De taalgids van het Landelijk Aktie Komite Scholieren is uit. Met correctere terminologie. Onschuldig of niet? Zelf zegt LAKS:
Taal kan ook negatief effect hebben op hoe wij de wereld herkennen en groeperen. Woorden kunnen bepaalde (groepen) mensen buitensluiten en benadelen. In sommige woorden zit namelijk een waardeoordeel verstopt waar we ons vaak niet zo bewust van zijn…… Met deze taalgids wil het Landelijk Aktie Komite Scholieren (LAKS) bijdragen aan een inclusiever schoolklimaat waarin iedere leerling gelijk is. Niet alleen binnen de muren van een school, maar ook op papier.
Ik vraag me af wat er mis is met waardeoordelen. Achter het streven naar een inclusiever schoolklimaat waarin iedere leerling gelijk is schuilt immers ook een oordeel. Een oordeel dat nogal los staat van de realiteit. Als de leerlingen werknemers worden dan zullen ze erachter komen dat niet iedereen gelijk is. Sommige werknemers worden ontslagen, anderen maken promotie. Een school die dit feit ontkent en iedereen als gelijk wenst te benaderen bereidt zijn leerlingen onjuist voor op de samenleving.
Het socialistische gelijkheidsdenken wint het hier van het gezonde verstand. De taalgids is daarom niet onschuldig, er spreekt een bepaalde, volgens mij onjuiste, maatschappijvisie uit. Iedere mens is uniek. Gelukkig maar. Sommige mensen zullen voordelen hebben, andere nadelen.
Voorbeelden van taalgebruik uit de taalgids
Het LAKS gebruikt liever doubleren, omdat we vinden dat hier een minder negatieve ondertoon aan kleeft dan aan zittenblijven.
Ook bij de termen hoogopgeleiden en laagopgeleiden komt het waardeoordeel, dat
eerder al naar voren kwam bij onderwijsniveaus en op- en afstromen, weer terug. De
ene opleiding wordt gezien als ‘beter’ en dus ‘hoger’, de andere opleiding als ‘minder’
en ‘lager’. Vaak worden wo- en hbo-opleidingen gezien als ‘hoog’ en mbo-opleidingen
als ‘laag’.
Het LAKS en JOBmbo noemen mensen die een mbo-opleiding doen altijd studenten (Ratio: er is kennelijk een negatief waardeoordeel aangaande de term leerling)
Het gebruik van het woord gehandicapt is omstreden. De reden hiervoor is dat het
wordt gepresenteerd als een kenmerk van een persoon; het is geen zelfstandig
naamwoord.
Gebruik de termen witte en zwarte scholen niet
Het LAKS kiest ervoor om nooit achterstandsleerling, achterstandsscore of achterstandsscholen te gebruiken
Ga met elkaar het gesprek aan over gender. Benadruk dat er meer genderidentiteiten zijn dan jongens en meisjes en vraag eens aan leerlingen en/of docenten hoe zij zich identificeren.
Het LAKS adviseert te stoppen met het keurmerk/label excellente school (Ratio: succes mag niet en falen moet verbloemd worden)
Het LAKS adviseert om woorden te vermijden waarover door het maatschappelijk debat duidelijk is geworden dat mensen er aanstoot aan nemen. Te denken valt aan termen als de gouden eeuw of slaven.
Volgens mij is niemand gebaat bij een rubbertegelmaatschappij met mensen die moeite doen anderen vooral niet te kwetsen. Onderwijs hoort leerlingen voor te bereiden. Succes en falen zijn onderdelen van het leven. Van succes mag je genieten en van falen ga je hopelijk leren. Ook op school. Leren begint bij het inzicht dat je nog niet op het gewenste niveau functioneert. Leren begint met dit te benoemen. Het vooral niemand kwetsen en zo inclusief mogelijk zijn centraal stellen bij onderwijs en onderwijsbeleid lijkt me juist niet bevorderlijk voor de kwaliteit van het onderwijs. Mensen zijn divers en durf dit te benoemen.
‘Ik vraag me af wat er mis is met waardeoordelen.’
Waardeoordelen zijn gebaseerd op discriminatie, discriminatie is ‘onderscheidsvermogen’, dat laatste is de basis voor cultuur. Discriminatie is onderdeel van het kritische selectieproces.
Men wil dus het kritische proces van onderscheid maken uit handen nemen van de bevolking, dit onmogelijk maken, de mensen debiliseren wat betreft het vermogen tot onderscheid maken, en het maken van eigen waardeoordelen. Maar dat is niet alles, men introduceert en normaliseert ook deviantie, ziekelijkheid en lelijkheid. En men introduceert dat wat niet compatible is (via multiculturalisme), en men geeft die groepen voorrang. En de geweldplegers worden voorgetrokken en beschermt als zij bij de deviante voorkeursgroep horen (zo beschermt men de geweldadige trangenders).
Eerst was er het democratische proces van egalisering, wat automatisch voortkomt uit een democratische cultuur, nu wordt dat proces versnelt en doelgericht opgelegd door de huidige institutionele machthebbers (de uiteindelijke overwinnaars van het democratische machtsspel). De democratische (globalistische) populaire cultuur heeft eerst alle traditionele lokale en nationale selecties van cultuur ongedaan gemaakt, geërodeerd.
Net zoals de communisten deden, is het dan zaak de jeugd te trainen (indoctrineren), ouderen zijn vaak te koppig, die kunnen veelal hoogstens onder de duim worden gehouden via andere methodes. Het demoniseren van (wat er nog over is van) nationale cultuur is daarvoor essentieel.
“Jacques Derrida, who may be the most dangerous person of the last forty years, is of course the hero of the Humanities and much of the Social Sciences. He believes that the whole purpose of categorisation is for exclusion. But categorisation is the basis for cognition. So he basically has made the claim that thought itself is an agent of oppression. That is absurd, but he is the dominant thinker.”
~ Jordan Peterson
https://youtu.be/kTUbEUArRzM
Aan het woord doubleren gaat waarschijnlijk ook een negatieve ondertoon kleven. Zitten blijven is zitten blijven. Om de feiten kom je niet heen. Vanwege 6 miljard tekort gaat er waarschijnlijk weer bezuinigd worden. Begin bij het Laks zou ik zeggen.
Verbod op “discriminant”!
https://www.hhofstede.nl/modules/discriminant.htm
Deze theatervoorstelling van LAKS gaat er eigenlijk om dat we de woorden ‘dames’ of ‘heren’ niet meer gebruiken. Maar als LAKS alleen dat zegt dan gaat die informatie het ene oor in en het andere oor uit. Dus begint LAKS erover dat leraren worden lastiggevallen door politieke groeperingen, gehandicapten zich benadeeld voelen etc. Je bent natuurlijk een zak als dat je niet interesseert.
Was dat allemaal niet een publiciteitsmomentje dat elk jaar wel een keer nodig is om de jaarlijkse subsidies veilig te stellen? Tegenwoordig moeten de subsidiesponzen laten zien hoe divers en inclusief ze zijn, dus krijg je gezeur over allerlei vermeend racisme e.d.
Dan heb ik een vraag aan het Landelijk Aktie Komite Scholieren. Namelijk, hoeveel negers, homo’s, vrouwen, gehandicapten, VMBO’ers, transwappies, enz, heb je in je eigen bestuur? Of is het bestuur nog steeds een kluppie bleke knulletjes van Het Gym (atheneum is best wel pauper heurj)?
Je hebt grotendeels gelijk: https://www.laks.nl/laks/bestuur/ ze hebben 1 persoon met een kleurtje en 6 blanken. Zelf zijn ze dus verre van inclusief
Arme persoon met kleurtje. Die moet in z’n eentje compenseren wat al die VWO’ers aan diversiteit missen.
Die “persoon met kleurtje” doet mij denken aan wat ik de “IT-neger” ben gaan noemen. Allerlei IT bedrijven (en ook andere dienstverleners) moeten zonodig een persoon van donkergetintheid prominent op hun website zetten. Het zijn meestal Amerikaanse types van het stockfoto bureau. Of zo lijkt het. Andere minderheden komen nooit aan bod op deze manier. Heel divers en inclusief zo… Wat zou men daarmee willen zeggen?
Ondertussen surfde ik tegen dit weekend-leesvoer aan: https://codedi.nl/
@Kobus
Voor de NL markt zijn het meestal Surinamers met een creoolse achtergrond. Chinezen en Hindoestanen zie je zelden of nooit, hoewel we daar in NL toch ook een grote community van hebben. Blijkbaar redden die zich beter (en zijn dus minder zielig) dan de creolen.
@Peter de Jong
Het maffe is dat de creolen die ik in de praktijk meemaak helemaal niet zo zielig overkomen. Wat ik aankaart lijkt te maken te hebben met het “racisme van de lage verwachtingen”. Gaan ongetwijfeld “progressieve” ‘witte’ bleekneusjes voor anderen bepalen waarmee deze geholpen moeten worden. Met een foto op de website dus. Hoeveel ‘minderheden’ helpen ze werkelijk? Bijvoorbeeld door een opleidingsplek in hun organisatie aan te bieden. Ze hebben toch overal tekorten aan personeel? Voer voor zieleknijpers.
Valt nog mee dat LAKS toestaat dat studenten doubleren/zittenblijven. Het gelijkheidsbeginsel , of de achterstelling van een student, zou toch moeten eisen dat studenten niet kunnen doubleren?
De taal is niemands eigendom. Dus aan dat Orwelliaanse gedoe doe ik niet mee.
Misschien moet LAKS eens even deze klassieker van George Carlin bekijken. Kan zo onder het artikel:
https://www.youtube.com/watch?v=o25I2fzFGoY&pp=ygUbZ2VvcmdlIGNhcmxpbiBzb2Z0IGxhbmd1YWdl
“You can avoid reality, but you cannot avoid the consequences of avoiding reality.”
~ Ayn Rand (Russian-American writer and philosopher (1905-1982)
Goede video, deze kende ik nog niet. Carlin zou keuzestress hebben gekregen in deze tijd. Zoveel keuze aan achterlijkheid om de spot mee te drijven. In de jaren 80, toen deze video (kennelijk) werd opgenomen, viel het allemaal best mee vergeleken met nu.
In het verleden noemde men iemand die bij mensen het huis schoonmaakte een werkster.
Nu noemt men zo iemand een interieur verzorgster.
Het werk wat ze doet is daarmee niet veranderd.
M.b.t. school;
In vroeger tijden mocht niet met je linkerhand schrijven waarbij in sommige gevallen je linker hand op de rug gebonden werd.( met de linkerhand schrijven was duivels!! zei men)
Nu gaat men blijkbaar in de hogere versnelling, we moeten blijkbaar allemaal deugen en politiek correct zijn
Wat is dat toch met dat streven om mensen als tere zieltjes te zien en vervolgens de hele wereld met kussentjes willen bekleden?
Met de rechterhand schrijven was toen politiek correct.
Heel ‘toevallig’ is er in de politiek precies op het juiste moment een discussie over de woorden wit en blank. Deze discussie lijkt eerder een strak geregisseerd toneelstuk. Gideon van Meijeren heeft een keer bij Jorn Luka verteld hoe die politieke toneelstukjes worden opgevoerd. Men heeft niet voor niets Sylvana Simons uit de entertainmentindustrie gelokt. Kijk zelf maar. Ze heeft een hele ingewikkelde tekst.
https://www.youtube.com/watch?v=3AMJlhyTZCM
Hoe gaat de juf een kringetje van jongens en van meisjes maken…🎶🎶🎶 het wordt ééntonig 🎼
Het is de hoogste tijd voor kwaliteit in het onderwijs
precies democratische scholen
Comments are closed.