Het aandeel van zware elektrische vrachtwagens in de VS is 0,1 % van de vloot van 12,2 miljoen vrachtwagens ofwel slechts 13.000 accuzuigers. Dit volgens de analyse van het Environmental Defense Fund. De uitrol van laadinfrastructuur loopt achter, terugroepacties van vrachtwagenmodellen vertraagden de marktintroducties en twee batterijfabrikanten, Romeo Power en Proterra gingen failliet.
Ondanks het potentieel om het bereik van elektrische vrachtwagens met 30% te vergroten, maken de grote omvang en het zware gewicht van de lithium-ijzerfosfaatbatterijen van Daimler Trucks, plus hun lagere energiedichtheid en slechte prestaties bij extreme temperaturen, ze minder ideaal voor tochten door het land onder uiteenlopende omstandigheden.
Nissan voorspelt dat er in 2028 uitsluitend gebruik wordt gemaakt van solid-state batterijen met een lichtere dichtheid; maar er blijven nadelen bestaan, zoals de hoge prijs van lithium, een gebrek aan haalbare recyclingopties en de risico’s dat lithiumelektroden kortsluiten naarmate batterijen ouder worden. Verschillen in laadinfrastructuur in landelijke gebieden blijven een belangrijke barrière voor elektrificatie. Een andere veelvoorkomende zorg op de markt voor personenauto’s is de laadtijd, die van invloed kan zijn op vrachtwagenchauffeurs die volgens strakke schema’s rijden.
In 2017 zei Elon Musk dat hij 50.000 EV-vrachtwagens per jaar zou produceren. Per 21 december 2023 bestond de Tesla Semi-vloot uit bijna 100 vrachtwagens (…). Tesla leverde de eerste Semi-vrachtwagens in december 2022, maar er is het afgelopen jaar weinig gezegd over de Class-8-vrachtwagen of de speciale productielijn in Giga Nevada. Het duurde 5 jaar voordat Tesla één vrachtwagen produceerde. En nu zitten we op een totaal van bijna 100.
Ondertussen gaat de Californische overheid druk door met het ruineren van de maatschappij. De Advanced Clean Fleets-regel van Californië bepaalt dat ‘zero-emission’-trucks een groeiend deel van de verkoop van vrachtwagens moeten vormen. Californië legt een soortgelijk mandaat op voor personenauto’s. Het probleem is dat vrachtwagenchauffeurs geen elektrische grote vrachtwagens kopen omdat ze die niet kunnen betalen. Zelfs niet met $ 40.000 aan federale belastingkredieten – lees belastinggeld. Elektrische vrachtwagens kosten twee keer zoveel als dieselaangedreven vrachtwagens en hebben een beperkt rijbereik: gemiddeld 150 mijl, vergeleken met tussen de 1.000 en 1.500 voor dieseltrucks. Er zijn ook weinig laadstations voor vrachtwagens.
Maar volgens de regels van Californië ‘mogen dealers geen dieseltruck verkopen, tenzij ze een ZEV-truck verkopen’. Het resultaat: ‘De verkoop van nieuwe klasse 8-trucks (ZEV en diesel) daalde in juni 2024 met 50 procent op jaarbasis.’ Vrachtwagenchauffeurs rijden langer met oudere motoren omdat ze geen nieuwere dieselmodellen kunnen kopen.
Dealers zeggen dat vrachtwagens zich opstapelen op hun terreinen: elektrische modellen omdat vrachtwagenchauffeurs ze niet willen kopen, en dieselvoertuigen die dealers daarom niet mogen verkopen. Dealers zeggen dat ze maandelijkse renteboetes krijgen over onverkochte vrachtwagenvoorraad die kunnen oplopen tot meer dan $ 99.000.
“Zonder significante aanpassingen is er een zeer reële kans dat sommige dealers en hun klanten in de nabije toekomst failliet gaan. Dit zal kleine bedrijven het hardst treffen”, schrijven de dealers.
Bron: ZeroHedge
Elektrificatie van de snelwegen zoals eerder met de spoorwegen gebeurde. Dan zit er heel snel een elektromotor in de vrachtwagens. Bovenleiding + diesel + accu.
Foto, vrachtwagen op bovenleiding: https://images0.persgroep.net/rcs/NRDjwjmBzhB4dwtsxP7Br6akydM/diocontent/147807710/_fitwidth/694/?appId=21791a8992982cd8da851550a453bd7f&quality=0.8&desiredformat=webp
Filmpje: E-highway – The highway where trucks work like electric trains
https://www.youtube.com/watch?v=_3P_S7pL7Yg
Dan kunnen ze beter de spoorlijnen asfalteren. De bovenleiding hangt er al. Het ziet er wel een beetje suf uit vind ik. Net als trolleybussen.
Op Youtube staan er filmjes over wegen in Zweden en Noorwegen waar de voertuigen worden opgeladen terwijl ze er overheen rijden. De ene weg met een systeem met een soort van rails in het asfalt. Bij de ander werkt het opladen draadloos (inductie of zoiets). Moet je maar naar zoeken, ik heb geen tip behalve dit hele korte filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=A9witsA9Ly4
Of gewoon meer per elektrische trein vervoeren. Probleem blijft waar de elektriciteit vandaan moet komen.
Het is niet alleen een kwestie van de aandrijving, maar het hele concept.
Ik denk dat het concept ‘privé auto’, en één die je zelf moet besturen, op zeer lange termijn, honderd, tweehonderd jaar, grotendeels verdwenen zal zijn, dat het over driehonderd jaar een reliek is uit de twintigste en eenentwintigste eeuw zoals de koets een reliek is uit de geschiedenis.
Een grote mate van inefficiëntie die met de privé auto ook meekomt is dat ze gemiddeld meer dan negentig procent van de tijd stilstaan, en in totaal, stilstaand, gigantisch veel ruimte in beslag nemen.
De auto is ooit symbool van vrijheid geweest, maar zeker in dichtbevolkte gebieden is autorijden vandaag de dag slechts een zaak van invoegen in een flow.
Een hele grote verandering die voortvloeit uit het feit dat de auto zelfrijdend is, is dat deze na iemand afgeleverd te hebben, zelf naar een andere persoon kan rijden die een auto nodig heeft (op bestelling, of naar een plaats waar statisch de grootste kans op inzet is). Uit het zelfrijdende vloeit voort dat de auto gedeeld kan worden. In plaats dat er tientallen dan wel honderden miljoenen auto’s stilstaan, kunnen ze dan efficiënt ingezet worden.
Toen ik autorijles had, had ik altijd medelijden met de rijles instructeur, autorijden is vandaag de dag constant opletten, als een soort robot alert zijn en steeds maar dezelfde handelingen uitvoeren. Instructeurs doen dat zelfs de hele dag door. Toen ik rijlessen had zat je 98 procent van de tijd in een drukke massaflow, en heel af en toe had je eens het vrije gevoel ergens op een afgelegen weg. Een robot kan dat beter.
Elektromagnetische velden bovenleiding: https://www.kennisplatform.nl/sterkte-magneetvelden-bovenleidingen-treinen/#:~:text=Trolleybussen%2C%20metro's%20en%20trams%20gebruiken,tussen%20600%20en%20750%20volt.
Nederland zou natuurlijk voorop kunnen lopen in de (gedeeltelijke) elektrificatie van het wegennet. Voor welke spanning wordt gekozen is heel belangrijk, voor de risico’s en de kosten. Daar is vast al over nagedacht. Rijden op accu is leuk voor het laatste stukje.
Je zou politici aan een test moeten onderwerpen. Of ze in staat zijn simpele berekeningen te maken. Als ze zakken voor de test, dan mogen ze niet beslissen. Lijkt me logisch. Zonder rijbewijs mag je ook niet autorijden.
Denk bij voorbeeld aan milieu-minister Rob Jetten, die niet weet hoe je met kernenergie een huis kunt verwarmen, aan het eind van het filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=TCVI2YM14Qg
Slecht idee. Als ze gaan denken dat als ze die simpele berekeningen goed kunnen doen, dan geloven ze nog meer in de waarheid van al hun ‘berekeningen’, dus geloven ze nog meer in illusies. Politici moeten allereerst weten dat ze haast niks weten, opgeleid worden in het weten dat ze haast niks weten.
Voor elektrificatie van het wegennet middels bovenleiding geldt: hoe hoger de spanning, hoe efficiënter. Maar met de hogere spanning nemen ook de risico’s toe. Daar moet een keuze in gemaakt worden als ze voor die optie kiezen. Vooralsnog gaat het om een proefproject.
Rijden op accu is niet bepaald efficiënt. Moet je die kosten doorberekenen aan de klant, dat gaat het niet worden.
Verschillende filmpjes over e-highway op Youtube.
Duitsland:
– 60% van de co2 uitstoot door vrachtwagens vindt plaats op 2% van het wegennet.
– Nadat de vrachtwagen de snelweg verlaat is in 90% van de gevallen de te rijden afstand minder dan 50 kilometer.
Kritiek op e-highway: ‘eHighway – Zukunftstechnologie oder Steuerverschwendung?’
https://www.youtube.com/watch?v=DUvtWchpOME
The Left-Coast, het rooie land van CommieLa Harris, staat weer in het nieuws…
Dealers mogen dealers geen dieseltrucks verkopen? Dit zijn geen vrachtwagens maar bv een gewone E.pickups… Chevrolet Silverado EV, Ford Lightning, Rivian R1T etc. ($100.000+)
De meest voor de hand liggende reden voor de ontevredenheid van consumenten is het gedoe van het opladen van elektrische voertuigen. Weinig bestuurders zijn bereid hun leven te plannen rond het vinden van een laadstation en het wachten tot hun batterij is opgeladen. Waar je dan in de rij moet staan, omdat de helft niet werkt…
Tijdens de recente arctische storm in het land, ontdekten automobilisten dat het nog langer duurde om een ​​volledige lading te krijgen. Bij ijskoud weer worden kwetsbare elektrische voertuig-batterijen gedwongen om hun eigen energie te verbruiken om warmte vast te houden.
50+% van de Amerikaanse EV-bestuurders wil terug gaan naar auto’s op benzine – volgens het Consulting firm McKinsey & Co.
Ongeacht hoeveel subsidies en regelgeving de federale overheid op de auto-markt brengt, geven consumenten de voorkeur aan het gemak en de betrouwbaarheid van het beste product ooit gemaakt bij de mensheid, benzine.
Ze worden er ook wakker van dat elektrische voertuigen hun langverwachte onzinnige milieubelofte niet waarmaken.
En volgens recente gegevens van het U.S. Census Bureau zijn er tussen 2021 en 2022 ongeveer 818.000+ inwoners die genoeg hadden van Californië, en zijn naar een andere staat verhuisd.
Wat is heel makkelijk, je gaat gewoon, zonder enige toestemming van een of andere ambtenaar.
Geen inschrijving of uitschrijving, nobody cares…
Still 26 days, until the Good, the Bad and the Ugly…
Verders alles goed..
En dan te bedenken dat benzine een product was waar men oorspronkelijk geen bestemming voor had. Benzine is recyclen.
Elektrificatie is de toekomst. Die e-highway is wel chill. Veel beter dan die inefficiente accu’s op wielen.
Er zijn nu nog maar ongeveer 100 Chinese fabrikanten van elektrische auto’s, een daling ten opzichte van ongeveer 500 in 2019. Honderden zijn in de brand gevlogen en duizenden nieuwe E-auto`s staan geparkeerd en worden geschuwd als de dood.
De elektrische voertuigen-divisie van Ford meldde dat de verliezen in het eerste kwartaal stegen tot $ 1,3 miljard, of $ 132.000 voor elk van de 10.000 voertuigen die het in de eerste drie maanden van het jaar verkocht, wat de winst van het bedrijf als geheel omlaag haalde. En de plannen zijn dat ze er stoppen met de fabricatie van elektrische voertuigen.
Californië is de enige plek op de wereld waar FCEV’s (hydrogen) op de markt zijn gebracht, omdat het de enige staat is met een netwerk van waterstoftankstations om de voertuigen te ondersteunen. En dat netwerk is vrij beperkt: slechts 53 stations bij de laatste telling, geconcentreerd in de metroregio’s van Los Angeles en San Fran. Het aantal waterstofstations is onlangs afgenomen, omdat Shell Oil zijn zeven verkooppunten in Californië heeft gesloten vanwege leveringsbeperkingen en een laag gebruik.
Abortus doodde miljoenen meer mensen dan kanker in 2023, zo blijkt uit statistieken, aangezien abortus opnieuw de belangrijkste doodsoorzaak wereldwijd was, met 112 miljoen ongeboren baby’s.
En het rooie tuig maken zich druk om het gebruik van benzine?….
Verders alles goed..
Bron: Zero Hedge (?)
https://www.forbes.com/sites/joewalsh/2022/02/15/us-reportedly-accuses-financial-blog-zero-hedge-of-publishing-russian-propaganda/
https://apnews.com/article/russia-ukraine-coronavirus-pandemic-health-moscow-media-ff4a56b7b08bcdc6adaf02313a85edd9
“Associated Press meldde dinsdag dat de controversiële financiële website Zero Hedge Russische propaganda heeft verspreid, beschuldigingen die de site snel ontkende, terwijl de VS Rusland beschuldigt van het verspreiden van valse verhalen te midden van een militaire opbouw nabij Oekraïne.”
Er is een hoop negative informatie over “Zero Hedge”, niet sceptisch, het is gewoon een beetje verwarrend over de geloofwaardigheid…..
Bij mijn weten is ZeroHedge nog steeds een verzameling blog-artikelen. Van allerlei schrijvers. Niet perse een traditioneel nieuwsmedium dat schrijft wat de overheid wil. Ze zullen wel blij zijn met de gratis reclame.
Terug naar de auto’s. Ik wil best geloven dat auto’s aangedreven door electrische motoren de toekomt zijn. Maar hoe deze aan hun stroom komen, zo simpel als brandstof auto’s brandstof tanken, hebben ze nog lang geen oplossing voor. Misschien moeten ze maar worden uitgerust met aanhangers waarop diesel-generatoren staan…
Doe mij nog steeds maar een auto met een benzinemotor. Diesel mag ook.
Thorium, de mogelijkheden en de ontwikkelingen – Copenhagen Atomics:
https://www.youtube.com/watch?v=HMv5c32XXoE
Comments are closed.