Sinds 10 december 2023 is er een libertarische politicus aan de macht, Milei. Wat is er intussen in Argentinië bereikt?
We weten nu dat hij de inflatie van 200 procent op jaarbasis heeft overwonnen, in ieder geval is de inflatie naar Argentijnse maatstaven overwonnen. De nieuwe Amerikaanse regering onder Trump wil met DOGE zijn model om de bureaucratie te beperken herhalen. Het is Milei gelukt een overschot op de centrale overheidsbegroting te realiseren, een feit dat veel Amerikaanse media niet hebben willen brengen. Daarnaast is de belasting op transacties in vreemde valuta, de PAIS belasting, afgeschaft, alhoewel er nog wel BTW issues zijn. Waar met dank aan Hugo de Jonge de Nederlandse huurders te maken krijgen met verdergaande kunstmatige huurprijzen zijn deze door Milei vrijgegeven.
Geen nieuws is goed nieuws en het feit dat Nederlandse en andere westerse media niet teveel aandacht geven aan Argentinië is wellicht het beste bewijs dat het eigenlijk best goed gaat.
Onder de video staan vooral positieve reacties.
I’ve been living in Argentina for 20 years and it’s been a rollercoaster, so I’m delighted that finally someone took the bull by the horns.
We are getting good news almost every day. I have never felt so represented by a government. For the first time, a politician has not defrauded me with its promises.
Verder zijn er deze:
I would love to see this man hold power in Canada; under the Trudeau regime, we are rapidly headed for 3rd world status.
I want to see Argentina as my German grandparents saw it at the beginning of the 20th century, they said that the only difference there was with New York. It was the price of the boat ticket, without a doubt, what Milei says is true, they lived it, Argentina was the 5th largest GDP in the world
De economische geschiedenis van Argentinië is interessant. We moeten immers niet vergeten dat Argentinië ooit zeer welvarend was, en voor de tweede wereldoorlog een welvaartsniveau bereikt had van sommige Europese landen. In ieder geval voor de grote depressie van 1929 was het een zeer welvarend land. Lezenswaardig is wikipedia over de economische ontwikkeling van Argentinië.
Als een land eenmaal gewend is geraakt aan herverdeling en economische beschermingsmaatregelen voor bepaalde bedrijfstakken is er geen eerlijke en pijnloze weg terug. Als je je hele leven hebt gewerkt en niet in staat bent geweest vermogen op te bouwen door de hoge belastingen en de inflatie, is het dan rechtvaardig om als je bejaard bent op een houtje te bijten? Terwijl je zelf wel via de belasting voor anderen hebt gezorgd.
Dit is geen pleidooi om het onrecht van wetgeving, hoge belastingen, herverdeling en inflatie te laten bestaan. Meerdere generaties zijn door de politiek-economische omstandigheden in Argentinië, inclusief de militaire dictatuur, veel welvaart en levensvreugde ontzegd. Het enige dat je kan doen is die fouten uit het verleden niet herhalen. En daar is dankzij Milei nu een beetje hoop op.
Argentinië had een sterke socialistische partij en veel mensen hebben dat land bekritiseerd vanwege zijn onzinnige socialistische beleid wat het land heeft verwoest..
Media hebben Javier Milei, de 59e president van Argentinië sinds 2023, op verschillende manieren omschreven als rechts-populist, rechts-libertariër en ultraconservatief. Economisch gezien hebben ze zijn standpunten omschreven net als Donald Trump, hij heeft duidelijk omschreven dat de vijand is socialisme… (socialisme, elke rooie is en blijft iedereen zijn vijand.)
Argentine President Javier Milei says in an interview, explaining his admiration for the incoming US leader Donald J. Trump…
https://www.youtube.com/watch?v=ViVcBAQUXjs
Verders alles goed.. (It’s going to be a great day.)
In de naoorlogse decennia waar de Sovjet Unie nog bestond waren in er in de VS zeer agressieve campagnes tegen het communisme. In de jaren vijftig was er bijvoorbeeld in de VS een agressieve campagne tegen de regering in Guatemala, die zou communistisch zijn, wat een leugen was. Die campagne werd opgezet en gefinancierd door het machtige bedrijf ‘United Fruits’.
Dat soort enorme agressiviteit en fanatisme kennen we in Nederland niet.
Tichmann is nog een nazaat van dat soort Amerikaanse agressiviteit en leugenachtige campagnes, hij is een Amerikaanse infiltrant (maar dan een ongeleid soloist projectiel) die oude Amerikaanse brutalistische methodes toepast op Nederlands grondgebied. Het beste wat men kan doen is om de brutalist ‘het land uit te zetten’.
Guatemala was het brandpunt van het communisme in Centraal-Amerika geworden en heeft in die tijd de groei van marxistische ideeën in hun buurlanden gestimuleerd. Met natuurlijk vol support van het rooie tuig uit Cuba en Rusland.
Naar schatting zijn er 200.000 Guatemalanen gedood tijdens deze oorlog, waaronder minstens 40.000 Mayans Indianen die “verdwenen” zijn. 92% van de executies van burgers werd uitgevoerd door de communisten van de Partido Guatemalteco del Trabajo…
De Guatemalteekse Rooie Arbeiderspartij (Partido Guatemalteco del Trabajo) was een marxistisch-leninistische partij in Guatemala. De partij bestond van 1949 tot 1998. De partij kreeg bekendheid tijdens de regering van Jacobo Arbenz. Het was een van de belangrijkste krachten in de oppositie tegen de verschillende regimes die volgden op de omverwerping van Arbenz, en werd later een bestanddeel van de URNG-guerrillacoalitie tijdens de latere fase van de burgeroorlog in het land.
Wees dankbaar, zeer dankbaar dat een land zoals Amerika bestaat…
Verders alles goed…
Guatemala went from a poor communist country, and has now the largest economy in Central America, according to the World Bank, and it has grown steadily in the 21st century.
Services, manufacturing and agriculture are top sectors.
Your Welcome…
Had Milei zich niet ingelaten met de dollar en de BRICS afgewezen omdat hij niet wilde onderhandelen met ” communisten” (china)?
De USA rooft dat hele land leeg, de bevolking blijft arm.
Overal moet de bevolking terugwinnen, wat elke rooie (Soros, Obama, Biden etc) heeft geprobeerd te vernietigen. Overal in de hele wereld wat deze rooien in handen krijgen, wordt steeds meer verkeerd bestuurd, misleid en regelrecht aangevallen door een heersende “rooie elite”, die niet naar de wil of de bevolking een land willen besturen, maar voor het tot stand houden van die rooien partijen.
Een good voorbeeld op het ogenblik is Canada, Argentinië en Californië..
Victor Davis Hanson: California’s Catastrophic Wildfires Are ‘A DEI, Green New Deal, Disaster
DEI stands for Diversity, Equity, and Inclusion.
https://www.youtube.com/watch?v=kNU3v-yRTOo
Verders alles goed…
Kijk
Een paar dingetjes
Die bureaucratie afschalen is niet zo gek. Die bureaucratieën zijn vaak massief en verkwistend
Die verschillende valuta’s niet belasten ben ik ook voorstander van
Maar. Over die huurprijzen. Dat is natuurlijk wat ingewikkelder. Stel ik woon in zo’n stad en heb daar een baan. De huisjesmelker gooit dan nu onder milei ineens de huur omhoog. Waar moet ik dan heen ? De concurrent ? Want er word in een heel snel tempo bijgebouwd ? Het is een heel dynamische markt ? Feodale toestanden gaan zo ontstaan.
En milei boeit dat niets, want hij kiest voor de “ondernemers”. Als je als taxichauffeur de torenhoge huur bijna niet kan ophoesten, steek milei zijn middelvinger naar je op. Hij zegt : had je ook maar vastgoed moeten bezitten. Waarom zou de werkende klasse en de middenklasse dan milei aanhangen ? Als hij slechts om de kleine kapitalistische klasse geeft ?
Want dat is dat verhaal van libertarisme. Support de mega rijken en dat is dan zogenaamd in ieder belang. Kom voor jezelf op, dan ben je “de communist”
Als je graag wilt meepraten over politieke economie – dat zijn twee woorden: politiek en economie – dan is het wel handig dat je wat van economie begrijpt. Je begrijpt daar nul komma niks van. Economie gaat over het matchen van schaarse grondstoffen met de haast onbeperkte wensen en noodzakelijkheden van mensen. Politiek gaat over de bestuurlijke vorm waarin het economische proces plaatsvindt: democratie, monarchie, dictatuur, theocratie, anarchie, etc.
Als je weinig tot niets van economie begrijpt is het verder zinloos om de verschillende varianten van bestuurlijke organisatie te bespreken. Je gaat er namelijk in alle varianten een potje van maken omdat je niet weet hoe schaarse goederen te matchen met noodzakelijkheden en wensen.
Dat is je al vaker verteld. Maar het kan je niks schelen. De consequenties zijn eenvoudig voorspelbaar.
Hier drie links naar artikelen over de huizenmarkt in Buenos Aires nadat Milei regelgeving (je geliefde huurdersbescherming) uit het venster heeft geflikkerd.
https://www.riotimesonline.com/argentinas-real-estate-revival-mileis-free-market-reforms-spark-housing-boom/
https://vastgoedinsider.nl/argentijnse-huurmarkt-herstelt-na-hervorming-van-huurwet-door-javier-milei/
https://gazettengr.com/rent-prices-drop-40-as-president-milei-boosts-argentinas-property-supplies-by-170-in-one-year/
Een prijsverhoging kan alleen met succes worden doorgevoerd bij schaarste. En dat weet je ook wel.
mbt de huren, zie de link in het artikel.
In Buenos Aires—a city dubbed the Paris of the South for its broad avenues and cafe culture—many apartments long sat empty, with landlords preferring to keep them vacant, or lease them as vacation rentals, rather than comply with the government’s rent law.
In 2022, there were some 200,000 empty properties in Buenos Aires, up 45% from 2018, according to a report by Cedesu, a Buenos Aires-based policy group that focuses on urban development. Finding an affordable apartment under the rent-control law was difficult.
Aldana Oliver spent about 18 months looking for a place to rent when she left home for the city of La Plata to study dentistry.
“There were few places to rent and those available were very expensive,” said Oliver. After rent control was scrapped, she quickly found a studio apartment for about $200 a month. “I found something really nice. And I got a good price,” she said.
als je echter iets had gevonden en een kunstmatig lage huur betaalt dan ben je nu natuurlijk wel de sjaak:
Romina Misenta, a 40-year-old teacher, said rent on her small apartment increased almost threefold when her previous contract ended.
“My situation has worsened a lot,” she said. “I would be paying a lot less in rent if the previous law was still in effect.”
Ik ga in NL niet verhuren met huurbescherming, en kunstmatig lage prijzen, dan laat ik het liever leeg staan of laat ik er gratis iemand in wonen.
“En milei boeit dat niets, want hij kiest voor de “ondernemers”. ”
“Want dat is dat verhaal van libertarisme. Support de mega rijken en dat is dan zogenaamd in ieder belang. Kom voor jezelf op, dan ben je “de communist””
Mijn hemel wat een afgekloven marxistische dogma’s waar het onbenul vanaf druipt. Dit soort nonsens hoorde ik linksdraaiers in de jaren 70 en 80 al zeggen. Rechts is voor de rijken en links is voor de armen. Alsof het een voetbalwedstrijd betreft waar je juicht voor de rode of de blauwe truitjes.
Als je een voorstander bent van vrije handel, dus vragers en aanbieders kunnen geheel in vrijheid kiezen of ze met elkaar zaken willen doen, dan wil dat niet zeggen dat je voor de een of tegen een ander bent. Het is tegelijk onjuist dat slechts 1 partij profiteert van vrije handel en de andere partij gedupeerd wordt. Maw, de ene partij profiteert ten koste van een ander. Hier komt weer de vermaledijde taart-theorie om de hoek kijken. De rijken zijn rijk geworden ten koste van de armen omdat er slechts een afgebakende hoeveelheid taart in de wereld is en als ik een te groot stuk van die taart neem is dat hetzelfde als taart uit de mond stoten van een schattig 12 jarig meisje ergens in Pakistan.
“https://fastercapital.com/content/The-Pros-and-Cons-of-Rent-Control–Understanding-Price-Ceilings.html
Prijzen voor woningen koop, en huur zouden volledig gefixeerd moeten worden. Kapitalisme voegt niks toe op dat gebied. Op andere gebieden is vergroting van de efficiëntie van productie, innovatie en vergroting van distributie en efficiëntie van productie een voordeel van kapitalisme. Alhoewel er sprake is van gigantische overproductie en vernietiging, het manipuleren van de consument tot kopen (creatie van consumerisme), planned obsolence .e.d.
Maar dat daargelaten, VOEGT de kapitalistische methode NIKS TOE op het gebied van woningen, INTEGENDEEL. Het argument voor een kapitalistische markt van woningen is simpel weg ‘als het egoïsme niet wordt gevoed, dan zijn er niet genoeg woningen’.
In de kapitalistische markt worden leefruimtes almaar duurder en duurder, met kapitalistisch pimpen en woekerprijzen als gevolg, en zo wordt de ratrace opgeklopt en wordt het door besmetting de algemene mentaliteit.
Woningen zijn geen producten waarvan een overschot zou moeten zijn, woningen hebben een SOCIALE en CULTURELE functie, en zijn het fundament voor de ontwikkeling van individuen. Je wilt niet teveel leegstand hebben, een leegstaand huis is geen product dat je in voorraad kan hebben, of goedkoop dumpen op de markt als je het niet kwijt kan. Er valt ook niks te innoveren aan woningen, in de zin van kapitalistisch innoveren. De enige vorm van kapitalistische innovatie is dat mensen in krappe bouwpakketten moeten gaan wonen, en het pimpen van woningen.
Het is een kwestie om desnoods met kracht het egoïsme van bezitters te bestrijden, de mentaliteit van egoïsme te veranderen, want egoïsme gaat maar één kant op, naar meer egoïsme, egoïsme is zoals kankercellen, het blijft groeien en vernietigd het sociale lichaam, maar dan zoals besmettelijke kankercellen.
Als huizenbezitters geen zin hebben om de sociale verantwoordelijkheid op te nemen, dan kunnen die woningen worden opgekocht door sociale funds. En nieuwe woningen kunnen gefinancierd worden middels sociale funds. Verder doet het kapitalisme genoeg aan filantropie, nu doet men aan filantropie in de zin van onnodige prestigieuze projecten. Daar zal dan ook een mentaliteitsvervandering moeten komen, zodat men gaat investeren in de bouw van woningen waar dat nodig is, zonder dat men winst mag verwachten.
“Prijzen voor woningen koop, en huur zouden volledig gefixeerd moeten worden.”
Ja, prijscontroles. Het is altijd hetzelfde met linksdraaiers. Ze begrijpen economie niet. Je kunt je daar moe aan blijven maken. Ga dit maar eens lezen: https://www.amazon.com/Forty-Centuries-Wage-Price-Controls/dp/1610161408/ref=sr_1_1?crid=221QEB41SMAWD&dib=eyJ2IjoiMSJ9.vVRlw3O29xCQCECuGSAHc4MBOtkHwv5bKGIsqqLWbqrVb43wAYqTxYqZxXPtK7AZtLUyfdZ4XQcrll5ZSW-4Am8SufY7l6U2OZ7Q19t1l05OKIFLtclM1lw0xLD87PaV33UDnvK-CQ9tcFWJxhgru_hnnaS1E3DYR7NpEoPrpy9T–2AdhznI8WkSM4xAG30mbn_8x6a0cPRh9pBkMmhLjzZOT3ybl0OATvh_bUw05ITM7LM-PzLxDhR3qVFQ5u3Sh9UFd3Y3xIRHfluLFs6OgVHGTZhieL7nm_cvg1ZJNES-YDA5K6UvwYjB_5hxZJWi6LYFw7oW7wp-K_6EUSpfx6VKUxxjrjbd6x9DMzM_T999Oh1Vs-1p8dtZYguAV5GDLScXnJ-pwNyAkIsJ3-O1HYOE-W966rdpLIHPZpRQMsMtAUnfHTmGaOzOB8cLb8Y.Pc3r-HlomSkoKYzdoY1AF9zVu3sOeIkMsP7arWOPdEQ&dib_tag=se&keywords=price+controls&qid=1736516271&sprefix=price+controls%2Caps%2C213&sr=8-1
Zafod, agressief-giftige kleuter, de ideologische dogma’s zijn me allemaal bekend. Ik ben niet van die kerk, dus je kunt zolang lullen als je wilt, of over Jezus gaan praten en theologische dogma’s rondstrooien, met hetzelfde resultaat.
Preken moet je voor de congregatie doen, als je al groot genoeg bent om bij de microfoon te komen.
Het was naar ik meen Ludwig von Mises, of een andere profeet van de vraag, aanbod en prijskerk, die zich afvroeg hoe het kon zijn dat de anderzijds toch zo intelligente Albert Einstein, vraag aanbod en prijs niet snapte..
Het komt nooit in de blokhoofden op dat hun religie en de bijbehorende dogma’s niet voor iedereen de heilige waarheid is, ook al lijken de theologische dogma’s nog zo prachtig sluitend en reëel. Dus gooit men het steeds op domheid, dat is de nieuwe methode om van kritiek af te zijn. Als je een andere visie hebt, dan ben je simpelweg te dom of onwetend.
Iedereen in koor zingen:
Oh wij geloven in de heilige drie-eenheid van vraag, aanbod, en prijs.
Oh wij geloven in het heilige bezit.
Oh wij geloven in de bijbel van de Oostenrijkse school.
Wij belijden de sacramenten van het heiligdom van bezit.
Einstein was niet een communist
Maar dacht meer in de richting van Europese sociaal democratie etc
Een stroming die men hier ook veracht, maar die wat mij betreft heel anders is dan communisme
Een voorbeeld van ‘kapitalistisch-egoistisch’ pimpen van woningen:
Je koopt een goedkoop huis in zuid-italie, die woning was voorheen het eigendom van een familie, die daar woonden, hun werk hadden, hun traditie en cultuur. Dan begint het westers egoïstisch pimpen, die woning heeft een prachtig uitzicht op zee, dat is gewild en geeft dan 20.000 bovenop de waarde, die woning staat in een pittoresk landschap, met een mooi landschap eromheen (traditionele bewerking van land), dat is gewild en dus weer 20.000 op de waarde.
Er zit een zeer mooie authentieke tegelvloer in de woning, die knap je op, en dat is weer 10.000 euro op de waarde, zo pimp je authenticiteit, je pimpt cultuur, en je pimpt natuur, alles heeft een prijs, alles moet vermarkt en gepimpt worden in het kapitalisme.
Dan laat je er een schuifpui in zetten, grotere ramen, etc, en zo kwak je 100.000 boven op de prijs. En zo wordt alles duurder, en parasiteer je als westerling-egoïst op cultuur, traditie en landschap.
Pimpen, d.w.z de gevoelswaarde pimpen is vast onderdeel van de kapitalistische methode. De werking daarvan heeft men in het begin van de twintigste eeuw ontdekt, toen de kapitalist de psychologie van de consument ging bestuderen en exploiteren (en men het consumentisme heeft gecreëerd). Dat pimpen van gevoelswaarde is vandaag de dag compleet ingeburgerd, als een geestelijke kanker, en is een grote factor in het stijgen van de prijzen van woningen en leefruimtes, en de bijkomende ratrace.
Ik wens je alle succes met pimpen. Er is vraag en aanbod. Je kan voor een paar duizend dollar fantastische huizen kopen in de rust belt in Amerika, je kan voor een paar duizend euro huizen in een schitterende omgeving met magnifiek uitzicht kopen in delen van Italie, Spanje, Frankrijk, enzovoorts. Maar als er in die streek weinig werk is, dan is zo’n huis niets waard. Vraag en aanbod. Hoe mooi je het huis ook maakt. Geld verdienen is niet zo makkelijk als men denkt.
Daarnaast. Als je geen winst mag maken op huizen, mag je dan wel verlies maken? Of gaat de overheid je daartegen beschermen? De onroerend goed markt gaat op en neer. En wordt gemanipuleerd door onder meer de overheid. Een centrale planning is funest, kijk maar naar de NL woningmarkt waar al decennia lang onvoldoende grond wordt vrijgegeven voor woningbouw. Tsja, dan komt er schaarste. En zijn de prijzen hoog. En roept men om meer overheidsingrijpen vanwege die hoge prijzen. En wordt er nog minder gebouwd en voor de verhuur aangeboden. En als de economie krimpt en men trekt weg, dan zullen de huizenprijzen dalen, of als de rente veel hoger wordt.
Centrale planning is inderdaad funest.
Het is niet de bedoeling dat de overheid het gaat regelen, maar o.a. vrije sociale community’s, verschillende soorten van collectieve funds. Het is een issue van mentaliteit, en mentaliteit kan je creëren. En filantropische mentaliteit op dat vlak kan je ook creëren en stimuleren bij kapitalisten, naast de kapitalistische business. De kapitalist heeft bewezen dat je mentaliteit kunt creëren en simuleren, en dat dat heel goed werkt, door het consumentisme te creëren, een kwestie van gevoelswaarde creëren. Dat moet dan ook kunnen met sociale en culturele gevoelswaarde.
Er zijn andere mogelijkheden van waardering dan middels vraag en aanbod. Verzekering van beschikbaarheid van woningen (leefruimtes in het algemeen), en iets wat zo primair is zoals leefruimtes, is niet afhankelijk van een kapitalistische markt en processen, en is dat nooit geweest, en het kapitalisme voegt er niks aan toe wat niet op een andere manier kan.
Johannes, er is niets mis met vrijwillige collectieven, en in sommige culturen en tijdperken gaat dat beter dan in andere. Kijk naar de joodse kibboetsen. Kijk naar de alternatieve woongemeenschappen uit de zeventiger jaren. Die mogelijkheden bestaan ook vandaag de dag nog. Er zijn soms groepen mensen die een boerderij kopen en gaan verbouwen. Je kan naar landelijk Frankrijk gaan en daar een gemeenschap stichten. Je kan hopen dat een gemeentebestuur je een dorpje kan kraken zoals in Ruigoord is gebeurd. Of je kan een sociale woningbouw vereniging oprichten.
En er is daarnaast niets mis met een ondernemer die in de onroerend goed ontwikkeling zit, dat is ook risico lopen, soms vallen ze bij bosjes om, en soms maken ze een fortuin.
Ratio,
Een kapitalist voegt niks toe in de woningmarkt (anders dan het efficiënt produceren van materialen, maar dat is niet de woningmarkt zelf). Een kapitalist kan door zijn ‘genie’ het produceren van producten op een hoger niveau tillen, en door innovatie de zaak verbeteren, wat aan iedereen ten goede komt.
Op de woningmarkt is dat niet het geval, woningen zelf zijn niet onderhevig aan constante innovatie en procesverbetering, een woning moet een duurzame culturele en sociale factor zijn.
Een sociale groep met een fonds kan net zo goed, en nog beter, een wijk met woningen en alles wat daarbij hoort ontwerpen, laten bouwen, en financieren (waarvoor ook mensen uit de private sector ingehuurd moeten worden). De kapitalist, gelegitimeerd doordat hij een bijdrage levert aan het collectief (een argument dat steeds gebruikt wordt), voegt niks toe. Het komt slechts neer op legitimatie van puur egoïsme, ‘het kan alleen door egoïsme in te zetten’ dat er voldoende woningen zijn. Een redenering van doorgedraaid dogmatisme, dat egoïsme voedt, en zo een ‘self fulfilling prophecy’ wordt.
Een kapitalist kan ook anders redeneren, gezien de kapitalisten vaak redeneren in termen van collectief goed, wij zorgen voor collectieve welvaart, dan kan hij ook redeneren dat als hij zonder winstoogmerk investeert, dat als iedereen betaalbare woningen heeft, dan kan hij de bewoners-consument koop-apen alsnog op andere manieren uitmelken, want die hebben dan meer geld over..
Henri Ford, kapitalist genie, deed overigens aan sociale woningbouw, dan heb je je arbeiders betaalbaar onder dak.
De kapitalistische egoïstische versie exploiteert het egoïstisch-individualisme (cultureel anarcho-democratie) en het pimpen, promoot de eindeloze ratrace.
In feite is de kapitalistische woningmarkt de meest naakte en semi-barbaarse vorm van kapitalistische exploitatie, men voegt niks toe qua kapitalistische methode, maar men vermarkt wat een sociale culturele functie heeft, en men vermarkt natuur, en soms vermarkt men ook authenticiteit.
Het enige argument is: zonder egoïstische motieven zijn er niet genoeg woningen, en wordt alles duurder (wat het zo en zo wordt), dus, brutalisme ten top.
De volgende stap van rechts-libertarisch brutalisme is overigens het vermarkten van het menselijk lichaam, d.m.v vrijhandel in menselijke organen
https://meervrijheid.nl/?pagina=40
Over orgaanhandel. Een orgaan verkopen is verboden maar gratis en voor niks weggeven wordt toegejuicht.
Het kapitalisme stript alles van sociaal, cultureel en geestelijke waarde, het vermarkt cultuur, het vermarkt natuur, het vermarkt het geestelijke, het vermarkt het lichaam, en zelfs de mens werd een vermarkt product. Dat krijg je door dat vraag, prijs en aanbod brutalisme en infantilisme.
De overheid is weer een andere vijand, die tirannen hebben al besloten dat na de dood zonder weerwoord de organen van je lichaam gebruikt kunnen worden als onderdeel voor een ander lichaam, maar dan zonder vraag, aanbod, prijs mechanisme. Nou goed, de markt verdiend daar nog wat aan in termen van medicijnen die afstoting van die organen tegen moet gaan. De natuur wil die handel namelijk niet.
Het vermarkten van werkelijk ALLES wat men kan verkopen en waar men winst mee kan maken, en het steeds meer verzinnen van dingen waar je winst mee kan maken, is een langzaam proces van het geestdodende en cultuur dodende dogma van vraag, aanbod, en prijs.
Kapitalisten uit de negentiende eeuw, alhoewel ze er geen probleem mee hadden om kinderen slavenarbeid te laten doen, en legers van volwassenen onder erbarmelijke omstandigehden tot op twintig uur te laten werken per dag, en alle uitbuiting die maar mogelijk was, zouden vaak nog gruwen van wat de kapitalist vandaag de dag vermarkt.
Het is een model dat van kwaad tot erger gaat.
Je houdt er m.i. een zeer merkwaardig idee op na van wat kapitalisme is.
Zafod maakt veel denkfouten
1 economie is geen hard science, maar is sterk ook door culturele normen bepaalt
2 er is niet zoiets als “de economie”. Er zijn tientallen scholen in de economie
3 denken is niet tijdsgebonden. Dat je domme libertarisme onzin vrij recent is, maakt niet dat het dan dus waardevol is.
Maar omdat je alleen dit kent, denk je dat je heel veel kennis hebt. Je kent alleen de libertarisme dogma’s en die herhaal je dan eindeloos. Heel kortzichtig allemaal
Vraag en aanbod. Ja dan moeten er wel mensen zijn die zin hebben om land te kopen om daar dan betaalbare woningen te bouwen. Waarom zouden ze dat doen ? Als ze ook gewoon dure appartementen kunnen bouwen ? Voor de rijken. En de rest mag dan verpauperen in de sloppenwijken.
Milei’s politiemacht houd het allemaal in stand dan. Slaat opstanden neer, bewaakt property. De staat, waar de Libertariër zogenaamd tegen is.
Neoliberale, zionistische politiestaat
“Dat je domme libertarisme onzin vrij recent is…”
Over het algemeen wordt het begin gelegd bij de Spaanse Scholastieken van de School van Salamanca. Dat was in de 16e eeuw. Uitgewerkt en verbeterd door de Franse fysiocraten. Dat was in de 18e eeuw. En is tot vol wasdom gekomen bij de Oostenrijkse School eind 19e en 20e eeuw.
Ik ga niet meer in op de rest. Zoveel onbenul kan ik niet verdragen en een zekere mate van kennis, beschaving en wil tot begrijpen is een voorwaarde voor een gesprek. Dat kan ik op deze site al tijden niet meer vinden. dus je lult maar lekker een eind in de rondte samen met je crypto-communistische vriendje Johannes en whatever er verder aan intellectueel afval komt aanwaaien.
land is dus geen vraag en aanbod, want het staat vast. Het word niet bij gemaakt
Vroege liberalen snapte dit.
Ik ben verder ook voor soepel huur natuurlijk. Maar dat neemt niet weg dat land geen vrije markt is en dat dat op de lange termijn tot problemen kan lijden, als het eenmaal op is. Locke en George hadden hier gelijk is
Oostenrijkse school is een van de vele scholen. Ze moeten niet doen alsof zij de enige zijn die economie snappen
Dat komt nogal sektarisch over
Andere scholen doen dat niet. Andere scholen zijn minder arrogant. Je hoort andere scholen zeggen : wat ons betreft is dit het meest logisch en het meest in lijn met onze waarden en uiteraard kan je er anders over denken. Een wat bescheidener opstelling
Want omdat economie geen hard science is, gaat het over ethische en culturele kwesties
Wat mag je vermarkten ? Land ? Koekjes ? Mensen ? Dat zijn geen wetenschappelijke vragen, maar ethische en culturele
Mag je de natuur belasten ? Of moet je dan een vergoeding betalen aan de mensen ? Of mag ik gewoon gif dumpen in Afrika ? Ethische kwesties
Andrew Tate zou gif dumpen. Iemand van groen links zou het niet doen. Dit omdat de Tate cultuur anders is dan de groen links cultuur
Niet alles is altijd communistisch. Ik ben geen communist, ik had meer sympathie voor Locke dan voor Marx.
Milei is Libertariër, maar stond achter had Israëlische staatsgeweld ? Zionisme overschreed het NAP niet ? Je kan best genocides uitvoeren, als staat zijnde ? Mag best ?
Milei wilt ook demonstratierechten inperken, bemoeilijken. Free speech ?
Maar de bevolking neemt toe en daarmee de schaarste aan ruimte dus de prijs van de grond. Vaak betaal je meer voor de grond dan voor je huis. Kopen is trouwens vaak voordeliger dan huur.
Wat private markt betreft. Ik ben zelf een liefhebber van muziek, en componeer zelf, er bestaat een muzieknotatieprogramma dat geheel open source is, en door velen als beter wordt gezien dan verschillend dure commerciële pakketten.
En wat te denken van de hele open source community. De bijdrage daarvan in de IT is gigantisch.
Het is gewoon niet waar dat alle markten beter bediend kunnen worden als er privaat gewin achter zit. De mogelijkheden voor vrijwillige samenwerking van groepen individuen zijn vandaag de dag enorm toegenomen, en ook de methodes van organisatie. Dat zal een gedeelte van de toekomst worden, naast de private markt.
Vele mensen willen graag samenwerken, ook zonder private belangen, en dat is goed voor iedereen, en een goed tegenwicht tegen egoïsme.
Door de verhoging van de productie zijn er dan minder mensen nodig voor de productie van noodzakelijkheden, kunnen velen minder gaan werken, en kan er een bloeiende sfeer van sociale samenwerking op allerlei gebieden ontstaan. I.p.v. het kapitalistisch model die de koop-aap mens gestimuleerd heeft, en de gedresseerde poedel werknemer, en steeds de ‘economie’ op wil pompen, groter maken.
” Ze moeten niet doen alsof zij de enige zijn die economie snappen ”
Sterker nog, geen ene econoom snapt vandaag de dag fundamenteel het begrip economie, of, ze hebben allemaal fundamenteel de betekenis van het begrip gewijzigd, en papegaaien elkaar na.
Economie is ‘management of the household’, daarbij is geïmpliceerd dat dat zo efficiënt mogelijk gaat, en gereduceerd wordt tot het nodige.
Het werkwoord ‘economiseren’ heeft daarom ook de betekenis van ‘efficiënt maken’, en reduceren. Alleen een idioot wil ‘management van het huishouden steeds uitbreiden, altijd maar laten groeien.
En dat is waar het om gaat, de belangen erachter, de continue groei van de economie maakt de belanghebbenden rijker en machtiger, van overheden tot kapitalist.
En om dat te bewerkstelligen houdt men gezamenlijk een worst voor, zowel bestuurders als kapitalisten, en die worst heet ‘innovatie en vooruitgang’. Een worst van eigenbelang van een kliek, dat vervolgens wordt nagepapegaaid door mobs van ‘nuttige idioten’.
Het gaat er dan om wie zich als autoriteit op kan stellen en meester is van wat de begrippen ‘welvaart’, ‘vooruitgang’ en ‘innovatie’ betekenen, en wat dat is, en waarom het nodig is. En dat blijft allemaal nodig zijn, er zit geen rem op, ze zullen altijd iets verkopen wat nog beter is, nog begeerlijker, nog meer prestigieus, om de hele machinerie van belangen aan de gang te houden.
Dus economie is er niet meer om te kunnen leven, als middel, maar het is tot doel verheven, om de grote belangenmachine gaande te houden, en het is zaak om je belangen zo te verkopen dat hele volkstammen denken dat het ook hun belangen zijn.
Jij snapt economie niet.
“Economie is ‘management of the household’”
Fout.
Probeer maar eens een betere definitie te vinden eerst. Al je zelfverzonnen conclusies op basis van je foutieve begrip zijn ipso facto eveneens fout.
“Het is gewoon niet waar dat alle markten beter bediend kunnen worden als er privaat gewin achter zit.”
Fout.
Een markt is enkel een mechanisme om tot prijsvorming te komen. Heeft niets te maken met winst maken of geld verdienen. Die prijzen zijn belangrijk omdat ze schaarse goederen daarheen sturen waar ze het meeste nodig zijn. Als er een tekort is aan verpleegsters, gaat de prijs van verpleegsters omhoog.
Het is altijd hetzelfde met linksdraaiers, ze snappen economie niet.
Land kan niet gemaakt worden
Dus is het geen product
Het is geen dienst of product. Want er kan geen concurrent komen
Klassiek liberalisme en anarchisme begrijpt dit
Zij zijn veel consistenter in hun perceptie van een vrije markt.
Neoliberalisme en ancap begrijpt het niet
En in die systemen zijn veel mensen dus min of meer een slaaf. Bewust of onbewust
De proleten hebben vaak niet door dat ze slaaf zijn. Ook wel weer rustig
Te gehersenspoeld om nog na te kunnen denken over belangrijke thema’s
Land kan wel gemaakt worden overigens. Denk aan de polders. En het opspuiten van stranden zoals bij de Hondsbossche. En de rest is gescheld.
Wat Milei doet in Argentinië zal in de toekomst tot veel boeken leiden. Maar, stel dat er in Nederland ook een Milei komt. Wat denk je wat voor tegenstand deze man krijgt. 1 op 3 gezinnen in nederland is voor haar overleven afhankelijk van de Staat. Valt de Staat weg, dan stat dat gezin op straat. Dit gezin zal niet weten hoe zij moet overleven. Zelfredzaamheid en zelfbeschikking zijn moeilijke begrippen voor de Nederlander. Zij spreken de woorden uit, maar de acties zijn anders. Zoals Rutte zei, NL is behoorlijk rood.
Maar, wat zal er gebeuren als de overheid alleen maar bestaat uit: Binnen- en buitenlandse zaken, Defensie, politie, justitie, wegen en waterbeheer. De rest wordt afgeschaft en naar de markt geplaatst. Dit betekent dat nederlanders een heel andere houding moeten gaan krijgen. Zij moeten dan inderdaad zelfredzaam en zelfbeschikkende mensen moeten gaan worden.
Dit betekent wel dat de kosten van de Staat dramatisch omlaag gaat. De begroting van de Staat gaat dan van 400 miljard euro naar ongeveer 75 miljard euro. Er wordt gesneden in de regels, ambtenaren, bestuurders, trendvolgers etc.
Je kan niet zelfredzaam zijn
Als je geen beschikking kan hebben over het land
Klassiek liberalisme bedoelde met zelfredzaamheid : geef Karel een stuk land, een paar koeien en een geweer om het te verdedigen. Klassiek anarchisme ging hier ook vanuit, alleen waren zij zelfs tegen een centraal bestuur
Neoliberale zelfredzaamheid is : ga naar je werk, want je moet Blackrock en de bankiers betalen !
Wees een pakezel voor de woekeraars, dan noemen we je “zelfredzaam”
Maar je bent niet zelfredzaam. Een slaaf is namelijk niet zelfredzaam
De zwerver hier die in het bos woont, is gek genoeg meer zelfredzaam dan de burgers die als radertjes in de neoliberale machine functioneren. Afhankelijk van de staat en van het grootkapitaal. Slavernij voor de megarijken
Hoest andermans winst op, dan noemen we je zelfredzaam haha. Een beetje vreemde definitie van het woord. Dan is een burger in de USSR ook zelfredzaam, zolang hij zichzelf in dat systeem weet te redden
Milei schaft de overheid niet af en is geen anarchist. Hij verschuift de prioriteiten van de overheid. Hij wilt een ander soort overheid
Ik denk dat het een puinzooi gaat worden
Maar goed. Ik ben wel zo bescheiden om toe te geven dat ik ernaast kan zitten
Wat velen dan jullie niet kunnen
Verder alles goed ?
“Zelfredzaamheid en zelfbeschikking”
Er bestaat geen zelfredzaamheid en zelfbeschikking in de zin zoals dat door sommigen wordt geadverteerd, dat bestaat alleen in de verbeelding van het egoïsme. Alles staat hoogstens op de schouder van het collectief.
Wil je zelfredzaamheid en zelfbeschikking, dan reserveren we een oerwoud met een hek eromheen, dan krijg je een pil die alle kennis en competenties wist die men van de samenleving= het collectief, gekregen heeft, en dan kan je daar rond gaan schijten en in je levensonderhoud voorzien.
Als je de zegeningen zoekt van het collectief met betrekking tot onroerend goed, kijk dan naar de wijken die in communistische landen zijn gebouwd, en vergelijk die met wijken die in niet communistische landen zijn gebouwd. Of met wijken die in een post communistisch tijdperk zijn gebouwd in voormalige communistische landen waar men de centrale planning en collectieve insteek bij woningbouw verminderde. De plattenbau van de DDR, is dan volgens jou een cultureel en/of maatschappelijk hoogtepunt? En de gouden bocht van de Herengracht een dieptepunt?
Die collectieve bouw heeft te maken met de destructie tijdens de tweede wereldoorlog, de babyboom, gigantische groei van de populatie, en afhankelijk van welk land, de brutalistische overname van architectuur door modernisten.
Kijk naar de kapitalistisch-modernistische gebouwen in de steden, met hun modernisme en neo-modernisme, architectureel ego-trippen. Of Amerikaanse steden met een orgie van commercieel adverteren in de publieke ruimte.
Die lelijkheid is niet zozeer inherent aan kapitalisme of communisme, maar lijkt me meer te maken te hebben met algehele esthetische culturele degeneratie gedurende de twintigste eeuw. Nou goed, communistische bouwwerken van die tijd zijn deprimerend, kapitalistisch modernisme en neo-modernisme is op een andere manier oerlelijk en deprimerend, de eerstgenoemde stralen deprimerend collectivisme uit, de laatstgenoemde bruut egotrippen. Maar ik zou niet beweren dat die stijlen inherent aan communisme en kapitalisme zijn.
Johannes, stel, dat de overheid wordt gereduceerd tot het niveau wat ik heb beschreven heb. En je verliest je baan, of uitkering, pensioen etc. Met andere worden, de Staat komt jouw niet meer redden. Je moet het dus zelf doen.
Wat ga je doen, hoe ga je je zelf opvangen?
Ik heb hierover al nagedacht. En ik heb maatregelen genomen. Geen schulden meer, spaargeld, unieke kennis opgebouwd, beleggen. Met andere worden, verlies ik mijn baan, kan ik mij redden. Dit betekent tevens ook dat ik moet nadenken wat ik wil en wat andere mensen willen. Die overheid wordt dan plotseling mijn tegenstander. De overheid wilt niet dat mensen zichzelf kunnen redden. Want een van de redenen waarom de overheid bestaat (dus ook de mensen die er werken) zijn regelingen om zogenaamd de burger te ‘redden’. Maar, aan de redding hangen gevolgen aan. Je wordt een glazen mens voor de Staat. En de Staat is voor mij een black box.
Maar, terug naar de vraag, wat ga je doen?
Karel,
Gezien de rijkdom die vandaag de dag door het collectief geproduceerd wordt hoeft men niet meer zichzelf te bedruipen, maar zijn er uitkeringen, en veel kinderen krijgen, als verzekering voor de oude dag, is niet meer nodig vanwege collectieve pensioenen. De rijkdom die het collectief produceert maakt het mogelijk dat het geen ‘ieder voor zich is’.
Als er teveel werkelozen zijn, dan kan men dat opvangen doordat een gedeelte minder gaat werken.
Door de gigantische vergroting van de productie zijn er veel minder mensen nodig voor de productie, die gaan dan besturen, of bullshit producten creëren en verkopen, waarvoor men dan weer moet werken om dat te betalen. Zo houd men de hele machine aan de gang.
Het werk meer verdelen, en geen bulshit werk maken, dan zijn er minder werkelozen.
Je reduceert dan de overheid in termen van aantallen bestuurders, en het aantal werkelozen.
Als het leger van bestuurders dat mogelijk wordt gemaakt doordat ze niet meer voor de productie nodig zijn helemaal naar huis wordt gestuurd, hypothetisch gezien, dan gaan ze ook nog meer bullshitproducten maken, om de perpetual koop en werkverslavingsmachine aan de gang te houden.
Wat ga je doen als de staat wegvalt
De staat is een concentratie van macht
De Nederlandse staat is een verlengstuk van het bloederige Amerikaanse en zionistische imperium
Als mens heb je je altijd te verhouden tot allerlei machtsconcentraties. In de politieke, ideologische of religieuze zin
Hoe je je ertoe verhoud is altijd aan het individu zelf en heeft te maken met de kracht van dit individu. De geestelijke kracht
Ga je down, assimileer je, duik ie onder, of verzet je je tegen macht ?
Dit geld voor iedere macht. Ga ik mee, conformeer ik eraan, ontwijk ik het ? Of probeer ik hoog in de top te komen van die piramide
Een staatloze wereld, is een wereld waarin macht anders verdeeld is
Niet een wereld zonder macht
Over deze wereld speculeren is voor nu zinloos. Preppen omdat je denkt dat de nl staat gaat vallen ook
Subject: Argentinië doet het erg goed, nadat Javier Milei een totale socialistische puinhoop had geërfd.
En denk je nu echt dat het rooie tuig grote en fijne complimenten gaan geven?
Het het eerste wat die zwakzinnige rooien doen, (wat zijn slachtoffers van het socialistische systeem), ze klagen over hun hoge “onbetaalbare” huur.
Terwijl ze zelf graag hebben gekozen, op deze armoede en ellende ideologie van: hoge belasting, té grote overheid, zwak leger en weinig persoonlijk vrijheid. Wat Argentinië ten val bracht!!!
Hier is een een idee, ga terug naar school en besteed meer aandacht, wat er vooraan in de klas gaande was. Of ga je schoolgeld terughalen, want het is duidelijk je leven is echt geen flikker waard.
(nogmaals, met aanvulling)
Leven in armoede en ellende is altijd een persoonlijk keuze geweest.b.v. Stemmen op het rooie tuig, onhandige beslissingen, te vroeg trouwen met kinderen, gebruik van alcohol/drugs/tabak, te weinig scholing, te weinig discipline, ongezond eten, sparen ipv investeringen, advies nemen van mensen die zelf niets hebben, rondlopen met een gijzelend karakter, omgaan met arme mensen. Armoede test 5 (- 3 x – 2) – (x – 3) = – 4 (4 x + 5) + 13 kan je het niet oplossen in 3 minuten armoede staat op je te wachten. Het antwoord is 0.0
Verders alles goed…
Verders;
Wat gewone normale mensen doen, die het verschil weten tussen goed en kwaad.
Die ploeteren een tijd, totdat ze een huis kunnen lopen.
Het woning afbetalen, en (huur) vrij en financieel heel ruim fijn door het leven kunnen gaan.
En vele rooien begonnen weer te stotteren van ellende, want dat is kapitalisme en tegen hun geloof…
Verders alles goed..
Veel jonge mensen kunnen nooit een huis kopen
Of ze nou rood zijn of neoliberaal
Ze betalen zich suf aan huur, dus zo kunnen ze al helemaal nooit een hypotheek bekostigen
Of ze nou “goed” zijn of “slecht”
Jij bepaalt blijkbaar wat goed en slecht is. Jij bent een soort God ?
Veel jonge mensen kunnen bijna geen huis meer kopen, of zelfs huren. Levert de vraag op: waarom?
De overheid is de belangrijkste oorzaak van dit probleem. De overheid bepaalt via allerlei regels en wetten, of er gebouwd mag worden of niet.
Boeren willen graag bouwen, maar mogen dat niet. Bedrijven willen bouwen, maar mogen dat niet. Terwijl het hun eigen grond is.
Burgers willen graag hun huisje verhuren of hun vakantiewoning. Maar, zij doen dat niet. Want de huurregels zijn zo zwaar in het voordeel van de huurder. Dus die verhuurbare meters gaan de markt niet op.
Te weinig grond, geen probleem, tot ziens IJsselmeer, of tot ziens waddengebied. Grond kan gecreëerd worden, dat is in het verleden al heel vaak gebeurd.
Grond kan in theorie gecreëerd worden, als allerlei bedrijven in de zee zand zouden opspuiten en alles
Dit zie ik niet snel gebeuren. De investering is het niet waard.
Natuurlijk heeft de overheid de huizenmarkt verpest.
Kortom, land is geen markt en verder moet de daadwerkelijke markt inderdaad opengegooid worden. Dit lijkt mij de meest houdbare positie. de ‘geo’ libertarisme positie
Dus de overheid heeft de huizenmarkt verpest, maar toch schreeuw je in dit en andere draadjes dat ‘de markt’ het gedaan heeft want land is geen markt, of mag dat niet zijn. Wat is het nu? Of gaat het niet om het maken van een deugdelijke analyse, maar om emotioneel en ongecoördineerd krijsen? Reageren op dit forum lijkt eerder een therapie voor je te zijn.
Even verderop in dit draadje noem je libertarisme dom en recent. Nu ben je plotseling een geo-libertarier. Vorige maand was je een sociaal-democraat en daarvoor een linkse anarchist.
Wat betreft land. Er is land zat. Als je alle mensen van de wereld bij elkaar zet passen ze in Australie en heeft iedereen iets van 100 m2 grond. Er is plenty land in Siberie, de Sahara, Kazachstan. Ook kun je land winnen van de zee, zoals je is uitgelegd. Je kunt heel hoog de lucht in bouwen. Je kunt ondergronds bouwen. Je kunt drijfwoningen bouwen. Binnenkort kun je naar Mars emigreren.
Het gaat helemaal niet over land. Het gaat evenmin over een principe. Het gaat erom dat jij een leuk huisje wilt in Amsterdam waar je niks voor hoeft te betalen. Je werkt niet en als je een drie keer niks baantje hebt dan weet je dat ook te verkloten door met iedereen ruzie te maken, net zoals je dat hier doet en zoals je dat bij je linkse vriendjes gedaan hebt. Omdat je niet werkt (dat vind je slavernij) heb je ook niks. En omdat je niks hebt kun je niet leuk wonen.
Er is geen enkel politiek systeem wat jouw persoonlijke problemen gaat oplossen. Daar zijn politieke systemen niet voor. Desalniettemin kun je dat jezelf heel lang wijsmaken.
Het een sluit het ander niet uit
1 land is geen markt, dus ontstaan monopolieconstructies/feodalisme. Lees je Locke
2 Ja, zeker in Nederland zet de overheid allerlei markten op slot
Je maakt het ook weer allemaal zo persoonlijk. Heel zwak
Even verderop in dit draadje noem je libertarisme dom en recent. Nu ben je plotseling een geo-libertarier. Vorige maand was je een sociaal-democraat en daarvoor een linkse anarchist.
Mijn politieke ideeën zijn niet in steen gebeiteld. Ik ben flexibel. Omdat een mens flexibel is en in verschillende omstandigheden voor verschillende opties kan kiezen. Het ene moment denk je dat dit wel kan werken, het andere moment kies je tijdelijk voor iets anders etc. Soms kies je de minst kwade. Een partij kan daarnaast nooit helemaal jouw denken verwoorden, omdat het bestaat uit zoveel verschillende mensen
Mijn filosofische/ontologische ideeën zijn wel vrij vaststaand en zijn sterk gebaseerd op Europese filosofie
Ik heb sympathie voor het geo libertarisme. Omdat het genuanceerder is dan het proleten/Van Haga libertarisme. Het zou beter zijn als het het libertarisme zou opvolgen, als iets nieuws.
Libertarisme is in die zin dom, omdat het niet echt nadenkt over de problemen van ongebreideld kapitalisme/kapitaal accumulatie. Het durft nooit in de spiegel te kijken en men komt alleen maar met dogma’s aanzetten, of met scheldpartijen, als er kritiek op is
Klassieke sociaal democratie had nadelige/duistere kanten, maar had ook voordelen en die voordelen mogen weleens benoemd worden. Natuurlijk was hun burreaucratie wel erg groot en ging er veel geld naar onzin. Maar, ze hadden wel voor iedereen in Amsterdam een dak boven zijn hoofd, voor een normale prijs. Hun infrastructuur functioneerde goed
Vroeger heb ik veel links anarchistische theorie bestudeerd, ben daar dus wel min of meer door ‘opgevoed’. Maar ik zou mijzelf geen linkse anarchist noemen. Niet meer, in ieder geval. Ik heb wel wat Malatesta etc gelezen. Hun werk is interessant, maar een klein beetje gedateerd. Iedere libertarier zou hun werk wel moeten lezen, zodat je op zijn minst weet waar je traditie ooit uit voortgekomen is. Alleen lezen libertariers nooit iets buiten hun bubbel/sekte
Ik wil een huisje in Amsterdam? Ik wil helemaal niets. Ik hoef niemand te imponeren, ik heb geen grootste ambities. Maar ik ga geen 1900 euro huur aan de penoze betalen, voor basisvoorzieningen. Ik laat mij niet oplichten, daar heb ik teveel eergevoel voor. Daar ben ik te bourgeoisie voor haha
Verder alles goed ?
Volgens actuele gegevens ligt de gemiddelde huurprijs voor een woning in Nederland tussen de € 810 en € 1.020 per maand voor een appartement met één slaapkamer. In grotere appartementen, zoals een appartement met drie slaapkamers, ligt de huurprijs tussen de € 1.250 en € 1.660 per maand.
Dit is gewoon normale huur, waar je ook woont.
De kosten van een hypotheek van 300.000 euro bestaan uit eenmalige afsluitkosten tussen 2.000 en 6.000 euro, en maandlasten van 1400 tot 3.100 euro bruto of 1100 tot 2700 euro netto, afhankelijk van de rente en looptijd. Wat is bijna net zoveel als huurkot, maar je bent een trotse huiseigenaar…
Het Nederlandse bedrijfsleven inde en betaalde in 2023, z.g. 298 miljard euro aan belastingen, premies en heffingen? Hallóó, het bedrijfsleven betaald geen enkele cent belasting, deze 298 miljard euro kwam uit de knip v/d bevolking, deze belastingen zijn verborgen in de prijs van de producten die te koop staan.
De bevolking werken ook niet om er beter van te worden, maar ze worden gebruikt om deze rooie ®overheid te spekken. m.a.w. Deze hoge belastingen creëert deze armoede en ellende, niet deze “hoge” huur.
Zo’n 15+% van de werknemers in Nederland werkt zwart. De gehele zwarte economie in Europa bedraagt zo’n 19% van de totale Europese economie, door deze hoge belastingen fiasco.
Chapeau, voor deze zwart werkers…
(O ja, ik haal meer geld p/jaar binnen, dan de minister-president van Nederland,
en betaal maar 12% belasting 👍..)
Verders alles goed…
Even wat anders dan de “pruik” Alice in wonderland justice: https://www.youtube.com/watch?v=Kd6KJt-h1yk
Nog 8 dagen…
Het is best opmerkelijk dat op deze website steeds het libertarisme (en aanverwante ideeën) in het beklaagdenbankje zit. Libertariers moeten uitleggen waarom vrijheid beter is dan (hele en halve) slavernij.
Ik draai dat liever om. Overal in de wereld, zeker in de afgelopen 100 jaar en in al zijn varianten, heeft het socialisme alle kansen gekregen om te laten zien dat het superieur is aan alle andere politieke ideeën en economische systemen.
Het was een groot “succes”. Een half miljard doden, als het er niet meer zijn, en overal armoede, honger, achterlijkheid, corruptie, onrecht, een zakkenvullende bovenlaag en andere zegeningen van deze verlichte filosofie.
Zet dat superieure socialisme maar in het beklaagdenbankje. En laat de aanhangers daarvan maar uitleggen waarom het telkens maar niets wordt met dat superieure systeem in al z’n varianten. Het “jamaar dit was niet het echte socialisme, volgende keer wel” overtuigt niet.
De term “vrijheid” is nietszeggend
Iedere politicus beweert voor “vrijheid” te zijn
Anarcho capitalism is vrijheid ? Wiens vrijheid ?
Was de aristocratie ook vrijheid ? Vrijheid voor de aristocraten ?
Alsof het enige alternatief voor libertarisme en neoliberalisme het communisme is. Alsof er niet tientallen andere voorstellen zijn
https://m.youtube.com/watch?v=GWB03eAPB2A
Revolutie kan opkomen in Amerika. Libertarisme proleten snappen dit niet, maar sommige miljonairs blijkbaar wel en zij vrezen het
Wat heel opvallend is, is de strategie om alle socialisme gelijk te schakelen met staatssocialisme, en dat is de strategie van de meesten hier, omdat ze anders geen argumenten meer hebben. Ze hebben argumenten ‘uit het boek’, kant en klare dogma’s en formules, maar die werken ineens niet meer, als het niet om staatssocialisme gaat. Buiten het feit dat men aan Pavlov reacties lijdt, men begint bij voorbaat al te blaffen.
Dus Kobus komt hier weer met de cliche’s, maar er is hier NIEMAND die staatssocialisme bepleit, en de reden waarom hij daarmee komt, is papegaaien, pavlov reacties, en vooral niet lezen.
Dat verraad allemaal dat rechts libertarisme een dogmatische kerk is.
Alles dat niet (rechts) libertarisme is, is ‘communisme’
Als je het niet met mij eens bent, dan ben je pro Stalin
Als je twijfelt aan mijn voorspellingen, dan moet je maar in Noord Korea wonen
Ik zie ook geen weerwoord op mijn stelling dat waar het de woningmarkt betreft, de gebruikelijke argumenten van de voordelen van kapitalisme niet van toepassing zijn.
De gebruikelijke argumenten draaien om de vrijheid van de individuele ondernemer, zijn eigen inzicht en genie, het verhogen van de capaciteit van productie, verhogen van de efficiëntie van productie, flexibiliteit ten aanzien van de markt, competitie, innovatie, etc., etc.
In het geval van woningbouw, waar sociale en culturele factoren dominant zijn, en duurzaamheid fundamenteel moet zijn, is er geen sprake van die voordelen van het kapitalisme.
De stelling van rechts libertariers is eigenlijk: iets wat dermate te maken heeft met sociale en culturele factoren zoals woningbouw, kan alleen goed tot stand komen door individuele private investeringen, private interests and profit seeking. Wat als je het goed bekijkt, en met historisch bewustzijn, een extremistische stelling is.
Het probleem is dat ze iedere markt als hetzelfde beschouwen
Dit vind ik een te platte stellingname
Alsof de markt in natuurlijke hulpbronnen dezelfde markt is als de markt in Nintendo spellen.
Er is een verschil tussen de verschillende markten. Ze functioneren anders en hebben andere effecten. En moeten dus ook anders benaderd worden
Ik vind dat als ergens geen vraag/aanbod dynamiek in zit, dan is het niet eens een markt. Monopolisering is geen marktwerking. Klassieke liberalen en georgisten zijn dus de échte vrije markt denkers. Zij die zich alleen richtte op dat wat daadwerkelijk een markt is.
In de sociaal democratie was je veel beter uit, qua wonen, dan in het neoliberalisme
Ik kende iemand die in een sociale woning woonde, wat vroeger een sociale woning was en 500 per maand kostte. Zij betaald nu 1900.
Ze word voor 1400 opgelicht per maand. Maar volgens libertariers is dat dan ‘vrijheid’ ofzo
En het een hoeft het ander niet uit te sluiten. Je kan rood zijn en libertarisch. Namelijk, en een sociale sector hanteren én een extreem versoepeld verhuurbeleid nastreven. Het hoeft elkaar niet uit te sluiten. Relatief linkse systemen, kunnen best libertarische principes incorporeren
Ja, men maakt niet alleen geen verschil tussen markten, maar alles moet vermarkt worden.
Wat vrijheid betreft: de jager-mens, als die nagedacht zou hebben over vrijheid, dan zou hij zijn vrijheid als individuele jager als dogma met geldigheid voor altijd hebben gezien. Maar de ondernemer-mens in een samenleving van arbeidsdeling voegt zich naar de discipline van de markt, hij kijkt naar wat een collectief nodig heeft, en leeft daarvan.
De ondernemer in een complexe samenleving heeft ten opzichte van de vrijheid van de jager-mens die mate van vrijheid opgegeven voor een vrijheid in een hogere synthese. gebouwd op een collectief, en collectieve noden.
De ondernemer is in zekere zin, ten opzichte van de vrije jager, slaaf van de discipline van de markt en economie, maar hij krijgt daar iets voor terug, compensatie in de vorm van nieuwe vrijheden.
Vervolgens wil men die nieuwe vorm van vrijheid en hogere synthese fixeren, en verklaard men die vorm als zijnde de enige mogelijke vorm van vrijheid.
Uhmmm
Ik ga meer uit van vrijheid als ontologisch gegeven
Vrijheid als in, we zijn vrij in de wereld en verantwoordelijk. We zijn ‘geworpen’ in de wereld
Politieke systemen beweren altijd dat zij voor ‘vrijheid’ staan. Dat zij ‘vrijheid’ bieden. Meedraaien in een bepaalde soort systeemwereld is dan ‘vrijheid’. Meedraaien in een hiërarchisch systeem, als je dat doet, ben je ‘vrij’, zelf al voelt het niet als vrijheid.
Meedraaien is ‘vrijheid’ zoals samenwonen met iemand zogenaamd ‘liefde’ is. Maar dit is allemaal theorie
Ik vind het belangrijk om het verschil te onderschrijven tussen verschillende markten. Het is ergerlijk dat dat onderscheid verloren is gegaan. Dat liberalisme als het ware vertroebeld is. Dat neoliberalisme het overgenomen heeft. Amerikaans imperialistisch liberalisme
Karel2 roept over individuele vrijheid, en niks collectief. Vervolgens gaat hij zijn beleggingen checken, beleggingen die gebaseerd zijn op een markt, dus een collectief.. Ja, samenwerking, niks samenwerking, die beleggingen zijn geen ‘samenwerking’, maar collectiefvorming.
Verplicht beleggen in een collectief fonds zoals voor basisuitkeringen en basispensioenen mag dan niet, waarom niet? dan heb ik niet de kans om veel meer naar me toe te trekken dan anderen. Of ik wil graag risico hebben, voor de kick?
‘Ik ga meer uit van vrijheid als ontologisch gegeven’
De natuurlijke situatie is relatieve slavernij, gebonden aan de primaire fysieke noden, de natuur, incapaciteit, incompetentie, onderdanigheid (aan de natuur) en onwetendheid, de mens moet de vrijheid winnen en verdienen, in steeds hogere vormen van synthese.
Vrijheid vereist kennis, capaciteit en discipline in steeds toenemende mate.
Geworpen in de wereld als incompetent, afhankelijk en onwetend, die natuurlijke toestand wordt bij elke geboorte van een mens weer herhaald, en duurt bij de mens het langste.
Geworpen als in hoe Heidegger het bedoelde
De mens is als enige zelfs zo afhankelijk en incompetent dat het een jaar of zestien/achttien duurt voordat er sprake is van enige wetenschap, competentie en discipline om maar in de samenleving te kunnen functioneren. En dan nog is hij een slaaf, en zeker niet alleen door toedoen van anderen.
“Ik kende iemand die in een sociale woning woonde, wat vroeger een sociale woning was en 500 per maand kostte. Zij betaald nu 1900.
Ze word voor 1400 opgelicht per maand. Maar volgens libertariers is dat dan ‘vrijheid’ ofzo”
Waarom denk jij dat 500 de juiste prijs is?
Waarom denk je dat 1900 te duur is en de vrouw wordt opgelicht voor 1400?
500 kan toch ook veel te goedkoop geweest zijn?
Het is inderdaad een tijd zo geweest dat je voor een habbekrats aan de Amsterdamse grachten kon wonen in een sociale woning. Dat is ook onrecht trouwens. Omdat je de juiste ambtenaren kent kun je een mooi voordeeltje regelen ten koste van andere mensen.
De vraag die je moet stellen is: wat is die woning waard?
Hoe bepaal je dat?
Wie bepaalt dat?
Dat gebeurt op een markt waar vraag en aanbod bij elkaar komen en er prijsvorming plaatsvindt. Dat vind jij niet leuk omdat jij die prijzen niet kunt betalen. En dat is waar je domme gekrijs de hele tijd over gaat: ik wil graag bijna voor niks aan de Amsterdamse grachten wonen. Soms denk je dat de SP dat voor je gaat regelen, dan weer denk je dat je woningen voor niks kunt krijgen als je de markt maar afschaft.
Het is of een markt, of vriendjespolitiek waar je de kont van de lokale Stalinistische dictator moet schoonlikken.
Meneer Zafod
Kijk
Je kan wel hoog van de toren blazen en stoer doen. Maar wat heeft ‘het libertarisme’ (kuch) ooit voor iemand betekend? Het is een fantasiewereld, voor jongetjes
Mijn ouders woonde in een grote stad. Toen ze 20 waren, kregen ze sociale huurwoning
Vond men toen normaal. Je betaald belasting, we claimen je als burger? Dan krijg je op zijn minst een normaal dak boven je hoofd.
Maar toen kwamen proleten als jij op en is dat allemaal afgebroken
En daarom worden mensen nu uitgeknepen door ‘ondernemers’ die je geen ‘huisjesmelker’ mag noemen, want dan worden hun tere gevoelens gekwetst
De woningmarkt is geen markt waar vraag en aanbod samen komt
1 omdat land geen markt is.
2 omdat niemand zin heeft om sociale huurwoningen te bouwen
3 omdat de staat alles tegenhoud en corrupt is
Ik ben het vaak niet eens met de SP, maar ik denk dat ze meer voor mensen kunnen betekenen dan ‘de libertariers’ (kuch)
Verder alles goed ?
Ja, zoals al vaak vastgesteld. Het enige wat je interesseert is dat iemand je een goedkope woning geeft. Dat is je politieke filosofie. Heeft verder weinig te maken met sociaaldemocratie, geo-libertarisme of welke politieke filosofie dan ook. En nu hebben je sociaaldemocratische heersers besloten die woningen weg te geven aan immigranten. Omdat ze dat leuk vinden.
Materiële omstandigheden, zijn als het ware de hoeksteen van een samenleving
Als jonge mensen geen normaal dak boven hun hoofd kunnen vinden, is het verder dweilen met de kraan open.
Marx heeft in die zin gelijk, dat het over de materie gaat eerst en dan pas kunnen we verder praten. (Ja, een denker kan soms op sommige punten de juiste snaar raken, ook als je het verder niet met hem eens bent)
Als een lerares 1700 huur betaald en 2000 per maand verdiend, dan is dat natuurlijk een probleem. Voor libertariers is dat niet een probleem, want het boeit ze niets. Ze geven niets om de werkende klasse en de middenklasse. Ze staan symbool voor de klasse die andermans arbeid afroomt
Prima, maar laten we er eerlijk over zijn. Dit is wat libertarisme voor je kan betekenen. Niets. Ze zijn te klein om ooit politieke impact te hebben en ze geven niets om je. Ze functioneren als lakei voor de neoliberale staat. Als je ergens mee zit, gaan ze je belachelijk maken en uitschelden voor ‘loser’ etc.
Sociaal democratie in Denemarken is ‘rechtser’ zou je kunnen zeggen, zij sluiten hun grenzen. En klassieke sociaal democratie deed dit sowieso, was hier veel terughoudender in. Ze namen wel vluchtelingen op, maar niet op zo’n grote schaal als nu het geval is. Het was namelijk in de kern ook een nationalistische stroming
Dit zien we nu terug bij de SP. Een linkse stroming, die terughoudender is als het om opvang gaat van vluchtelingen. Een nationalistischer links
Dit soort links is niet meer zo populair, omdat de meeste linkse mensen nu internationalist zijn en woke.
Wat mij interesseert, is inderdaad mijn materiële en economische belangen. Aangezien ik geen belasting ontwijkende bankier ben, heeft ‘het libertarisme’ mij niets te bieden
Aangezien ik geen Unilever CEO ben, heeft ‘het libertarisme’ (kuch) mij niets te bieden en mijn vriendin die lerares is ook niet
‘Het libertarisme’ is dood. In de toekomst gaat het geen rol meer spelen. En jullie bleken droevige neoliberale clowns. Andere bewegingen zijn nu aan zet. MAGA beweging, FVD beweging, de nieuwe communisten, geo libertariers etc etc
Ik moet dit niet doen, maar ik zal dan toch maar voor de zoveelste keer antwoord geven. Je doet net alsof de huidige situatie het resultaat is van libertarisme. Bovendien zeg je ook regelmatig dat het libertarisme een fantasie is die nooit heeft bestaan. Het kan niet allebei kloppen. Als we nu libertarisme hebben, dan is het geen fantasie. En als we geen libertarisme hebben, dan kun je de situatie op de huizenmarkt niet het libertarisme aanwrijven. Er is je al heel vaak uitgelegd dat de situatie op de huizenmarkt voor het grootste deel het gevolg is van overheidsbeleid. Toch blijf jij het libertarisme de schuld geven.
Terug naar het artikel. Hier wordt beschreven dat het beleid van Milei wonderen doet voor oa de woningmarkt in Argentinië. Niet alleen voor rijke mensen, maar voor iedereen. Toch blijf jij het tegenovergestelde roepen en wil je graag meer overheid. Je lijkt zelfs te vinden dat iedereen materiële essenties moet krijgen van de overheid als een huis, kleding en eten dan ook. Onderwijs, medische zorg. Allemaal gratis voor iedereen? En wie ga je daarvoor bestelen?
Zure woorden van Zafod
De huidige situatie is niet de schuld van libertariers. Maar ik zie libertariers vaak de huidige situatie verdedigen. Ze verdedigen dan het neoliberalisme, omdat ze graag anti links willen zijn. Als links kritiek heeft op de huidige situatie, schieten libertariers in de bres voor het neoliberalisme
Libertariers verkiezen de neoliberale dystopie, boven de linkse kritiek.
Ze zouden zich nooit aan de kant scharen van een woonprotest, bijvoorbeeld. Omdat ze die demonstranten minachten.
Als mensen demonstreren tegen Jeff Bezos (de neoliberaal/plutocraat, die floreerde in het corporatisme) dan kiest de libertarier meteen partij voor Bezos. Ze kiezen dus niet de kant van de revolte, maar de kant van het establishment
Ik heb nooit gezegd dat ik meer overheid wil
Ik denk dat een overheid die bijvoorbeeld een paar nutsvoorzieningen doet, niet zo vreemd is. Vervoer, zorg en een deel van de huisvesting. Dat lijkt mij niet een heel vreemd voorstel. Een soort middenweg, tussen kapitalisme en socialisme, voor een Europees land. Een land dat niet Amerika is en dat niet China is, qua cultuur.
Ik denk dat Milei gewoon een Amerikaanse puppet is, die ingezet word om imperialistische belangen in de regio veilig te stellen. Als je het werk van Chomsky leest over Zuid Amerika, zal je begrijpen wat ik bedoel. Maar je zal zijn werk nooit lezen, want hij is ‘een rode’ in jouw ogen.
Op de korte termijn zal zijn beleid vast wel wat voordelen hebben, hier en daar (naast de nadelen). Maar ik verwacht er niet zoveel van. Het is geen daadwerkelijke politieke aardverschuiving. Het feit dat hij zionist is, geeft ook aan waar hij vandaan kwam, wat voor belangen hij dient.
Iedereen moet een materiële basis krijgen?
Je snapt het weer niet. Het is een contract tussen staat en burger. De staat zegt : betaal ons belasting. De burgers zeggen dan : ok, maar dan willen we wel dat jullie bepaalde zaken een beetje normaal regelen. Het is dus een wisselwerking tussen de bevolking en de staat. Als je ons niet vertegenwoordigd, dan betalen we je ook niet. We hoeven dan geen gouden bergen, maar we eisen wel een soort maatschappelijk fundament. Zo niet, dan gaan we ons tegen dat systeem keren, dan representeert het ons niet meer. Voor wat hoort wat.
Libertarisme is een fantasie, omdat het niet bestaat. Rothbardian anarcho kapitalisme heeft nooit ergens bestaan en Milei is gewoon neoliberaal/zionist/imperialist, die door Amerika naar voren geschoven is
“Maar ik zie libertariers vaak de huidige situatie verdedigen. ”
Nee hoor, dan heb je niet goed opgelet.
Het zal zo zijn geweest dat we jouw socialistische oplossingen afwijzen, maar dat wil niet zeggen dat we de status quo verdedigen.
“Ik denk dat een overheid die bijvoorbeeld een paar nutsvoorzieningen doet, niet zo vreemd is. Vervoer, zorg en een deel van de huisvesting.”
Ja, dat hebben we hier in West-Europa gehad. En toen bleek al snel dat die paar taken steeds meer uitgebreid worden totdat de staat uit haar jasje groeit en zich overal mee bemoeit en je in essentie failliet gaat. Dat is wat er gebeurd is eind jaren 70.
Milei noemt zichzelf een libertarier, kent en volgt Oostenrijkse School economie. Hij gaat met een kettingzaag door de volvette Argentijnse overheid heen en boekt mooie resultaten daarmee. Maar toch bestaat het libertarisme niet en heeft het nooit ergens bestaan. Ik denk je dat je meer volgers krijgt op de site van de SP dan hier.
Libertariers hebben het nooit opgenomen voor de arbeidersklasse of middenklasse
Ze bewieroken alleen maar de kapitalisten en megarijken. Als je niet rijk bent lachen ze je uit en zeggen ze dat je lui bent. Ondertussen beweren ze dat ze een volksbeweging representeren
Hierin handelen ze hetzelfde als de vvd
Ok libertarisme in Argentinië dan, vooruit
Ik denk dat het gewoon een variant op het neoliberalisme zal zijn
Met dezelfde problemen die in het neoliberalisme zitten
Daarnaast zal het geheel binnen Amerikaanse hegemonie vallen. Een autonome staat zal het dus niet zijn
Het zal doen wat Amerika wilt. Het zal Amerikaans kapitaal dienen
De neoliberale staat zou in theorie kleiner zijn dan de sociaal democratische
In de praktijk was de neoliberale staat even groot of zelfs groter en verkwistender
Waarom zou dit niet ook opgaan voor de libertarische staat in Argentinië ? Waarom zou het klein blijven ?
Ik denk dat dit probleem in iedere bureaucratie zit, rood of niet rood. Het gaat een eigen leven leiden. Iedereen wilt ambtenaar worden en ambtenaren nemen ambtenaren aan, niet de bevolking en milei zal niet alle controle hebben
Al zou milei die staat afschalen, dan gaan deze mechanisme vanzelf weer spelen. Dit gebeurde immers precies zo bij de neoliberalen. Dat was ook zogenaamd een minarchisme en anti bureaucratie
Al deze politieke coördinatie problemen zijn gewoon complex en zitten vol dilemma’s en contradicties
Je hebt altijd voor en nadelen van bepaalde keuzes.
In het libertarisme gaat de ongelijkheid weer toenemen en dat heeft op de lange termijn weer ontwrichtende effecten.
Enige bescheidenheid is altijd gepast. Voor zowel rood als voor de libertariers. Perfecte systemen zullen beide partijen nooit weten te creëren
“Libertariers hebben het nooit opgenomen voor de arbeidersklasse of middenklasse”
En weer zit je in een voetbalwedstrijd: je bent voor de rijken of voor de armen.
“Ze bewieroken alleen maar de kapitalisten en megarijken.”
Is dat wat er op deze site gebeurd? Verschijnt hier het ene juichartikel over een megarijke na het andere? Ik lees er niet een en ik kom hier al een hele tijd.
Waar is je stelling op gebaseerd dan? Nergens op. Je projecteert je aversie tegen de VVD op vrijspreker.
En dan ga je maar weer roepen dat libertarisme hetzelfde is als neoliberalisme.
Tegelijkertijd roep je dat het libertarisme nooit heeft plaatsgevonden.
Begin je al een beetje te zien hoe je jezelf tegenspreekt?
Je kunt wel fulltime fulmineren tegen het libertarisme – op een libertarische site nota bene – maar zo af en toe noem je jezelf een geo-libertarier. Dat is ook libertarisme. Okay, ze hebben wat afwijkende bepalingen bij land en grondstoffen, maar verder zijn ze net zo hardcore libertarisch als de rest hier. Ben je dan ook een speelbal van het Amerikaanse kapitaal? Ben je dan plotseling een neoliberaal geworden?
Ok
Dat was een misverstand, libertarisme bestaat nu
Dat geef ik toe
Misverstand van mij
Geef ik toe
Maar
Ik denk dus dat het niet heel anders word dan neoliberalisme
En ik denk dat het gaat lijden tot nogal grote ongelijkheid. Sloppenwijken en dan een paar wijken met villa’s. Zoals we dat veel zien in Latin America
Daar moet bij gezegd worden
Uiteraard kan ik ernaast zitten
Maar ik ben erg sceptisch
Europees libertarisme zou er anders uit moeten zien
Meer geo minder privaat. Is voor nu mijn mening
Als geo Libertariër ook Libertariër is
Dan ben ik Libertariër
Prima
Ik verkies geo libertarisme boven rode systemen uiteraard
Speelbal worden van Amerika is inderdaad altijd een probleem. Dit geld voor iedere beweging
Het gaat me er meer om dat milei zo openlijk zionist is
Dat vind ik vooral heel fout
Ik fulmineer niet, Ik discussiër
En misschien inderdaad iets te hard
Dat geef ik ook toe
Harde woorden zijn zinloos
Discussiëren is een groot woord voor de opeenstapeling tegenstrijdigheden die je verkondigd. Bovendien beledig je mensen aan een stuk door. Noem je ze domme libertariërs en zo.
Maar goed, je bent dus nu weer een geo-libertariër terwijl je een comment eerder gezegd hebt dat liberalisme vervalt tot neoliberalisme. Ga je vervallen tot een geo-neoliberaal? Dat lijkt me wel de logische conclusie.
Bovendien meen je, net als alle linksdraaiers, dat liberalisme – en dus ook libertarisme – goed is voor de rijken en slecht voor de armen zodat de tegenstellingen tussen arm en rijk vergroot zullen worden. Dat ga je dus ook krijgen bij geo-libertarisme. Ben je er dan wel een voorstander van?
Je stellingnames zijn werkelijk heel verwarrend.
Sorry libertarisme vervalt tot neoliberalisme, ofschoon dat allemaal zo’n beetje hetzelfde lijkt te zijn voor je.
Ja, zoals ik al zei
Ik bood mijn excuses al aan voor mijn harde woorden. Soms als ik een slechte bui heb, dan uit ik mij te verbitterd. Hier moet ik aan werken
Maar het is niet zo alsof jullie altijd even aardig zijn
Mijn stellingnames zijn niet zo verwarrend hoor.
1 libertarisme in Argentinie is mogelijk gewoon een soort neoliberalisme, denk ik
(maar ik kan ernaast zitten)
2 Ik verkies geo libertarisme boven libertarisme
3 sociaal democratie had ook goede kanten (naast de minder goede kanten)
4 Burreaucratien worden vaak te groot en dit is een moeilijk probleem voor iedere staatsideologie.
5 Landen vallen altijd binnen een bepaalde hegemonie. De Amerikaanse, of de Russische, of de Chinezen, zolang die grootmachten nog bestaan
en zolang die landen zichzelf niet kunnen verdedigen met kernwapens etc
6 bij geo libertarisme is hierover nagedacht, daarom gaat men dus uit van een land value tax en een basic income. Zo zou je te grote ongelijkheid een beetje temperen. Tegelijkertijd kan je dan nog zeer vrije markten toepassen. Wat mij betreft een goede mix van linkse/groene en libertarische visies
Correctie
Bij geo libertarisme heeft men nagedacht over het probleem van te extreme ongelijkheid/klassenstrijd/Dickeaanse toestanden etc
Hierdoor is het makkelijker te verkopen aan de rest van de samenleving en linkse mensen etc.
“Het gaat me er meer om dat milei zo openlijk zionist”
Niet alleen openlijk zionist, maar ook vriendje van de Chabad Lubavitch.
De Chabad Lubavitch vormen een joodse criminele racistische supremacistische club die overal ter wereld hun netwerken onder de hooggeplaatsten hebben, en financieel criminele operaties. Zelfs onder joden wordt gewaarschuwd voor die club.
De Chabad Lubvitch zijn geen zionisten, ze hebben geen interesse in Israël, maar wel in Oekraïne, dat volgens hun leiders hun thuisland is, en waar ze een historische claim op zouden hebben.
Net zoals met Israël, waar de miljarden die gemaakt kunnen worden via exploitatie van de Dode Zee (iets waar Herzl duidelijk op uit was) de reden is voor het opzetten van de zionistische ideologie, is exploitatie van zeldzame grondstoffen die ruim aanwezig zijn in bepaalde delen van Oekraïne ook waarschijnlijk het doel van de Chabad Lubavitch (historische claims zijn de leugens die door de top aan de gelovigen verkocht worden).
Een bijkomend fenomeen is dat de Chabad Lubavitch de Russen als de vijand zien, die volgens hun nu overleden leider (waarvan Milei het graf heeft bezocht) qua populatie in het geheel ‘geminimaliseerd’ (een deel geliquideerd) zouden moeten worden.
We kunnnen dat libertariers niet aanwrijven natuurlijk, dat zijn de ‘nuttige idioten’ die hun droom in vervulling zien gaan.
1. Ik ben voor persoonlijke en economische vrijheid voor het individu. Het individu is zelf verantwoordelijk voor zijn besluiten en gedrag. De voordelen van zijn eigen inspanningen behoren aan hem/haar toe. De Staat in welke vorm dan ook, heeft hier geen zeggenschap over.
2. Dwang kan nooit een deugd zijn, noch door staatsdwang noch door particuliere dwang. Nee, is en blijft ten alle tijden een optie.
3. Samenwerking is een betere vorm van organiseren dan collectiviteit. Samenwerking is in essentie een groep individuen die een vrijwillige gemeenschappelijk doel en belang hebben. Is dat op een bepaald niet meer zo, dan wordt er afscheid van genomen.
4. Cultuur is een ongeschreven waarden en normen die door de individuen wordt uitgedragen. Maar, door onderlinge wisselwerking tussen culturen verandert dit. Cultuur kan niet gecodificeerd worden, omdat cultuur altijd wijzigt.
5. Politiek dient ver op de achtergrond te zitten. Mocht je zo nodig een staatsapparaat willen hebben, moet dit zo klein mogelijk gehouden worden. Het liefst geen Staat, maar voor her merendeel van de mensen is dat een brug te ver.
6. Macht: via decentralisatie van het produceren van goederen en diensten kun je je macht concentraties beperken, tevens dient er ook een vrije markt te zijn. Toegang moet onbeperkt zijn, voor nieuwe aanbieders. Bedrijven worden ook niet gered, zij moeten failliet kunnen gaan.
Voor de reageerders die denken dat vrijheid niet bestaat of dat eigendomsrechten slecht is, of een vrije markt is slecht, ga dan wonen in een land waar dat niet bestaat, Noord-Korea bijvoorbeeld.
Linkse en rechtse libertariërs vind ik een vreemde combinatie. Links en Rechts zijn politieke stromingen die een collectivistisch gedachtegoed hanteren. De oplegde waarden en normen zijn voor een collectivist belangrijk en dienen sturend te zijn in het leven van een individu. Een libertarier staat voor de vrijheid van het individu en niet van het collectief.
‘dat vrijheid niet bestaat’
Wat is dat nou voor holle stelling. Wat is ‘vrijheid’ ? De meest vage term in de filosofie. Het kan alles betekenen
Eigendomsrecht slecht is? Het ligt er een beetje aan wat voor eigendom. Eigendom kan bevrijdend zijn, of totaal verneukeratief. Feodaal eigendom vinden veel mensen niet zo begerenswaardig. Als ik een winkeltje bezit, maakt jou dat niet zoveel uit. Als ik half Nederland bezit, word het al minder rooskleurig
Wat je beschrijft is een vrij idealistisch beeld van politiek. Ontdaan van de geopolitieke setting, waarin landen en instituties zich bevinden.
De voordelen van zijn eigen inspanningen behoren aan hem/haar toe.
Dit geloof je niet, want je gelooft in de heilzaamheid van woeker. Mensen moeten de vruchten van hun arbeid geven aan kapitalisten. Kapitalisten die kunnen bestaan omdat de staat ze beschermd. Je moet 60 procent van je inkomsten afgeven aan speculanten, want anders zetten ze de staat tegen je in (de staat waar ze altijd zogenaamd tegen zijn)
Als je politieke theorie bestudeerd had, zou je snappen wat het verschil is tussen links libertarisme en het latere rechtse Rothbard libertarisme. Beide scholen zijn niet collectivistisch, want pleiten voor het individu te zijn. Althans, individualisme is hun doel (of ze dat kunnen bereiken is een andere vraag)
Als je utopische wereld ooit zou bestaan, zou het wellicht beter werken. Maar voor nu is het alleen maar theorie, geen Realpolitik. In de praktijk worden er altijd allerlei concessies gedaan en heb je te maken met allerlei krachtenvelden
Beste Apenhoofd: waarom trek je de woorden uit de context?
De zinsnede is: “Voor de reageerders die denken dat vrijheid niet bestaat of dat eigendomsrechten slecht is, of een vrije markt is slecht, ga dan wonen in een land waar dat niet bestaat, Noord-Korea bijvoorbeeld”.
Waarom doe je dat?
Dan dit:
“Dit geloof je niet, want je gelooft in de heilzaamheid van woeker”. Ik geloof niet in woeker. Ik vind dat mensen die risico’s nemen, ook daarvoor beloond mogen worden. Als ik arbeid lever, krijg ik ook een beloning, namelijk een loon. Een loon gebaseerd op verantwoordelijkheid en kwaliteit van het werk.
Die 60% moet je inderdaad afgeven aan instituties, namelijk de Staat en de Pensioenfondsen.
Politieke theorie, is het bestuderen hoe ik moet liegen tegen mijn medemens. De meeste mensen die politiek bedrijven, zijn sociopaten en psychopaten.
Nogmaals, Links en Rechts zijn politieke stromingen, met een zeer afwijkende waarden en normen. Libertarisme gaat uit van de mens, collectivisme gaat uit van de groep. Politieke, ongeacht de stroming van links, midden of rechts, gaat uit van de groep. Deze stromingen zijn gelijk in mijn ogen: waarom?
– beide groepen vinden dat er een staats macht moet zijn (autoriteit),
– gelegitimeerd is om wetten en regels op te leggen,
– dat burgers en bedrijven deze wetten en regels moeten opvolgen
– dat geweld gepleegd mag worden, om deze te handhaven.
Wat jij allemaal opschrijft, is totale onzin voor mij.
De meeste mensen die politiek bedrijven, zijn sociopaten en psychopaten.
Ja, mee eens
Succesvolle staatsmensen en succesvolle anarchisten (als Bakoenin) hadden/hebbem psychopatische trekken
Dark triad trekken
Ik vrees soms dat ik hier zelf ook trekken van heb
Om de duisternis van de wereld te snappen, moet je zelf een duistere kant hebben
Ik ga ook uit van het individu, niet van de groep. De vraag is alleen, hoe kan je dat individu vrij maken ? Ik heb hier andere ideeën over dan jij. Ik denk niet dat ongebreideld kapitalisme goed is voor individuen. Ik denk dat het een collectivistisch systeem is
Prima verder, dat we het oneens zijn
Mijn reactie op Johannes, die reageert op mijn vraag (hoe ga je jezelf redden als je geen baan hebt en de overheid helpt ook niet:
“Gezien de rijkdom die vandaag de dag door het collectief geproduceerd wordt hoeft men niet meer zichzelf te bedruipen, maar zijn er uitkeringen, en veel kinderen krijgen, als verzekering voor de oude dag, is niet meer nodig vanwege collectieve pensioenen. De rijkdom die het collectief produceert maakt het mogelijk dat het geen ‘ieder voor zich is’.
Als er teveel werkelozen zijn, dan kan men dat opvangen doordat een gedeelte minder gaat werken.”
Antwoord: Dat is nu het systeem wat gecreëerd is. Een sociaal democratie waar dwang een deugd is. Een deugd die gebaseerd is op een opgelegde, met een opschaling van geweldsmaatregelen, om dit systeem te financieren. Het is dus niet vrijwillig. Er zijn zware handhavingsmaatregelen nodig om dit systeem in stand te houden.
“Door de gigantische vergroting van de productie zijn er veel minder mensen nodig voor de productie, die gaan dan besturen, of bullshit producten creëren en verkopen, waarvoor men dan weer moet werken om dat te betalen. Zo houd men de hele machine aan de gang. Het werk meer verdelen, en geen bulshit werk maken, dan zijn er minder werkelozen.”
Antwoord: Meer werkverdeling is onzin, dit is een typisch politieke oplossing, die gepromoot wordt, maar nooit haalbaar is. Want, bedrijven moeten wereldwijd met elkaar concurreren, want de klant wilt graag een goede prijs/kwaliteit verhouding hebben, de overheid trouwens ook. Door innovatie/uitvindingen zijn er meer productiefaciliteiten nodig. Erger nog, er wereldwijd een tekort aan arbeidskrachten ontstaan. En een minimumloon zal goedkoop werk uit nederland laten vertrekken. Het gevolg is dat sommige mensen levenslang in de bijstand zitten. Ik ken een paar mensen die al heel lang in de bijstand zitten, zij hebben de moed opgegeven. Zij zitten vast aan de ketting van onmacht.
“Je reduceert dan de overheid in termen van aantallen bestuurders, en het aantal werkelozen.”
Antwoord: een land zonder mensen, is niets anders dan een collectie aan gebouwen, een leeg gebied. De overheid bestaat uit mensen, die andere mensen onder druk zetten, om andere mensen onder dwang te helpen. Ja, Karel2 het pistool tegen jouw hoofd, is voor de greater good. Je moet blij zijn dat je vrijwillige of onvrijwillige bereid bent jouw spullen af te geven. Als je afhankelijk bent van gestolen goederen en geld, moet je als organisatie zorgdragen dat dat legaal gebeurt. En dat verzet erop, illegaal wordt verklaard.
“Als het leger van bestuurders dat mogelijk wordt gemaakt doordat ze niet meer voor de productie nodig zijn helemaal naar huis wordt gestuurd, hypothetisch gezien, dan gaan ze ook nog meer bullshitproducten maken, om de perpetual koop en werkverslavingsmachine aan de gang te houden.”
Antwoord: alles wat de politiek aanraakt, gaat kapot of wordt kapot gemaakt. Een wet geldt voor iedereen, ook voor de mensen die het niet betreft of geen blaam hebben. Ook goede mensen zullen corrupt raken, omdat dwang en onwillig meedoen de standaard is. Een mens die hier niet aan mee doet, wordt aan de kant van de samenleving gezet, omdat de meelopers door hem zien, dat zij slechte mensen zijn.