Hoogleraar Mattias Desmet mag zijn boek “De psychologie van het Totalitarisme” niet meer in zijn colleges op de Universiteit van Gent gebruiken.

Best cynisch dat bij de Gentse universiteit, die als credo heeft #durfdenken, juist iemand die durft te denken gecensureerd en kaltgestellt wordt.

Vrijspreker.nl is natuurlijk erg gevoelig voor boek- en les censuur, vandaar dat wij hier aandacht aan besteden. Gelukkig ook anderen zoals Maurice de Hond https://www.maurice.nl/2023/02/08/moderne-boekverbranding-in-belgie/

Ook de Vlaamse TV besprak het voorval, maar dan wel zonder prof Desmet zelf uit te nodigen.  Want zeg nou zelf, je kunt zo’n schrijver als Mattias niet vertrouwen bij het verdedigen van zijn eigen boek. Ik mag hopen dat de critici in het TV programma tenminste de samenvatting van zijn boek hebben gelezen maar vrees het ergste: iemand met zulke uitspraken en zo’n boek is bij woke per definitie schuldig, al is het maar vanwege de psychologie van het totalitarisme! Heerlijk toch dat mijn cynisme op een dienblad gevoerd wordt.

Ook cynicsh is dat zijn colleges en het boek gaan over “De psychologie van het Totalitarisme”

Dat werkt natuurlijk als een rode lap op de totalitaristen, vooral omdat het in de VS viraal is gegaan. En dus moet Mattias en zijn gedurfde (‘sociaal onverantwoorde’) denken, gestopt worden.

Dit alles in lijn dat wetenschap ook woke en op basis van wensdenken gevoerd moet worden. Zie de klimaatveranderings discussie, de feiten van slavernij, het Hersch verhaal over Nordstream wat je nauwelijks ergens tegen komt, enz enz.

Weer komt de gedachte op hoe lang Vrijspreker.nl artikelen als dit mag schrijven

Laten we daarom, zo lang het nog kan, dit soort artikelen verder verspreiden; in uw eigen belang.

5 REACTIES

    • Wat Mattias Desmet betreft: in de negentiende en het begin van de twintigste eeuw waren er al theorieën van massa psychologie, o.a. de welbekende Gustave Le Bon. Gezien de collectivistische dictaturen (democratie,communisme, socialisme) ook in opkomst waren gedurende die tijd wilden de machthebbers dat onderdrukken, en die kennis voor zichzelf gebruiken, voor demagogische doeleinden.
      Sinds die tijd leiden dat soort theorieën een leven in de marge, en zijn ze gedeeltelijk vervangen door framings van denkers uit de collectivistische democratische kerk.
      Het is logisch dat het de kerk van de democratie en haar machthebbers niet uitkomt dat die theorieën zich nu weer laten gelden, dan niet toegepast in de vorm van haar gebruikelijke framings (toepassing op Nazisme bijvoorbeeld) maar toegepast op zichzelf…

      Het is natuurlijk ook een lachertje dat juist diegene die het onderwerp zijn van die theorieën van massa psychologie en massa psychose, die onderwerpen behandelen.
      Dat is net zoals de popularisering van de filosofie van Spengler, dat de filosofie van ‘Decline of the West’ wordt opgepikt door die cultuur die in het boek het onderwerp is…

      Zo’n onderwerp bespreken op de Vlaamse TV, met de populaire sprekende hoofden van de Belgische democratie, middelmatige nitwits met hoogstens een paar actieve hersencellen, voor het bankhangende publiek, is hoogst komisch.

      Het verhaal van Hersh rammelt trouwens, de man is wellicht slachtoffer van zijn eigen succes.

      https://dailysceptic.org/2023/02/09/seymour-hershs-sensational-claims-about-the-nord-stream-sabotage-dont-add-up/

  1. Het is ook nogal onverstandig om de studentjes in zo’n kerk als UGent dat soort materiaal te geven.
    Die piemeltjes studenten op die universiteit zijn het product van de collectivistische democratische kerk.
    In landen waar de Liliputians aan de macht zijn, benauwde landjes zoals Nederland en België, en ook vele andere Liliputian landen in Europa maak je geen schijn van kans. Dan zal je toch naar de VS moeten verkassen, zelfstandig publiceren, of een universiteit zoeken waar de Liliputians nog niet almachtig zijn.
    Je moet wel een beetje onderscheidsvermogen ontwikkelen als je aan dat soort projecten begint.

  2. Ik denk dat Mathias Desmet er heel erg trots op kan zijn dat zijn boek door de huidige politieke machten verboden wordt. Hij komt daarmee in de rij van beroemdheden als Salman Rushdie, Heinrich Heine, Alexander Solchenytzin e.v.a. De vertegenwoordigers van de machten, die dit nu verbieden, die gaan juist de eeuwige vergetelheid in. De zin van hún leven bestond juist in het beroemd maken van hun tegenstander.
    De “huidige machten” vervagen, ashes to ashes, maar zijn verhaal zal bestand hebben.

Comments are closed.