Foto:  Groene auto, Pexels.

“Illegale subsidies’ en ‘oneerlijke concurrentie’’ zijn redenen voor allerlei politici om extra hoge importheffingen op Chinese elektrische auto’s (EV) en zonnepanelen te gaan heffen. Los van dat die importheffingen averechts gaan werken: Waarom mag de Chinese overheid niet en de Nederlandse overheid wel, de aanschaf van EVs vergemakkelijken?

Wijs ik ook op het taalgebruik met ‘illegale subsidies’. Strikt genomen is elke subsidie illegaal, want. overheden halen belasting binnen van de een, die ze als subsidie aan de ander uitdelen. ‘Illegale subsidie’ is libertarisch gezien, dubbel op.

Praktisch gezien zijn er dan ook weer de ‘onverwachte gevolgen’. Die wij u hier nu alvast verklappen. Allereerst gaat China dan ook importheffingen instellen. Niet best voor de westerse exporteurs. En ook zullen westerse autobedrijven (VW heeft 30% van haar omzet in en uit China) hier grote last van hebben. Iedere lagere school leerling zal kunnen uitleggen dat wanneer de EV’s (onnodig) duurder worden verkocht, dat dat welvaartsverlagend voor de kopers is (waarbij de gemiddelde koper, er meer last van heeft dan die rijke stinkerd).

En dan het reken- en definitiewerk dat hierbij komt kijken:

  • Is een groot bos ter beschikking stellen voor een autofabriek, (Tesla Duitsland) subsidie of niet?
  • Is lagere belasting op loon of winst, subsidie of niet?
  • En als de batterij ‘gratis’ is, maar het geheel niet, wat is dan de subsidie?
  • waarom 18% EV importtarief bovenop de standaard 10% en niet 19,5% ?
  • trekken we daar de CO2 heffing van af, of tellen we die er bij op?

En dan de hoofdvraag. Als je wilt dat meer mensen EV gaan rijden, wat is dan het probleem als iemand daar aan meewerkt om onder? kostprijs te leveren? En voor de bescherming van de Europese autoindustrie hoeven ze het ook niet te doen: de meeste automerken zijn tegen importheffeingen!

Moet dan de aanschafprijs van EV’s, die zonder subsidie al tientallen procenten hoger is dan een verbrandingsmotor onbetaalbaar zijn voor de lagere en gemiddelde inkomens? Dat lijkt me ook niet in het belang van hen die zo voor electrisch rijden zijn. Ik vraag het voor een libertarische vriend.

Voor de liefhebbers heeft Friedman nog twee korte filmpjes online gezet: al in 1970!!

Die ik dankzij Harry Geels “inefficiente Europese Industriepolitiek” tegenkwam:

Friedman: Importtarieven verlagen de welvaart:

Friedman: Big government en big business

8 REACTIES

  1. Dit zijn discussies uit het einde van de jaren 70 en begin jaren 80 toen duidelijk werd dat de vrij linkse politiek in zowel Europa als de VS niet werkt. In NL had je toen Joop den Uyl en in andere landen een vergelijkbaar beleid. Het ergste was het in het VK waar Margareth Thatcher op een gegeven moment orde op zaken heeft gesteld door een kleine oorlog met de vakbonden te winnen. Met name Arthur Scargill – een stalinist, mind you – en leider van de mijnwerkers vakbond was een geduchte tegenstander. Maar goed, links heeft dat verloren, versterkt door de zoveelste val van het socialisme in 1989. Daarna is het flink vooruit gegaan. Het probleem wat vervolgens ontstaan is komt door de samenwerking van big business en big government in organisaties als het WEF. Zoals Milton Friedman uitlegt, pro vrije markt zijn is iets heel anders dan pro business zijn, en al zeker niet pro big business. Wat volgens mij bewijst dat je maar beter niet bestuurd ku t worden. Dat grote spelers gaan samenwerken is moeilijk te voorkomen, maar je moet ze het zo moeilijk mogelijk maken. Mogelijk dat meer decentralisatie middels blockchainstructuren hierbij kan helpen.

  2. “Dat grote spelers gaan samenwerken is moeilijk te voorkomen, maar je moet ze het zo moeilijk mogelijk maken.”
    Samenwerking leidt niet per se tot concurrentievervalsing. Bovendien zijn er mededingingsregels onder het motto “u wilt een vrije markt, die zult u krijgen”.

  3. Wat is subsidie? Er zijn mensen die het denkmodel hanteren dat al wat de overheid onbelast laat subsidie is. En dat is het niet.

  4. En dan de hoofdvraag. “Als je wilt dat meer mensen EV gaan rijden, wat is dan het probleem?”
    Hmm, uit McKinsey & Co.’s Mobility UK Consumer Pulse voor 2024, die deze maand werd gepubliceerd, bleek dat 46% van de EV-bezitters in de EU ondanks al deze subsidie, zei dat het “zeer” waarschijnlijk was, dat ze bij hun volgende aankoop zouden terugkeren naar het bezit van een voertuig op benzine. (Hoera)
    (Er is geen fijner product, ooit gemaakt bij de mensheid, dan benzine).

    Het klassieke economische argument tegen het gebruik van subsidies is dat ze een verkeerde afstemming tussen prijzen en productiekosten veroorzaken.
    Door dit te doen kunnen ze de vrije markten verstoren, efficiënte uitkomsten voorkomen en middelen naar minder productieve doeleinden omleiden. Als subsidies sommige bedrijven ten goede komen boven andere, kunnen ze innovatie uitroeien en efficiënte bedrijven dwingen werk uit te besteden of de markt helemaal te verlaten.
    Dit kan op zijn beurt de algehele productiviteit verminderen. Ze creëren ook mogelijkheden voor rent-seeking-gedrag – activiteiten die de verdeling van economische middelen manipuleren om positieve rendementen te genereren voor individuen, niet voor de samenleving – en brengen schade toe aan kleinere economieën die het zich niet kunnen veroorloven om te subsidiëren.

    bv. De Europese Unie verstrekt jaarlijks 65+ miljard euro aan de boeren. (Niemand weet het precies, er is subsidie op subsidie zonder einde.) Het is het grootste regelitem in de EU budget en een van de grootste subsidies (vergif) die ze uitgeven.
    Het is dus geen wonder, dat ze alles doen om al die boeren, snel in het faillissement te zetten ..

    In simpele woorden:”Subsidie is het vergif van elke maatschappij.”

  5. Verders:
    Alle Chinese industrieën ontvangen aanzienlijke overheidssteun in de vorm van directe en indirecte subsidies, en er kan weinig twijfel over bestaan ​​dat de totale industriële subsidies in China aanzienlijk hoger zijn om hun goedkope troep te verkopen dan die in de EU of in de landen van de OESO, in het algemeen.

    De Amerikaanse regering onder Trump 👍 heeft China voor de WTO gedaagd vanwege vele verboden subsidies, en die inspanningen lijken veel succes te hebben gehad.

  6. Ik kon het niet laten , nu we het toch over subsidie hebben…

    Dit is de grootste subsidie, die Europa krijgt voor hun veiligheid van de Amerikaanse belastingbetaler: $9,3+ miljard per jaar.
    Als president Trump (2024) zijn zin krijgt, komt er snel een einde aan… of betaal deze jaarlijkse rekening…

    Het Ministerie van Defensie ruim 20.000 extra troepen ingezet of uitgebreid naar Europa als reactie op de crisis in Oekraïne, waarbij extra lucht-, land-, maritieme, cyber- en ruimtevaartcapaciteiten zijn toegevoegd, waardoor ons huidige totaal op meer dan 100.000 militairen in heel Europa komt. Dit omvatte onder meer de uitbreiding van een Carrier Strike Group, de inzet van extra gevechtssquadrons en lift- / tankvliegtuigen, en de inzet van een Amphibious Readiness Group en Marine Expeditionary Force. DoD heeft een Corps Headquarters, Division Headquarters, Infantry Brigade Combat Team (IBCT), Armoured Brigade Combat Team (ABCT), High Mobility Artillery Rocket System (HIMARS) bataljon en meerdere enablers toegevoegd aan de bestaande Corps Forward Command Post, Division Headquarters en drie BCT’s die al in Europa zijn gestationeerd of ingezet.

    Count down the days until the 2024 presidential elections: 125 dagen…

  7. Zonder subsidies zou die hele groene energiewaanzin niet bestaan. Niet op de huidige schaal in elk geval. En wie zijn de “hardwerkende” (kuch) families die al die subsidies in hun gesubsidieerde zakken mogen steken? Ik heb nog nooit een ondernemer gesproken die wel even een windpark mocht bouwen met een paar miljard aan subsidie cadeau van minister Robbie Dildo.

    Eerlijk is eerlijk, electrische auto’s kunnen best comfortabel zijn, hard rijden, snel optrekken en zo een leuke Dinky Toy zijn. Maar een echte auto rijdt op benzine of diesel.

    “Er is geen fijner product, ooit gemaakt bij de mensheid, dan benzine”. Vind ik eerder van olijfolie. Lekker in het eten, goed voor van alles en nog wat en naar het schijnt kun je er zelfs auto’s (met een dieselmotor) op laten rijden. Helaas wel duur momenteel.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in