Libertariërs worden vaak weggezet als utopisten. Terwijl onze ideeën soms aardig wat voorspellende waarde hebben in de ‘echte’ wereld. Denk aan Ron Paul en Peter Schiff die op basis van Oostenrijkse school economie de financiële crisis wisten te voorspellen.

 

Daar moet je wat mee doen. Rijkdom en succes straalt positief af. Het komt overtuigender over als je met een mooie blonde dame aan je zijde staat te argumenteren over de slechtheid van de Staat dan wanneer je alleen staat in je door je moeder gebreide trui. Dan kan je tegengeworpen krijgen ‘if you are so smart, why aren’t you rich?’  Ben je uitgeluld en niemand die dan nog je Rothbard quotes wil horen.

 

Dus als libertariër is het je morele plicht om te trachten zo succesvol mogelijk te zijn en to ‘put your money where your mouth is’. Vuistregel is: alles wat de Staat aanraakt, wordt verziekt. Dat zijn kansen voor slimme entrepreneurs, bijv. op het gebied van gezondheidszorg en onderwijs.

 

Ook het geldwezen bemoeit de overheid zich volop mee dus daar moet je op speculeren. In plaats van het alleen maar blaten over ‘QE to infinity’ en het voorspellen van Japanse toestanden door Draghi, neem een Euribor hypotheek. Immers, elke libertariër weet dat centrale bankiers alleen maar een hamer ter beschikking hebben om problemen op te lossen en dan lijkt ineens alles op een spijker. Zie je het geldwezen nog wel eens imploderen, stel een gediversifieerde portfolio van cryptos samen of stop minimaal wat gouden Krugerrands in je matras.

 

In plaats van het orakelen over de climate change hoax, neem een short positie Tesla in. Verwacht je echter nog meer onzinnige milieumaatregelen door overheden, koop dan aandelen in de bedrijven die de resources (rare earth elements oa) moeten leveren voor accu’s, zonnepanelen en windmolens. Of begin zelf een kennis raffinaderij

Veel libertariërs zijn ingenieurs /IT-ers omdat die logisch kunnen denken. Ongeveer als volgt:

 

“Mensen mogen niet stelen, politici zijn ook mensen dus die mogen ook niet stelen en mijn buurman kan het recht om mij te bestelen niet overdragen aan een politicus want een recht dat je niet hebt kun je niet overdragen. Ook niet als je het stemmen of belastingen noemt en ingewikkelde regendansjes doet in een mooi gebouw in Den Haag, dat overigens is gebouwd met gestolen geld.“

 

En ze zijn vaak freelancer (want waarom zou je een vaste baan willen met ontslagbescherming en daardoor een lager salaris als je veel toegevoegde waarde levert dus altijd werk hebt) of hebben een bedrijf. Je bent voorstander van een vrije markt, wees daar dan ook succesvol. Goed voorbeeld doet goed volgen.

 

Als het rijk worden dan lukt en met de wetenschap wat de overheid met hun geld doet hebben libertariërs daarnaast de morele plicht om zo min mogelijk belasting te betalen en dan kunnen ze bijvoorbeeld  te rade gaan bij Toine Manders, de voormalige lijsttrekker van de LP, wiens ‘berufsverbot’ inmiddels is opgeheven.

 

En mocht het ondanks je puissante vermogen niet lukken om mensen te overtuigen van het libertarisme / de vrije markt,  dan is het plan B, alleen serieus genomen worden door je knappe blonde vriendin, nog altijd beter dan door niemand serieus worden genomen.

 

Live long and prosper!

 

Hijseenberg, Maart 2019

 

Disclaimer:  De adviezen in dit artikel staan niet onder toezicht van de AFM

19 REACTIES

  1. Aparte invalshoek. Niet langer verdwijnen naar Galt’s Gulch. Maar in een land dat iedereen kapot wil nivelleren rijk worden is inderdaad een mooi teken van verzet.

    Mbt rare metals, dit is inderdaad een optie. Je kan in de metalen zelf beleggen, je kan in mijnbouw bedrijven beleggen en je kan in de exploratie beleggen. Iedere stap biedt een groter risico, maar ook een veel grotere kans op winst. Lithium reserves aantonen kan uiterst winstgevend zijn. Je kan bijvoorbeeld ook gebruik maken van het patent recht en medische startups steunen.

  2. Goh, ik wist niet dat Toine Manders zijn beroepsverbod is opgeheven. Ik ben blij voor hem. Gaat hij nu weer belastingadviezen geven of is hij nog steeds bezig met de import van oldtimers?

    Verder een interessant stuk tekst. Ik sluit me aan bij Ratio: succesvol/rijk zijn in een socialistisch land is een mooi teken van verzet. Nu ik twee neefjes heb van 3 gaan mijn gedachten steeds vaker uit naar libertarische kinderboeken. Die zijn er namelijk niet veel. Maar eens wat mee doen.

    Peter de Jong [7] reageerde op deze reactie.

  3. Toen Bob Marley suggestief gezegd werd dat hij rijk moest zijn, om een reactie uit te lokken, was zijn wedervraag “Rijk? Wat bedoel je met rijk? Veel geld hebben?”

    Ik zou rijkdom niet willen beperken tot een bepaalde groep. Alleen denk ik kennelijk aan een ander soort rijkdom dan over centen beschikken om mee te kunnen schuiven. Macht (mogelijkheden) is er niet voor om ‘hier’ op te stapelen zodat ‘daar’ gebrek ontstaat, maar om te laten circuleren.

    Is het niet vreemd dat geld een soort goddelijke verering krijgt die naar afgoderij riekt? Sekt-ariërs leren anderen ervoor in beweging te komen en ‘desnoods’ te buigen en kruipen.
    Is geld alleen maar een technologie om te wisselen (broden bakken, een brood verkopen, later als je geen tijd vrij wilt maken om te bakken een brood kopen) dan is er niets aan de hand. Helaas de rol van geld meer dan dat en worden er rotsmoezen omheen bedacht voor mishandeling. Van afpersen, diefstal en roof wordt niemand blij, ook al betreft het cijfers in een digitale brij.

    Nico [4] reageerde op deze reactie.

  4. @Nico [3]: Pardon ‘laten circuleren’ is wat ongelukkig uitgedrukt. Zoals een hart bloed rondpompt, zo kan spontane assistentie ook rondgepompt worden. In, uit. Je kent het wel. Zou eigenlijk een vanzelfsprekendheid moeten zijn.

    Maar ja, die geldwolven hé? Die denken kennelijk ‘voorkomen is beter dan genezen’ (inkomend saboteren) of anders moeten we maar bestrijden dat anderen genoeg hebben en een bevredigende situatie kunnen handhaven.

    Floris van den Berg [5] reageerde op deze reactie.

  5. @Nico [4]: Knap om de boodschap van het bericht zo te missen. De boodschap kan worden samengevat als “practise what you preach”. Als je voorstander bent van vrije markten, ben dan succesvol in de vrije markt. Wat succesvol dan ook moge betekenen. Libertarisme is gebaat bij daden en niet bij praatjes.

    Nico [6] reageerde op deze reactie.

  6. @Floris van den Berg [5]: Libertarisme lijkt me vooral gebaat bij nadenken.

    Denk aan het blauwe Europa. In mythologie werd Europa door Zeus onder valse voorwendselen ontvoerd, verkracht en bracht ze voort wat Zeus wilde. Zo gaat dat met hedendaagse bestuurlijke systemen ook. Maar ondertussen… wat blijft er na de gebruikelijke, verplichte karaktermoord (die meestal via verdringing in het onderbewustzijn geparkeerd wordt) over van originele capaciteiten, karaktereigenschappen, verhoudingen met anderen die vruchtbaar uitwerken of juist niet?

    Zeus ondernam daden. Maar om nu te stellen dat ze gezond uitwerkten… daar zal Europa het niet mee eens zijn geweest. Misschien net als hedendaagse intellectuele rekenmonsters die met argumenten schermen en zoiets als een server of onderdeel van een serverpark zijn geworden. Misvorming. En niet te vergeten uitholling. Wat blijft er na de ‘bewerkingen’ door hedendaagse bestuurlijke systemen nog over van originaliteit, als geboden en plichten die verdringen ten gunste van machinaliteit?

    Degenen die dit soort bestuurlijke systemen verdedigen zijn praatjesmakers die maling hebben aan de afbraak die dit soort systemen veroorzaken. En inderdaad, libertariërs worden niet geholpen door dat soort praatjesmakers. Het zijn net een stel religieuze fanatici hé? Sekt-ariërs, vervalsingen van originelen met allerlei verkooppraatjes die er goedschiks in moeten, of anders wel kwaadschiks. Zo is dat beschikt.

  7. @Floris van den Berg [2]:

    Misschien kan je dit oude volksverhaaltje gebruiken:

    Er was eens een varken, een kat, een eend en een kleine rode hen, die samen in een huisje woonden. Het varken, de kat en de eend waren alle drie erg lui en wilden nooit met het werk in en om het huis helpen. Dus moest de kleine rode hen alles zelf doen.

    Op een dag, toen de kleine rode hen de tuin aan het bijharken was, vond zij zaadjes. “Wie helpt mij om deze graankorrels te planten?” vroeg zij.

    “Ik niet,” zei het varken.

    “Ik niet,” zei de kat.

    “Ik niet,” zei de eend.

    “Dan zal ik het zelf wel doen,” zei de kleine rode hen. En dat deed zij dan ook.

    Al gauw groeide het graan en kreeg een prachtige gouden kleur. “Wie wil mij helpen om het graan te maaien?” vroeg de kleine rode hen.

    “Ik niet,” zei het varken.

    “Ik niet,” zei de kat.

    “Ik niet,” zei de eend.

    “Dan zal ik het zelf wel doen,” zei de kleine rode hen. En dat deed zij dan ook.

    Toen het graan gemaaid was en klaar was om tot meel gemalen te worden, vroeg de kleine rode hen: “Wie wil mij helpen om het graan naar de molen te brengen?”

    “Ik niet,” zei het varken.

    “Ik niet,” zei de kat.

    “Ik niet,” zei de eend.

    “Dan zal ik het zelf wel doen,” zei de kleine rode hen. En dat deed zij dan ook.

    Toen het meel van de molen terug kwam, vroeg de kleine rode hen: “Wie wil mij helpen om brood van dit meel te bakken?”

    “Ik niet,” zei het varken.

    “Ik niet,” zei de kat.

    “Ik niet,” zei de eend.

    “Dan zal ik het zelf wel doen,” zei de kleine rode hen. En dat deed zij dan ook. Zij maakte deeg van het meel. Zij rolde het deeg van het meel. Zij rolde het deeg tot een brood en deed het in de oven om te bakken.

    Toen het brood gebakken was, nam zij het uit de oven. Mmmmm! Wat rook dat lekker!

    “Wie wil mij helpen om dit brood op te eten?” vroeg de kleine rode hen.

    “Ik,” zei het varken.

    “Ik,” zei de kat.

    “Ik,” zei de eend.

    “O nee, hoor, daar komt niets van in!” zei de kleine rode hen.

    “Ik heb de zaadjes gevonden. Ik heb ze geplant. Ik heb ze geoogst. Ik heb het graan naar de molen gebracht. Ik heb brood van het meel gemaakt en jullie hebben mij geen van drieën geholpen. Ik heb alles alleen gedaan en nu eet ik het brood ook helemaal alleen op.”

    En dat deed zij ook.

    ( https://nl.wikipedia.org/wiki/The_Little_Red_Hen )

    peter [9] reageerde op deze reactie.
    Floris van den Berg [10] reageerde op deze reactie.

  8. Sorry, maar dit vind ik onzinnig.
    Ten eerste is de markt niet vrij, dus hoezo practise what you preach?
    Kan je zomaar handelswaar importeren zonder invoerheffing, verkopen zonder btw, de winst totaal onbelast opstrijken etc.
    De geweldsmonopolisten laten je niet toe in vrijheid te opereren.
    Tesla shorten lijkt een goed idee, tot ze plots een hoop extra subsidie krijgen en de koers stijgt en je t.g.v. een margin call door je bank verplicht wordt te coveren.
    Zelfde met andere beleggingen in aandelen. En gokken op subsidie is ook gevaarlijk. Vroeg of laat wordt die (wegens onhoudbaar) dan toch stopgezet en verlies je als je long was met bv. zonnepanelen. Oh, dat dan maar shorten? Probleem is de timing van iets onvoorspelbaars als politici. Hoe ver zijn zij bereid te gaan met geld in een zwart gat te pleuren. Misschien gaan ze wel enkele jaren langer door met subsidies dan je inschatte. Je shorts kunnen je dan aardig de das om doen.
    Het enige advies wat min of meer gevaarvrij is (voor wie tijd van wachten heeft) is om voor de lange termijn ongeleveraged in fysiek goud te sparen en dan maar hopen dat het niet geconfisceerd wordt al dan niet tegen een pro forma nominale vergoeding (alvorens de valuta met 40% te devalueren).
    Van een vrije markt is helemaal geen sprake, dus als je als ondernemer toch rijk wordt, toon je helemaal niets aan. Sterker nog, dan haal je je stelling dat de overheid een obstakel is juist onderuit. “Wat is nou het probleem? Je bent toch rijk ondanks minimumlonen, maximumprijzen, allerhande quota, vergunningen, productvereisten etc.” Kennelijk is dat geen obstakel.
    Je kan als ondernemer m.i. alleen je stelling aantonen als je na hier niet succesvol te zijn geweest, emigreert naar een land met meer vijheid en daar dan wel rijk wordt. “Kijk eens in Singapore lukte me wat me in Nederland niet lukte doordat de overheid in de weg zat”.

    Niettegenstaande bovenstaande probeer ik ook met Austrian inzichten geld te verdienen en dat is me in het verleden goed gelukt en zal me vermoedelijk uiteindelijk opnieuw lukken maar bv. de afgelopen 2 jaar hebben waardeloos expirerende puts me een hoop geld gekost. Dat is niets om me voor te schamen aangezien zelfs kameraad Jim Rogers er naast zat qua timing, net als o.m. Peter Schiff. Ik bevind me dus in goed gezelschap maar het punt is dat we niet weten hoe lang die manipulatie nog gaat blijven duren. En er is 1 ding waar ik Keynes gelijk in geef en dat is “the market can stay irrational, longer than you can stay solvent”, wat we wellicht moeten aanpassen tot “central banks can manipulate markets longer than you can stay solvent”. Uiteindelijk is het onhoudbaar en zullen de Austirans gelijk krijgen maar ondertussen zijn we misschien al we geruineerd. Dus als de logica dan is “if you’re so smart, why arent you rich?” dan verlies je (na je vermogen) alsnog je reputatie, terwijl je wel degelijk gelijk had. Dan maar hopen dat die blonde vriendin oprecht was en geen golddigger die je verlaat als je geruineerd bent. (Daarom dat ik een zwartharige vrouw trouwde. Paige daarentegen is blond…)

  9. @peter [9]: Tradities zijn er toch om doorbroken te worden? Of heb ik dat verkeerd begrepen? 😉

    De aartsvader Jozef wilde ooit een traditie doorbreken en werd door zijn broers als slaaf verkocht. Vervolgens kwam hij in het hof van een farao terecht, waar ook een bakker en schenker waren opgesloten. In een gouden kooi weliswaar, maar toch. Een traditie á la de Kerstman en Sinterklaas.

    Lijkt wat figuren die wel brood willen vreten, maar bakkers op een industrieterrein willen hebben. Alleen de winkel moet in de buurt zijn. Zelf brood bakken komt kekkelijk niet in hen op. Gemak dient de mens, nietwaar? Voorbeelden uit Nederland:

    Amsterdam: https://www.trouw.nl/home/brood-stinkt-lieve-mensen-wij-moeten-sluiten~a81c1054/
    Eindhoven: https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/de-geur-van-vers-brood-heet-stank~b7744b13/
    Den Haag: https://www.omroepwest.nl/nieuws/3772273/Omwonenden-Haagse-bakkerij-zijn-broodlucht-meer-dan-zat

    En oh ja, brood is ook maar een uitvinding. Sindsdien is het kennelijk hard gegaan met tandbederf. Het zuur in brood schijnt aan tanden te vreten. Je zou denken… liever gezonde tanden. Vóór domesticatie was dat voor alle levensvormen eigenlijk een vanzelfsprekendheid. En laten we eerlijk zijn, niemand is gedomesticeerd geboren. Ieder wordt dat gemaakt. Al lukt dat gelukkig niet altijd even goed 😀

    peter [12] reageerde op deze reactie.

  10. @Nico [11]: Kijk ..daar heeft die Hen nu niks meer aan..is de schuld van haar gedrevenheid waarmee er iets te eten op tafel kwam, echter de onmogelijkheid in de Hen om te kunnen delen heeft ertoe geleid dat er een alternatieve pot op tafel kwam.

    En tja…tradities, cultuur, wetgeving, dwang drang of ontzegging van, zoveel mogelijk negeren….maar doorbreken..als in een brood breken..ik weet ’t niet.

    Nico [13] reageerde op deze reactie.

  11. @peter [12]: Helder. Hoewel dat brood breken (á la Romeins christendom) een soort satanische beeldvorming is over de vereniging van de individuele man en vrouw. Letterlijk, zonder gedoe met genderrollen. Wat een rotzakken hé, die Romeinen?

    Ik begrijp heus wel dat die hen in het verhaal van Walt Disney volgens de traditie geïnstitutionaliseerd moet worden als bakker, een instituut moet worden. Maar nog steeds… denk zelf, doe zelf.

    Om te beginnen begint het bakken van een brood met zelf malen (nadenken) en moet je het recept voor een kern-gezonde vereniging niet proberen te verstoren door te proberen te breken en uit elkaar te drijven. Zoals bij een brood.
    Dat originele recept is handhaving waard, alleen hebben sekt-ariërs zoals Romeinen daar doodleuk schijt aan. Ze schijten en zeiken er systematisch overheen om vervolgens de vermoorde onschuld uit te hangen, het stelletje rukkers. Omdat de Heilig Vader (paus) vindt dat dat zo moet, in de context van verdeel en heers omdat eendrachtigheid daarin macht maakt (zeggenschap over anderen). Gezond is er bij Romeinen kennelijk voor om te bestrijden, zodat er omgetoverd kan worden naar gezondene. Letterkundig een klein verschil, tegelijkertijd ook een wereld van verschil. Komen die Romeinen niet van een andere planeet of zo? 😀

    peter [14] reageerde op deze reactie.

  12. @peter [14]: Traditionele staatsreligie is helaas gebaseerd op nogal hallucinante ideeën, als uitgangspunt en doel. Wie erin gelooft, raakt nogal verdwaasd.

    Dat liedje wat je plaatste is daarvan een uitstekende illustratie. “Iedereen is van de wereld en de wereld is van iedereen”. Het klinkt zó mooi, dat het zomaar een verkooppraatje van sekt-ariërs kan zijn. Inclusief de lokroep voor misfits.

    Maar laten we eerlijk zijn en het bandje terugspoelen. “Van wie” betreft geen verzinselen zoals bezit en eigendom, maar toebehoren. Mijn ‘andere helft’ (vrouw) en ik behoren elkaar toe. Waarom? Omdat we daarvoor gekozen hebben. Omdat we dat willen. Het Engelse woord “belonging” drukt dat mooi uit. “Be” en “longing”. Het verlangen om “to be”, te zijn. Wat? Elkaars koning(in)-bij, honing-bij, werk-bij. Om de mieren erbij te halen: Elkaars koning(in)-mier, slaaf-mier, soldaat-mier. Heel simpel. Voor ons betekent slavernij de lekkernij van ons aan elkaar laven.

    Trek je die lijn door naar grond die je toebehoort, dan is dat een toestand van “zijn” die onderhoud nodig heeft en niet misbruikt mag worden. De vruchtbare grond in je eigen geest niet gebruiken, wat ook geldt voor de aarde die je onder je tenen voelt. Aarde is er niet om voetstappen in achter te laten, waar de aarde zich dan weer van moet herstellen. Of om er een rotzooi van te maken.

    Woorden als bezit en eigendom verstoren dit soort denkbeelden, omdat ze samenhangen met claimerig gedrag á la sekt-ariërs. Hoewel dat twee kanten kan opwerken, want wie geestelijk gezond is gebruikt die termen hoogstens om opdringerig gedrag over “toebehoren” af te weren.

    “Iedereen is van de wereld en de wereld is van iedereen” duidt op claimerig gedrag. Prima als het om je eigen belevingswereld gaat, om die gezond en schoon te houden of maken, maar ongezond en zelfs schadelijk als het om het verstoren van het veroveren van de belevingswereld van anderen gaat.

    Een interessant staaltje staatsreligie, waar de concepten ‘geest’ en ‘intellect’ worden gecamoufleerd met het rookgordijn ‘mind’:

    “The mind is the friend of the conditioned soul, and his enemy as well. For him who has conquered the mind, the mind is the best of friends; but for one who has failed to do so, his very mind will be the greatest enemy.”
    Bron: Bagavat Gïtä 6:

    Je hoeft je eigen geest niet te veroveren, maar wel te leren kennen, verzorgen en te gebruiken. Ga je aan space war doen, dan ga je de geesten van anderen koloniseren om er jouw ding te doen. In religie heet dat anderen tot ‘bezetene’ (bezit) maken. Dat wordt dan aan duivels geknoopt, terwijl de weerstand daartegen een soort van satanisch gedrag is wat je met satanisch genoegen kunt uitvoeren. Op steriele afstand een druiper bezorgen door af te laten druipen. Dat kan zeer bevredigend zijn (eindelijk van overlast af), hoewel die duivels maar blijven komen. In de Heilige Naam van ‘de staat’ of ‘de overheid’, met veronderstelde heilige boeken als rotsmoes.

    Nico [16] reageerde op deze reactie.

  13. @Nico [15]: Oeps, typevout…

    “De vruchtbare grond in je eigen geest niet gebruiken”
    moet uiteraard zijn
    “De vruchtbare grond in je eigen geest niet misbruiken”

    Mis dus, zoals bij de RKK mis.
    Met ‘mis’ is iets mis, zoals in mis-vorming.

    Tsja… die footprint en stempels hé….

    peter [17] reageerde op deze reactie.

  14. @Nico [16]: Op papier bezit ik een tuin…heb een eigen dombewijs ….maar ik voel dat we ,tuin en peter, elkander gekozen hebben dit zie je terug in wederkerigheid. Tuin groeit bloeit, levert vrucht en eten ..peter zweet vloekt, ploetert in de tuin zonder te weten..

    de beloning voor beiden zijn de pieten die hier vrijwillig naar toekomen om elke dag weer hun lied te zingen…zonder wetten of dwang..

    Nico [18] reageerde op deze reactie.

  15. @peter [17]: Voorlopig laatste reactie, want ik heb ook andere dingen te doen.

    Laat ik het even benaderen als een spontaan babbeltje.

    Zegt de één… “ik heb een tuin. En daar komen vogels op af.”

    Zegt de ander… “Dat klinkt leuk. Toch een beetje de maakbaarheidsgedachte. Weet je…

    Ik vernam van iemand dat ‘ie een stuk grond niet cultiveert, maar plezier heeft van wat daar spontaan ontstaat. En dat is genoeg.

    Laten we eens een illustratie tevoorschijn toveren, spontaan.

    Stel je eens voor, er is ergens een bos in niemandsland. Niemand die het bezit kan of wil claimen, niemand die zich eigenaar noemt. Je gaat daar graag wandelen. Er groeit daar van alles. Met wat fantasie zou je dan kunnen zeggen ‘mijn bos, mijn plekkie’ hoewel er daar niets van jou is. Maar misschien vindt je wel dat dat bos en jij elkaar toebehoren. Dat mag.

    Volgende stap; je besluit in allerlei spontaniteit in te grijpen. Je neemt wat zaden mee en strooit die rond. Of je stopt ze in de grond. Of je neemt een spade mee en plant een boompje. Daarmee verander je het originele bestemmingsplan, zowel van het bos als de zaden. Dat vereist dat je de balans herstelt door het gegroeide later weer terug te halen. Het bos weer in originele toestand, de plant of boom krijgt een ander bestemmingsplan. Dat is de maakbaarheidsgedachte, hoewel je daarbij afhankelijk bent van groei.

    De moraal van dit verhaal: als je iets voor elkaar wilt krijgen dat niet spontaan gebeurt, dan… wordt er gevloekt, geploeterd en ‘desnoods’ vervloekt. Het gaat allemaal veel makkelijker als je niet tegen de natuur vecht, tenzij de natuur besluit om tegen jou te vechten. En áls dat al gebeurt… dan niet als een blindeman terugvechten met het verstand op nul, maar je eerst afvragen of je niet bijvoorbeeld het evenwicht of de rust van de natuur hebt verstoord. Of een collega-wandelaar die het te gek maakte, als jager of stroper.”

    Leuk hé, verhaaltjes vertellen… ze kunnen zowel verhullend als verhelderend uitwerken, questie van met welk doel ze geventileerd worden.

    peter [19] reageerde op deze reactie.

  16. @Nico [18]: Ik krijg soms het gevoel dat je glazenoog beslagen is..tenzij de appel van de boom direct in de mond valt klopt ‘t….toch.. maar is voor later, een fijne middag!?

Comments are closed.