km. Volgens het KIT is deze waarde representatief voor een heel jaar, omdat er een koud eerste kwartaal en een warm tweede kwartaal in de berekening zit. De CO2-uitstoot voor EV’s stijgt de komende tijd volgens het KIT alleen maar verder, door het verder afschalen van kern- en gasenergie, ten gunste van kolenenergie. In 2023 zou volgens de huidige ontwikkelingen de uitstoot op 184 g/km uitkomen. Het sluiten van de kerncentrales in 2024 drijft de uitstoot volgens het KIT in dat jaar op naar 196 g/km. Mocht in dat jaar de gaslevering ook nog een probleem zijn en er 20 procent minder aardgas binnenkomen dan aanvankelijk de bedoeling was, dan zou de waarde zelfs naar 201 g/km stijgen.

    Met andere woorden, als het milieu je lief is, en je gelooft in het CO2 doemdenken, koop een ouderwetse brandstofauto.

    • Je kunt ook gewoon een nieuwe brandstofauto kopen, het liefst een diesel. Maar de overheid werkt dat erg tegen. Zo erg, dat bijvoorbeeld Audi is gestopt met de verkoop van bepaalde modellen met dieselmotor in Nederland. Die auto’s worden wel gewoon geproduceerd maar zijn niet verkrijgbaar in Nederland.

    • ‘de genoemde 23,6 kWh per 100 km’

      Ik kom op internet allemaal verhalen tegen over hoger verbruik: ‘je had de kachel aan, het was koud en dan verbruikt hij meer, je laadsnoeren zorgen voor verlies, snelladen zorgt voor verlies’, enz. enz.

      Een simpele praktijktest zou al veel uitwijzen.

  6. ik wou hier nog een artikel over schrijven, echter te weinig tijd, en teveel overheidsleugens mbt milieu.

    • Je kan makkelijk vergelijken door het rendement van een moderne diesel tegenover het rendement van de EV-keten te zetten. De Audi A3 met 2.0 TDI uit het voorbeeld hierboven stoot gemiddeld 123 gram CO2/km uit.

      De Tesla Model 3 gebruikt gemiddeld 0,15 kWh/km (praktijkwaarden komen overeen). De distributie- en transmissieverliezen van het elektriciteitsnet en het laden van de accu zijn samen ca 45% en het rendement van de elektriciteitscentrale bij deellast is ca 50%. Om de Tesla een km te laten rijden is dan 4,4 x zoveel primaire energie nodig, ofwel 0,66 kWh/km.

      Een liter diesel bevat 10 kWh energie en verstoken geeft 2620 gram CO2. De Tesla stoot dan gemiddeld 173 gram CO2/km uit bij 100% grijze stroom. Het aandeel groene stroom is echter 25% dus de huidige uitstoot van de Tesla wordt 130 gram/km.

      Dit is vergelijkbaar met de diesel. Bij een groter aandeel groene stroom is de EV gunstiger. De 23,6 kWh/100 km verbruik uit je voorbeeld geven 205 gram/km bij 25% groene stroom.

  7. Er werd in de jaren ’50 geëxperimenteerd met een auto op thorium, nucleair dus. Daar kwam niks uit, maar dat kan natuurlijk ook te maken hebben gehad met de belangen van de olie-industrie en de overheid.

    De reactor van een thorium auto bevat ca. 8 gram thorium. Je hoeft maar één keer in de honderd jaar te tanken.

    Filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=Fy_REO0jFwY

    Een thorium cv-ketel is misschien ook interessant, voor de burger, niet voor de gasindustrie en de overheid.

    • De Ford Nucleon concept uit 1958 had een bereik van 8000 km tussen tankbeurten (reactorwisselingen).

      De Sovjets experimenteerden met een door atoomkracht aangedreven lange afstandsbommenwerper. Maar de reactorshielding was onvoldoende om de bemanning te beschermen.

      Dat was in de tijd dat de Amerikanen onderzochten of ze met een paar kernbommen een haven in Alaska konden aanleggen.

      Deep space probes hebben door hun grote afstand van de Zon niets aan zonnepanelen. Zij maken met succes gebruik van micro kernreactoren voor de energievoorziening.

      En het Japanse Toshiba ontwikkelde een mini power unit met een kleine kernreactor voor de energievoorziening van appartementengebouwen. De unit wordt in de kelder geïnstalleerd en werkt 25 jaar op een lading kernbrandstof. Als de brandstof op is, wordt de unit uitgewisseld voor een nieuwe.

      De woke community van treehuggers moet nog altijd niets hebben van zinnige toepassingen van kernenergie. Anders had Europa het energiebeleid van de Fransen wel gevolgd. De hoop is nu gevestigd op kernfusie, want met zon en wind alleen gaan we er niet komen.
      ___________
      Nuclear powered Planes, Trains and Automobiles
      https://youtu.be/kR5gefU87TY

Comments are closed.