intelletuals_believe_they_are_in_charge

Iedereen die centrale planning steunt, denkt altijd dat hij het voor het zeggen gaat hebben.

20 REACTIES

  1. Mensen met een hoog IQ gevaarlijk?

    De commerciële en politiek goedgekeurde typische James Bond film met de hoogbegaafde boef die de wereld in zijn macht wil krijgen komt niet overeen met de werkelijkheid, zoals sommigen blijkbaar denken.

    Het is niet informatief om mensen met een hoog IQ op één hoop te gooien. Ten eerste is er geen heel sterk verband tussen het IQ en het MIQ (maatschappelijk intelligentie quotiënt).

    Ten tweede is de politieke aspiratie onder hoogbegaafden zeer uiteenlopend en zeker gemiddeld niet hoger dan onder de rest van de bevolking. Vandaag aan de dag zijn er zoveel andere bezigheden en beroepen waar je met een hoog IQ veel voldoening in kan hebben dan in de politiek gaan. Sterker nog. Ik denk dat hoogbegaafden vaak gillend weglopen als ze zich eens laten zien in een politieke partij. Dat is juist een extra probleem voor deze partijen.

    Dit is dezelfde leuterkoek van pcrs als zijn laatste stukje als Opperdienaar, waarin hij met als los zand aan elkaar hangende voorbeelden wil laten zien aan uitgerekend ons Nederlanders dat wij niet zouden weten of niet willen realiseren dat na zonneschijn wel weer regen zal komen en hij juist wel. Al dit soort flauwekul doet de belangstelling voor het libertarisch denken, waarin zeker waardevolle maatschappelijke overwegingen te vinden zijn, geen goed.

    Verwarde Man [6] reageerde op deze reactie.
    Perspectief [7] reageerde op deze reactie.

  2. Wat verstaat Roger Scruton onder “planned society ” is maar de vraag !
    Wel is zeker : linksen ( waaronder veel intellectuelen !!!) willen alleen maar chaos…. m a w een doordrammende revolutie die maar nooit ophoudt !
    En aan thema’s geen tekort : de multicul, de klassenstrijd,het zogenaamde “anti-fascisme ” en dito “racisme” .
    Telkens weer op straat en de boel grondig vernielen

  3. @anp rebel [4]:

    Deze site heeft een lange track record van inhoudsloze, leuterachtige reacties van mensen die commentaar menen te moeten hebben op de site en/of haar schrijvers. Jouw reactie valt onder die categorie. Heb je zelf een site waar je publiceert ? Of plemp je alleen hier je rommel ? Begin je eigen site zou ik zeggen en hou op hier te trollen. Ga gewoon weg als je het niet bevalt.

    Verwarde Man [8] reageerde op deze reactie.

  4. @Verwarde Man [6]:

    Nog één ding: deze site overleeft alle leutetaars. Hoe lang leuter jij hier al en hoeveel van je ongetwijfeld kostbare tijd denk je hier nog te gaan verknoeien ? Houd er maar mee op, net als andere trollen in het verleden. Je wint n.l toch niet.

  5. Het symbool 8 bind je aan de matrix cyclussen van beperking.
    Laten we eens kijken naar de term IQ.

    I = 9e letter alfabet
    Q = 17e letter alfabet
    9 + 17 = 26
    2 + 6 = 8

    Ook het alfabet heeft 26 letters = 8
    Allemaal zaken welke je direct aan de matrix der beperking verbinden.

    Iemand met een hoog IQ is dus iemand die met het brein direct aan de matrix is verbonden.

    Een heerser en iemand met een hoog IQ gaan dus hand in hand aangezien deze de ideale personen zijn om de matrix in stand te houden en goed zijn in het manipuleren om de rest hun matrix-spel te laten meespelen.

    Verwarde Man [13] reageerde op deze reactie.
    MMAP [14] reageerde op deze reactie.
    MMAP [15] reageerde op deze reactie.

  6. @Limon & Nada [12]: Iemand met een hoog IQ is dus
    “DUS”??? Omdat de “i” van het woord intelligentie komt, de “q” van het woord quotiënt is het DUS logisch dat we van de letters cijfers gaan maken en die optellen? Dan de uitkomst DUS weer als 2 getallen gaan zien? Die DUS weer optellen? En dat uiteindelijke getal DUS uit een zweefteven-matrix een betekenis heeft en alle mensen met een hoog IQ DUS aan die zweefteven-matrix voldoen?

    Mensen met een laag of gemiddeld IQ komen ook met die achterlijke berekening aan uw “26 = 2 + 6 = 8” nonsens. Sterker nog: iedereen met whatever voor een IQ komt op hetzelfde uit, want IQ blijft in uw “wetenschappelijke bewijs” op die 8 uitkomen.

    Get a life.

  7. @Limon & Nada [12]: Oh ja, heb nog een tip voor u:

    In reactie 4 wordt de term MIQ genoemd. De M staat voor maatschappelijk, maar wij weten natuurlijk allemaal dat dit stiekem de M van Masonic is. Dus mensen met een hoog MIQ (whatever dat moge zijn) hebben waarschijnlijk ook een hoge graad binnen de vrijmetselaars loge.

    Echt, zó simpel zit de wereld in elkaar.

    Eens kijken hoever die snoepjesfabriek van de M&M’s het schoppen?

    Werkelijk, wat kunnen mensen toch met een hoop nonsens hun tijd verdoen. Het haalt bijna het niveau van Pokemon GO. Wees trots op uzelf, zou ik zeggen, maar ga lekker op Niburu trollen, of zo.

    Limon & Nada [16] reageerde op deze reactie.

  8. @Limon & Nada [16]:

    Inderdaad, jij en je mede-trollen worden op deze site niet serieus genomen. Dit is inderdaad geen Niburu-site en de reakties van jou en je mede-trollen zoals ANP trol worden niet op prijs gesteld.

    De volgende fase is dat je nóg meer niet ter zake doende reakties gaat plaatsen vanuit een ik-zal-ze-wel-eens-ff-krijgen gevoel. Je maakt alleen jezelf belachelijk. Zoek een andere site op waar je je onzin kunt plempen. Je reakties zijn hier niet welkom. Capiche ?

  9. @Perspectief [7]:

    Het MIQ

    Het MIQ heeft betrekking op het inzicht in maatschappelijke verhoudingen en de maatschappelijke betekenis van gebeurtenissen en uitlatingen.
    Een voorbeeld. Als in een ANP bericht staat: “Minister D. vindt …” en je denkt dat minister D. dat vindt dan duidt dat op een lager MIQ dan dat je aanneemt dat Minister D. graag wil dat de lezers dat vinden of een PR functionaris minister D. heeft voorgehouden dat het goed is als hij een persbericht doorstuurt waarin wordt gesteld dat de minister dat vindt.

  10. @Verwarde Man [9]:

    Rechtvaardigheid

    Rechtvaardigheid, billijkheid, is een begrip dat onlosmakelijk verbonden is met intermenselijk handelen. Iemand die zijn hele leven hard gewerkt heeft en van zijn welverdiend pensioen wil gaan genieten kan vlak daarvoor door toeval overlijden. Dat is pech, maar niet onrechtvaardig.
    Iemand die zijn hele leven hard gewerkt heeft en van zijn welverdiend pensioen wil gaan genieten kan vlak daarvoor zelf een beleggingsfout maken en zijn hele pensioen kwijt raken. Dat is pech, maar niet onrechtvaardig.
    Iemand die zijn hele leven hard gewerkt heeft en van zijn welverdiend pensioen wil gaan genieten kan vlak daarvoor daarvan bestolen worden door de staat. Is dàt dan onrechtvaardig? Dat ligt er aan! Als de staat daarmee de mensheid kan redden van een catastrofale ramp die het leven op aarde dreigt te vernietigen, dan niet. Dan is het zelfs geen pech hebben. Maar als de staat daarmee de toch al hogere pensioenen van haar ambtenaren nog verder verhoogt die in hun werkzaam leven veel minder gepresteerd hebben dan wel, zo voelen wij aan.
    Rechtvaardigheid lijkt dus niet zonder meer betrekking te hebben op prestatie en beloning, maar tevens met wat mensen elkaar aan doen en dan nog relatief aan doen.
    Het heeft te maken met de opstelling, mening, gedragswijze e.d. van de medemens jegens datgene wat het individu heeft gedaan of nagelaten in verhouding tot hoe anderen behandeld worden. Die anderen hoeven niet noodzakelijk hetzelfde gedaan of nagelaten te hebben.

    Wat de mens heeft gedaan of nagelaten moet juist worden vastgesteld en in proportie, gelet op de behandeling van derden, gewaardeerd. Rechtvaardigheid heeft dus niet alleen betrekking op materiële beloningen. Het gezegde “Ere wie ere toekomt” getuigt daarvan.
    Het kan betrekking hebben op alles waar de mens waarde aan hecht.

    Hoe belangrijk is rechtvaardigheid voor het individu als leidraad voor het leven? Dat hangt op de eerste plaats af van het betreffende individu. Mensen met een hoger maatschappelijk intelligentie quotiënt zullen vaker met toepassing van het begrip rechtvaardigheid beoordelen hoe mensen met elkaar omgaan. Gewoon omdat ze daar beter toe in staat zijn. Tevens is er de groep van relatief moraliserende mensen. Ook zij zullen vaker met het begrip rechtvaardigheid schermen.
    Op de tweede plaats is er de concurrentie met die andere belangrijke leidraad in het leven: barmhartigheid. Waar zitten de vrijdenkers daarin ergens? Zou het kunnen zijn dat ze met hun niet-agressie-principe relatief meer aan de kant van rechtvaardigheid zitten dan aan de kant van barmhartigheid? Wat vindt de lezer?

  11. “Iedereen die centrale planning steunt, denkt altijd dat hij het voor het zeggen gaat hebben.”

    Deze uitspraak kan slaan op “intellectuelen” die bij de overheid een baantje krijgen. Denk aan ambtenaren die bedrijven als de NS mogen runnen; daar zitten overigens wel mensen met vakliefde bij, en dan even los van de discussie of de markt betere prestaties heeft.

    Wat mij meer interesseert zijn de intellectuelen die zelf in de private sector werken, en daar ook willen blijven, die zoveel waarde hechten aan overheid en control. Ik heb er daar veel van gezien. Wel cynisch over overheidsprestaties, kritisch over “fraude/fouten/misbruik” enz. maar geen vechtlust, en eigenlijk ook geen echte behoefte voor govermentele deconstructie.

    De gedachte van de intellectueel is, “kennis is macht”. En als je macht hebt, kun je het goede doen, voor jezelf en ook voor anderen. Sinds de jaren zestig zitten we in het grotere plan om een goede blanke beschaving te maken, uiteraard met schuld gevoel over het verleden want daar moeten we vandaan groeien. Dus ja die macht wordt door intellectuelen inderdaad vooral gezien als een mechanisme om goed te doen.

    Dus nee. Ik denk niet dat intellectuelen aangetrokken zijn tot planned economy omdat ze aan hun eigen positie denken. Ik denk dat dit komt omdat men de diepste overtuiging heeft hiermee goed te doen. Dit is ook mijn waarneming.

Comments are closed.